Mircea Fechet, Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, a declarat că programul Rabla 2025 va funcționa în baza unei aplicații online, totul desfășurându-se într-o singură sesiune, până la epuizarea fondurilor.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a dat noi detalii despre ediția din 2025 a programului Rabla, inițiativă a statului român care întârzie să fie pusă în funcțiune. Conform oficialului, va fi schimbat modul de înscriere a participanților, nu vor mai fi finanțate mașini cu motoare diesel și vor fi eliminate sesiunile de primăvară și toamnă.
Mircea Fechet a declarat într-o intervenție la un post TV că „principala modificare (n.n. a programului Rabla 2025) este legată de modul de înscriere. Nu se va mai face printr-un dealer. Românii vor putea, pur şi simplu, să intre în aplicaţia informatică şi să îşi genereze singuri voucherul, indiferent dacă discutăm despre motoare convenţionale, despre maşini plug-in hybrid sau despre maşini electrice”.
În plus, o altă modificare despre care s-a discutat deja, și care va intra în vigoare din 2025, este eliminarea mașinilor cu motoare diesel din program. „Va trebui să finanţăm autoturisme din ce în ce mai prietenoase cu mediul, lucru pe care l-am făcut în mod constant în ultimii ani. Din acest motiv propunerea mea va fi în sensul eliminării acestei categorii de mașini cu motor termic. De altfel, nici nu mai există multe astfel de modele”, a menționat ministrul Mediului.
În privința întârzierii cu care va începe programul Rabla din 2025, în ciuda insistențelor producătorilor și comercianților de mașini ca acesta să demareze cât mai repede, oficialul a explicat că „în această săptămână voi avansa cu ghidul privind finanţarea programului Rabla. Urmând, spun eu, ca odată cu aprobarea bugetului Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), să demarăm efectiv programul. Asta înseamnă că nu vom ajunge neapărat în luna mai. Cred că programul poate începe mai devreme”.
Această declarație arată însă limpede că ediția din acest an a programului Rabla nu va începe prea curând, existând șanse minime să debuteze în luna martie, așa cum sperau actorii din industria auto și clienții deja pregătiți să acceseze această facilitate de finanțare a achiziției de mașini noi.
Nu în ultimul rând, Mircea Fechet a declarat că este vizată o eliminare a derulării programului în sesiuni de primăvară și toamnă, totul fiind gândit pentru a desfășurare continuă până la epuizarea fondurilor. „Practic, odată deschis programul, el va funcţiona continuu până la epuizarea sumelor alocate”, a explicat ministrul.
De asemenea, într-o intervenție la un alt post TV, el a atras atenția asupra răspândirii unor informații eronate despre intenția guvernului de a impune posesorilor de mașini restricții în utilizarea acestora.
„În niciun caz la Ministerul Mediului sau la orice alt minister nu ne propunem vreodată să numărăm persoanele care călătoresc în fiecare mașină sau să le numărăm kilometri românilor (n.n. – distanța parcursă cu mașina). Ceea ce facem aici, la Ministerul Mediului, este să găsim soluții pentru a-i sprijini pe români să cumpere mașini mai noi”, a declarat Mircea Fechet.