Ucea este comuna făgărășeană cu o istorie de sute de secole, fiecare sat având o poveste specială, dar și tradiții unice. Sunt 2084 de locuitori, care, sunt interesați de soarta comunei parcă niciunde în altă localitate. Tocmai de aceea s-au succedat la conducerea comunei Ucea, în fotoliul de primar, reprezentanți de la mai toate partidele politice în ultimele trei decenii. Au fost primari de la USD și APR (Bârsan Vasile), de la PER (Vasile Silea), de la PNL (Marian Băcilă și Adrian Grovu). Pentru mandatul 2024-2028 însă cetățenii au încredințat cele mai multe voturi reprezentantului PSD, Ștefan Marian Dumitru. Edilul este din Ucea de Sus și a activat doar în mediul privat, așa cum explică. ,,Am avut firmă de construcții, dar acum am închis srl-ul. Am lucrat și în Italia, dar am revenit acasă definitiv, după ce s-a născut primul băiețel“. Primarul are 3 băieți, de 10, 8 și 7 ani. Ștefan Marian Dumitru susține că și-a dorit să se implice pentru dezvoltarea comunei, pentru a deschide primăria în fața cetățenilor, dar și pentru a urgenta eliberarea titlurilor de proprietate pentru săteni. Am stat de vorbă cu primarul comunei Ucea, care explică într-un interviu viziunea sa asupra comunei.
Reporter: Ați preluat funcția de primar al comunei Ucea la sfârșitul lunii octombrie 2024, în urma alegerilor locale desfășurate în luna iunie. Ce așteptări aveați și ce ați găsit?
Primar Ștefan Marius Dumitru: În general am găsit la ceea ce m-am așteptat. Unele lucruri însă mă așteptam să fie mai mult pe un făgaș normal, mă refer la proiectele de investiții pe fonduri europene, dar acolo am găsit un deficit. Tocmai de aceea am înființat postul de administrator public. Avem doar o singură persoană care se ocupă de proiecte, dar această persoană se ocupă și de urbanism.
Reporter.: Veți organiza un concurs pentru a ocupa această funcție? Aveți și o HCL în acest sens sau este un post politic și deja știți persoana?
P.Ș.M.D.: Nu știu dacă vom scoate la concurs postul, dar avem o HCL. Nu, nu vreau să fie un post politic, trebuie să fie o persoană cu studii superioare, o persoană care a lucrat într-o firmă și care știe să lucreze în domeniul finanțărilor europene.
R.: Ați lucrat doar în domeniul privat, ce diferențe sunt între mediul privat și administrația publică?
P.Ș.M.D.: Doar în mediul privat am lucrat și pot să spun că este mare diferență. În primul rând factorul decizional. La privat timpul de la a spune până la a face este scurt. La primărie, mă simt blocat într-un fel și de aceea trebuie să recurgem la modul ,,haideți să întrebăm, haideți să apelăm“ până luăm o decizie. La privat dacă e albă e albă, dacă e neagră e neagră, în administrația publică este mult gri, prea mult gri, multă incertitudine.
,,Viceprimarul ar trebui desemnat de primar, nu de Legislativ“
R.: Ce decizii ați dori să luați, dar aveți nevoie și de votul Legislativului?
P.Ș.M.D.: De multe ori este nevoie de decizia primarului, dar este blocat întrucât este obligat să aștepte acordul consilierilor locali. O astfel de situație am avut deja, alegerea viceprimarului. Părerea mea este că desemnarea voceprimarului nu ar trebui să fie decisă de Legislativ întrucât nu consilierii locali lucrează cu viceprimarul, acesta face parte din aparatul primarului. Primarul îi dă atribuțiile, dar primarul este tras la răspundere la sfârșitul jocului, mandatului. Acum este viceprimar Stanciu, PSD.
R.: Viceprimarul este coleg de partid cu dumneavoastră, deci lucrați în echipă...
P.Ș.M.D.: Da, este un lucru foarte bun, dar este supus votului în Legislativ și votează și el. Nu este Legislativul cel care lucrează cu viceprimarul, nu este Legislativul cel care răspunde în fața electoratului. Legislativul de la Ucea este format din 11 consilieri locali: 5 PSD, 4 PNL, 1 AUR, 1 USR. Nu avem opoziție în CL Ucea, poate din partea USR. Și fostul primar este în Legislativ și colaborăm, deocamdată, foarte bine.
R.: Câți angajați aveți în subordine? Sunt domenii neacoperite cu angajați?
P.Ș.M.D.: Avem 20 de angajați. Nu m-aș întinde mai mult, poate în momentul de față, am avea mare nevoie de un om la registrul agricol. Chiar am scos la concurs un astfel de post, procedura fiind demarată de anul trecut.
Programul național de cadastrare, un eșec
R.: În ce stadiu se află cadastrarea terenurilor din comună și eliberarea titlurilor de proprietate?
P.Ș.M.D.: Cadastrarea și eliberarea titlurilor de proprietate au fost unele dintre motivele pentru care am intrat în cursa electorală pentru funcția de primar al comunei. Avem titluri de proprietate pentru terenurile arabile, iar pentru intravilan și extravilan avem deficit mare, terenurile nu sunt măsurate. Sunt titluri de proprietate răzlețe, în rest nu au fost eliberate. La Ucea de Sus, de exemplu, sunt eliberate titluri doar pentru arabil și foarte puține petru pășunat și fâneață. În intravilan și-a făcut omul pe cont propriu, pe banii lui și-a intabulat terenul, grădina, curtea.
R.: Comuna nu este inclusă în programul gratuit de cadastrare generală implementat de ANCPI?
P.Ș.M.D.: Este inclusă, dar s-a lucrat foarte puțin. Știți că firma de cadastru desemnată de ANCPI este în insolvență. În urmă cu vreo lună de zile au revenit în comună, dar alte echipe și de atunci nu i-am mai văzut, s-au blocat.
R.: Primăria nu are niciun control asupra implementării programului de cadastrare?
P.Ș.M.D.: Nu, nu avem niciun control, doar o relație telefonică, nimic altceva. Până acum nu au implementat nimic. Noi nu putem elibera titluri de proprietate chiar dacă avem procese verbale de punere în posesie întrucât suntem sub acest program general de cadastrare. Nu știm când se încheie programul. Este un subiect delicat, firma mare de cadastru a licitat și obținut lucrările pentru peste 200 de primării, iar de 2 ani de zile suntem blocați. Nu știu de ce Primăria Ucea a acceptat acest contract cu firma de cadastru. Față de modul în care decurg lucrurile consider că este o greșeală acest contract. Ar fi utilă o informare de la OCPI prin care să arate public ce firme au închis cadastrarea cu eliberarea titlurilor de proprietate și în ce comune. Câte primării au închis total programul, nu că au depus documentațiile la OCPI! În baza documentațiilor depuse la OCPI, firmele primesc anumite sume de bani, decontează. Sunt plătite la hectar și nu la imobile, trebuie să depună minim 20% din suprafața comunei pentru a încasa banii. Astfel, firmele își iau o suprafață mare de pășunat, ușor de măsurat, și pot depune la OCPI documentația în baza căreia încasează banii. La Ucea au venit să le dăm zona de munte și de pășunat. E foarte ușor să măsori, nu? Nu le-am dat. Le-am spus că vor primi zona de munte dacă fac intravilanul. Haideți să echilibrăm situația, nu să luăm doar ce este ușor. Le-am spus că-i ajut, dar nu pot să le dau pășunatul și golul alpin și să rămân cu intravilanul. Se știe că licitația la ANCPI a fost obținută la un preț foarte mic, ca apoi firma desemnată să subcontracteze lucrările. Dar cine vine la subcontractare la un astfel de preț mic? Nimeni.
Metehne grele în instituțiile publice
R.: Susțineți că se lucrează greu cu instituțiile publice din cauza birocrației și a metehnelor angajaților?
P.Ș.M.D.: Da, foarte greu. Soliciți ceva de la vreo instituție publică, are documentația, ne încadrăm în condiții, eliberați! Dar îți cer documentele chiar dacă le au. Mă faci să-mi pierd timpul, pentru ce? Un exemplu este OCPI. Consider că organizarea este 70% din muncă. Dacă nu știi ce ai de făcut luni sau toată săptămâna viitoare, dacă nu ești organizat, nu faci nimic. Asta a fost un minus pe care l-am găsit la Primăria Ucea. Oamenii sunt buni, capabili, dar trebuie organizați, trebuie să le ceri. O altă problemă găsită în administrație și care m-a șocat, dacă ai un spațiu/timp liber ca angajat, întrebă-ți colegul dacă are nevoie să-l ajuți, poate în momentul respectiv e suprasolicitat. Nu se întâmplă sau sunt foarte puțini care se implică. E o situație general valabilă în toate primăriile. Cred că 80% dintr-un colectiv ar înțelege dacă sunt organizați, iar 20% sunt rebelii de serviciu.
,,Primăria deschisă pentru cetățeni“
R.: Aveți ușa deschisă pentru cetățeni? În general, ce cer oamenii?
P.Ș.M.D.: Da, ușa este deschisă pentru toți cetățenii și oamenii simt acest lucru. Cer de toate, dar în primul rând vor deschidere pentru probleme de tot felul, chiar și personale. Pe acest lucru am mers în camapnia electorală, ușa deschisă la primărie pentru cetățeni. Oamenii cer titlurile de proprietate pentru că țin la proprietățiile lor, iar noi suntem foarte întârziați. S-au cheltuit o grămadă de bani și nu au fost eliberate titlurile. La un moment dat erau cinci firme de cadastru/topometriști care aveau contracte cu Primăria Ucea și nu au concluzionat nimic. Avem multe procese verbale, teancuri, dar nu s-a ajuns la titlurile de proprietate.
Investițiile din comuna Ucea
R.: Care este situația proiectelor de investiții din comună? Să le prezentăm pe localități.
P.Ș.M.D.: La Corbi este în derulare proiectul privind canalizarea finanțat pe ,,Anghel Saligny“ încă din 2021. Asfaltarea este alt proiect câștigat în 2019 pe PNDL II. Nu s-a început implementarea la timp și nu s-a ocupat nimeni de aceste proiecte. În 2023, la sfârșitul anului, au început lucrările la canalizare, iar asfaltarea drumurilor în mai 2024. Sper să putem face recepția finală la canalizare cât de curând. În ceea ce privește asfaltarea în satul Corbi, lucrările nu sunt finalizate, s-au asfaltat doar cele două drumuri din sat, mai trebuia racordul cu DN1, care s-a făcut la insistențele noastre în decembrie. Mai sunt de construit cele trei poduri. Sper ca anul acesta să fie finalizat acest proiect.
La Feldioara nu este niciun proiect în derulare. Satul are rețea de apă, dar nu are canalizare, rețeaua fiind vitală întrucât pânza freatică este foarte ridicată și sunt mereu probleme. Există proiectul, dar trebuie să căutăm sursa de finanțare. Aici nicio stradă nu este asfaltată. Se va realiza rețeaua de gaz metan, dar este un proiect comun cu Comuna Viștea, care este lider de proiect. Probabil în acest an vor începe lucrările, contractul de finanțare fiind semnat.
La Ucea de Jos nu avem niciun proiect în derulare, este satul cel mai avansat din punct de vedere al infrastructurii. Există apă curentă, canalizare, asfalt, gaz metan. Doar o zonă a satului nu are canalizare, cam 10% din sat, dar vom căuta fonduri pentru a realiza canalizarea și din această parte care n-a fost prinsă în proiectul inițial. Aceste investiții de la Ucea de Jos au fost realizate din bugetul local și din împrumuturi bancare. Creditul a fost contractat de la CEC Bank în 2015 și trebuie să rambursăm banii până în 2030. Anual plătim o rată de 316.000 lei plus dobânda.
Ucea de Sus: Aici avem rețeaua de canalizare realizată în proporție de 90%, restul nu a fost prins în proiectul inițial. Vom căuta finanțare pentru a realiza rețea de canalizare pentru acea parte de sat. Drumurile nu sunt asfaltate, dar au fost scoase la licitație lucrările fără să existe sursa de finanțare. S-a bugetat excedentul pe anul 2023, cam 2,3 milioane de lei dintr-un total de 24 milioane și s-a scos la licițiație. Nu știu ce practică este în primării să scoți la licitație o lucrare cu 8%-9% din bugetul ei. Într-o astfel de situație când o să termini lucrarea? A fost scos la licitație după alegeri, doar de dragul de a licita. Iar banii au fost folosiți la Corbi. A fost nevoie să așteptăm banii de la Guvern din decontarea lucrărilor, care au venit la sfârșitul anului trecut, iar până atunci am susținut din surse proprii.
Sumerna: Aici nu avem nimic, nici canalizare, nici apă, nici asfalt. Există doar drumul principal modernizat. Nu avem nici titluri de propritate eliberate, doar unele răzlețe. În aceste condiții nu putem face turism. Am rămas mult în urmă față de zonele turistice de la Sâmbăta, Arpaș, Viștișoara, etc.
R.: Ce alte proiecte aveți pentru dezvoltarea comunei?
P.Ș.M.D.: Avem un proiect în derulare pentru reabilitarea școlii (interior, exterior, uși) și altul pentru iluminat inteligent la Ucea de Sus, pe care l-am câștigat deja la AFM. Un proiect privind instalarea de panouri fotovoltaice pentru clădirile publice l-am depus pentru finanțare și a fost aprobat, urmând să semnăm contractele.
R.: Ce vă propuneți în viitor?
P.Ș.M.D.: În primul rând caut surse de finanțare pentru lucrările de asfaltare și rețeaua de ape pluviale de la Ucea de Sus. Mi-am propus să construim capele mortuare în fiecare sat al comunei. De asemenea, vreau să înființăm și să dotăm parcuri de joacă pentru copii întrucât nu avem în niciun sat. Este nevoie de o sală de sport la școala din Ucea de Jos. Avem peste 220 de copii care folosesc o sală de sport improvizată. Vreau să încheiem fondul funciar la Sumerna pentru a transforma cătunul într-o localitate turistică.
R.: Veți apela la asociația ITI Țara Făgărașului condusă de primarul de la Făgăraș, PSD, pentru finanțarea unor proiecte pe care vreți să le realizați?
P.Ș.M.D.: Nu, nimeni n-a accesat nimic pe ITI. Vom vedea.
R.: De ce ați intrat în PSD?
P.Ș.M.D.: Inițial am vrut să mă implic în dezvoltarea comunei, dar fără politică. Dar nu putem sta cu mâinile în sân și să criticăm. Așa am intrat în PSD la insistențele celor de acolo. Consider că dacă vrei să faci ceva trebuie să te pliezi, fără orgolii duse la extrem, fără minciuni. Nu-și au loc orgoliile aici, consumăm prea multă energie pentru lucruri negative. Călcatul pe cadavre nu-și are locul. (Lucia BAKI)