Scrisoare deschisă
Progresul unei societăți depinde de educație. Aceasta depinde de următorii factori: mediul familial, mediul școlar și mediul social (extrașcolar și extrafamilial).Copilul devine obiect și subiect al educației din primele luni de viață, când apare primordiul personalității, rol primordial are mama. Copilul trebuie să fie iubit de familie, dar și mama trebuie să respecte regulile sanitare (alcool, tutun interzise). Copilul trebuie să trăiască într-o atmosferă decentă și de bună dispoziție familială. Educația ajută la modelarea oamenilor, pe lângă mamă, tatăl intră într-un rol esențial, de asemenea bunicii, cu condiția să nu blocheze deprinderile formate de către părinții copilului. Pe măsură ce crește, copilul percepe atmosfera familială și se consolidează deprinderile formate. Să nu uităm modul de hrănire, dezvoltarea fizică și intelectuală, precum și călirea organismului cu factorii de mediu și vaccinarea, etc.
În etapa preșcolară, se pleacă de la un fel de joc, urmărindu-se formarea de noi deprinderi, care vor finaliza dezvoltarea intelectuală și a respectului față de educatoare, părinți și a altor persoane cunoscute. Grădinița trebuie să formeze reflexe condiționate, adică un răspuns venit din partea unui excitant din mediu. Exemplu: copilul mic formează reflexe create din jucării, modul cum vorbește educatoarea, timbrul vocii, apropierea sufletească pentru copii. Duritatea nu formează reflexe pozitive. La școală, învățătoarea trebuie să continue curba ascendentă a vieții psihice a copilului, să îi primească cu răbdare, cu zâmbetul pe buze, pentru a se adapta la noul mediu. În prima zi de școală să fie primiți împreună cu părinții, nu este deloc indicat ca la școală să nu stimulăm elevii cu apreciere pozitivă, indiferent de situație. Eu și acum îmi amintesc modul cum am fost primit de învățătoae și cât de mult așteptam să merg la școală. Familia și școala să nu uite de formarea motivației la copii pentru școală, drumeții, cunoașterea naturii și pentru muncă. Reflexele au la bază factorii de mediu din școală, societate și familie. Stimulii sunt percepuți de celulele nervoase (neuronii) când au o anumită intensitate numită prag. Aceștia creează un impuls nervos care se deplasează prin prelungirile neuronilor până la anumiți centrii nervoși (de exemplu, substanța cenușie din creier), unde sunt analizați și de unde pleacă răspunsuri motorii (de mișcare), secretorii (de la glande cu secreții), etc. În concluzie, munca de educație nu este numai o joacă, are o latură importantă, respectiv viața psihică a indivizilor umani care cuprinde:
- Comportamentul de gândire, atenție, învățare, memoria, motivația;
- Comportamentul afectiv, pasiuni, sentimente, trăirile sufletești, emoții, etc;
- Comportamentul volițional, ex. voința individului de a lua anumite decizii în viață;
Câteva considerații
Elevii mici nu trebuie să fie suprasolicitați, cu multe teme pentru acasă deoarece capacitatea de engramare a sistemului nervos este redusă. Și la elevii mai mari este valabilă pentru că sistemul nervos când este foarte solicitat prezintă o inhibiție de protecție. Educația copiilor depinde de: influența și componența comunității, munca și mediu unde lucrează părinții, starea de sănătate a familiei, metodele aplicate de către cadrele didactice, atmosfera creată în clase (de plăcere sau de teamă), atmosfera creată în familie (de apropiere sau de teamă), modul cum diriginții sau familia pregătesc orientarea școlară spre o facultate (a se ține cont de ce dorește copilul), de unitățile de cult, de veniturile financiare ale familiei, de modul cum familia cunoaște cum copilul își petrece timpul liber și în ce medii. În unitățile școlae este necesară prezența unui medic și a unui psihoterapeut. Mediul social poate fi o frână în munca familiei și a școlii, au dispărut emisiunile educative de altă dată, drogurile elimină urgent deprinderile corecte formate tinerilor și nu numai. Trebuie să se știe că drogurile au efect letal. În sânge este hemoglobina (Hb), care are rol de a prelua oxigenul din aer prin inspirație și de a fi dus la celule pentru arderi celulare (metabolism) rezultând bioxid de carbon care este preluat de Hb și dus la plămâni de unde se elimină prin expirație. Menționez: substanțe organice +Oxigen= dioxid de carbon+apă+energie. Cine consumă droguri, Hb se combină cu acestea formând methemoglobina (hemoglobina oxidată), o substanță stabilă care nu mai poate prelua oxigenul din mediul extern și nici bioxidul d ecarbon rezultat din metabolism. În final apare decesul individului. Deci, atenție părinți! Atenție tineri! Deci mediul social prin factorii săi distruge rapid munca școlii și a familiei. Societatea și conducătorii acesteia trebuie să ia măsuri urgente pentru mediul social echilibrat. Liniștea cetățenilor determină o comportare pozitivă în societate, în familie și un exemplu pozitiv pentru viitorii cetățeni ai țării. ( Prof. Viorel Olteanu, licențiat în biologie, Or. Victoria)