O asociere turcă condusă de Makyol câștigă licitația pentru construcția celui mai scump lot de autostradă din România, lotul Meseș de pe Autostrada Transilvania, cu o valoare de 6,8 miliarde de lei fără TVA, informează Economedia. Turcii au câștigat în ultima perioadă pe bandă rulantă contracte de infrastructură mare. Constructorul român UMB, care în mod uzual a câștigat cam tot ce a licitat, pierde acum un alt contract, după ce a ratat și primul lot al DEx Craiova – Pitești. Sunt așteptate, totuși, contestații, ținând cont de valoarea acestui lot de autostradă.
Makyol este al doilea constructor din România. Compania lucrează pe toate cele 4 loturi ale secțiunii A13 Sibiu – Făgăraș, iar în asociere cu Nurol pe lotul 3 Spătaru – Buzău al A7 Autostrada Moldovei. Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol lucrează în asociere cu Alsim Alarko pentru prima secțiune a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni.
În competiția pentru „lotul Meseș” mai erau băcăuanii de la UMB ai „regelui asfaltului” Dorin Umbrărescu și italienii de la WeBuild. Românii de la UMB au pierdut astfel în fața turcilor Makyol. Acesta este al doilea mare contract pierdut de băcăuani în ultimii 3-4 ani, după Lotul 1 de pe Drumul Expres Craiova – Pitești. La toate celelalte contracte la care a depus oferte, UMB a fost declarat câștigător.
Ofertele depuse pentru „lotul Meseș” de pe Autostrada Transilvania au fost următoarele, conform informațiilor de pe Forumul Asociația Pro Infrastructură:
1. MAKYOL -> +/- 6,626 miliarde RON fără TVA
2. WEBUILD -> +/- 6,838 miliarde RON fără TVA
3. UMB -> +/- 7,479 miliarde RON fără TVA
Lotul Meseș de 41 kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău de pe Autostrada Transilvania este cel mai mare contract pentru infrastructura rutieră lansat până acum în achiziție. Acesta este ultimul sector necontractat din Autostrada Transilvania (A3). Contractul pentru secțiunea care include și tunelul Meseș de 3 kilometri are o valoare estimată cuprinsă între 7,4 și 8,8 miliarde lei.
Potrivit contractului construcția celor două secțiuni, cu o lungime totală de 41 km, trebuie finalizată în 78 de luni (18 luni proiectare, 60 de luni execuție).
– Tunelul Meseș (în lungime de 2,89 km), cel mai lung tunel de autostradă din România. Acest tunel este format din două galerii unidirecționale care împreună totalizează 5,78 km.
– 65 de viaducte, poduri și pasaje (în lungime totală de aproximativ 13 km).
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău cu tunel de 3 kilometri la Meseș a fost lansată în urmă cu mai bine de un an, pe 10 februarie 2023, iar la finalul lui august 2023 au fost depuse 7 oferte: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen (Ozaltin a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) a început lucrările pregătitoare la Boița pe lotul 2 Boița – Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.
Tunelul Meseș are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii. Viteza de proiectare este de 120 km/h.
Probleme de finanțare
Evaluarea pe acest lot a durat mai bine de un an și au fost șapte amânări succesive. Specialiștii spun că a apărut problema finanțării, în contextul în care Programul Transport este supracontractat.
„Cascada” de amânări ale desemnării câștigătorului licitației este cauzată de „volumul foarte mare de documente care trebuie analizate”, spunea pentru Europa Liberă Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
Însă președintele asociației Pro Infrastructura, Ionuț Ciurea, spune că banii ar putea explica tergiversările continuue ale adjudecării licitației. Finanțarea proiectului este mai puțin certă decât vor să transmită autoritățile din transporturi, în condițiile în care principala sa sursă de fonduri – Programul Operațional (PO) Transporturi 2021-2027 este supracontractată, spune el.
Investițiile rutiere însumează aproximativ 5,5 miliarde de euro, dintr-un total de 9,6 miliarde de euro al programului (din care 4,6 milioane de euro fonduri UE și 5 miliarde de euro co-finanțare națională).
„În luna mai 2024, am făcut un calcul și totalul proiectelor pentru care erau semnate contracte de lucrări sau lansate licitații, inclusiv Meseșul, depășeau de aproximativ 2 ori totalul fondurilor disponibile. Între timp s-au mai lansat și alte licitații,”, explică Ciurea.
„Lotul cu Meseșul e prioritar, e pe coridoarele principale de transport, dar nu vor fi bani pentru toate proiectele”, spune Ciurea.