Comunicat 

 ,,Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „ISO Mediu” Brașov – ADI „ISO Mediu” aduce la cunoștință faptul că a acordat tot sprijinul autorităților locale în ceea ce privește aplicarea prevederilor legale privind stabilirea tarifelor pentru activităților de salubrizare și calcularea tarifelor/taxelor distincte pentru gestionarea deșeurilor și a taxelor de salubrizare, în cazul de față fiind vorba de stabilirea unui tarif pentru activitatea de sortare și includerea acestuia în facturi. Cu toate acestea, mai multe persoane din cadrul Primăriei Brașov, în speță Allen Coliban – primar al Municipiului Brașov, Adriana Miron – administratorul public al Municipiului Brașov, Adriana Trandafir – secretarul general al municipiului Brașov, Doru Telembeci – șeful Direcției Tehnice și Adrian Șoneriu – șeful Serviciului Urmărire Contracte Salubrizare și Deszăpezire din cadrul Direcției Tehnice, au refuzat și refuză în continuare  să pună în aplicare prevederile Ordinului nr. 640 din 2022 al Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice – ANRSC. Ba mai mult, reprezentanții Primăriei Brașov, prin declarațiile lor, insinuează că responsabilitatea pentru acest blocaj este a ADI „ISO Mediu” Brașov, ceea ce este total neadevărat.

Decizii care afectează populația

Ținem să le amintim celor cinci persoane din Primăria Brașov, dar și operatorilor de salubritate care refuză să pună în aplicare reglementările în vigoare, că nerespectarea normelor ANRSC are natura fiscală legală, dar și că deciziile lor afectează activitatea ADI ISO Mediu Brașov, activitatea de salubrizare în localitățile membre ale asociației – inclusiv în municipiul Brașov – și, mai mult, îi afectează și pe cetățeni, care sunt puși în situația de a plăti facturi mari.

Ședință la ADI ISO Mediupentru deblocarea situației

Pe cale de consecință, menționăm că vom face toate demersurile legale pentru a debloca această situație. Astfel, reprezentanții Primăriei Brașov și ai celor doi operatori de salubritate, SC Comprest SA și SC Brai – Cata SRL, vor fi convocați la sediul Adi ISO Mediu în data de 5 septembrie, la ora 11.00, și, așa cum am fost și până acum, suntem dispuși să le acordăm sprijinul pentru rezolvarea situației înainte de a face alte demersuri instituționale. Respectiv a apela la căile legale pentru ieșirea din acest blocaj: sesizarea organelor abilitate privind această situație. Nu în ultimul rând vom solicita Prefecturii Brașov să revoce Hotărârea Consiliului Local Brașov  nr. 39 din 31 ianuarie, privind modificarea Anexei nr. 1 din H.C.L. nr. 791/2018, republicată, privind aprobarea tarifelor pentru activitățile specifice serviciului de salubrizare și deszăpezire desfășurate de prestatorii serviciilor publice delegate, pe raza Municipiului Brașov, act normativ în care se stabilește valoarea zero pentru activitatea de sortare. Menționăm că în acest moment, Primăria Municipiului Brașov figurează în evidențele noastre cu facturi restante reprezentând contravaloarea serviciilor de sortare și vom urma căile legale pentru recuperarea sumelor respective.

Primăria Brașov ignoră demersurile Asociației

 Vă prezentăm în continuare demersurile pe care le-am făcut la Primăria Brașov în ceea ce privește activitatea de sortare a deșeurilor:

  1. Prin adresa nr. 851/29.09.2023 am comunicat Primăriei Brașov încheierea contractului de delegare nr. 820/14.09.2023 între ADI „ISO Mediu” Brașov și BRAI-CATA SRL și contractul ne. 821/14.09.2023 între ADI „ISO Mediu” Brașov și SC FIN-ECO SA, ambele având ca obiect activitatea de sortare. Conform Fișei de fundamentare prezentat în oferta financiară, tariful ofertat este de 860 lei/tonă, fără TVA. Același model de adresă a fost transmis și pentru contractul activității de depozitare a deșeurilor.
  2. Prin adresa nr. 966/08.11.2023 ADI „ISO Mediu” a transmis contractele de delegare a gestiunii activității de sortare și pentru punerea în executare a contractelor menționate mai sus. De asemenea, a solicitat o întâlnire pentru a stabili procedurile tehnologice și fluxurile financiare de gestionare a deșeurilor colectate separat, invitație căreia nu i s-a dat curs.
  3. Prin adresa nr. 1095/21.12.2023, ADI „ISO Mediu” Brașov a propus o nouă întâlnire pentru clarificarea eventualelor neclarități asupra contractelor de sortare a deșeurilor reciclabile. Nici de data aceasta invitația nu a fost onorată.
  4. Prin adresa nr. 1374 din 20.12.2023 SC Comprest SA a transmis Primăriei Municipiului Brașov o notificare în care anunța: „Vă punem în vedere că începând cu data de 01.01.2024 înțelegem să suspendăm colectarea separată a deșeurilor reciclabile de pe raza municipiului Brașov – Lot. 2 – ca urmare a neacoperirii costurilor operatorului cu aceasta operațiune”. Pentru a debloca această situație, Primăria Brașov a introdus tariful de colectare separată a deșeurilor reciclabile, dar nu și un tarif pentru sortare.
  5. La solicitarea SC Comprest SA și Brai – Cata SRL (cei doi operatori de salubritate din municipiul Brașov), ADI „ISO Mediu” Brașov a participat la o ședință în cadrul căreia a detaliat fluxul deșeurilor. ADI „ISO Mediu Brașov” a propus atunci o întâlnire de lucru la care să participe și Primăria Brașov, având în vedere că nu este normal ca operatorii să fie prezenți la o astfel de discuție între autorități publice. Această a doua întâlnire nu a mai avut loc.
  6. În 23.12.2023, ADI „ISO Mediu” Brașov a trimis hotărârea de aprobare a tariful de eliminare a deșeurilor prin depozitare, în cuantum de 207,52 lei/tonă, conform Fișei de ajustare anexată, aplicabil de la data de 01.01.2024, urmând ca Primăria Brașov să calculeze suma în lei/persoană/lună, așa cum a făcut de fiecare dată în cazul depozitării.
  7. Prin adresa nr. 06 din 05.01.2024, SC Comprest SA a transmis către Primăria Brașov faptul că, începând cu data de 01.01.2024, noul tarif de eliminare a deșeurilor prin depozitare la rampa ecologică Fin-Eco, aprobat prin Hotărârea nr. 5 din data de 19.12.2023 a ADI „ISO Mediu” Brașov (207,52 lei/tonă exclusiv TVA) intră în vigoare.
  8. Prin adresele 60/2024, respectiv 40/2024 ADI „ISO Mediu” Brașov și-a exprimat acordul pentru aplicarea cotelor stabilite pentru tariful de eliminare a deșeurilor prin depozitare la rampa ecologică, calculat în lei/persoană, respectiv lei/mc și contribuția pentru economie circulară, calculat în lei/persoană, respectiv lei/mc. Suplimentar față de aceste demersuri, ADI „ISO Mediu Brașov” a solicitat operatorilor și Primăriei Brașov  să menționeze în facturi rubrica aferentă activității de sortare conform ordinului ANRSC nr. 640 art. 43, alin. 1, lit. i. De asemenea, a  comunicat faptul că, în conformitate cu art.43, alin.1, lit. iii din același ordin, aplicarea valorii de reducere pe factura utilizatorilor casnici la sumele cuvenite din mecanismul de gestionare al deșeurilor reciclabile vor fi comunicate trimestrial. Însă, pentru a aplica o reducere trebuie să se poată scădea, nu zero.
  9. Prin adresa nr. 80/01.02.2024 ADI „ISO Mediu” Brașov a anunțat Primăria Brașov că pentru județul Brașov au fost încheiate 5 contracte cu OIREP-uri. Prin adresa nr. 81/01.02.2024 a solicitat Primăriei Brașov să ne transmită fișele de fundamentare pentru colectare, pentru a încheia astfel de contracte și în numele UAT Brașov. ADI „ISO Mediu” Brașov a întâmpinat greutăți în semnarea contractelor cu OIREP, în numele UAT Brașov, motiv pentru care a solicitat mai multe clarificări cu privire la diferențele din fișele de fundamentare.
  10. Prin adresa nr. 117/15.02.2024 am ADI „ISO Mediu” Brașov a revenit cu o comunicare în care anunța Primăria Brașov că are obligația de a evidenția separat pe factura emisa utilizatorilor a contravalorii fiecărei activități componente a serviciului de salubrizare.
  11. Prin adresa nr. 420/31.05.2024 ADI „ISO Mediu” Brașov a transmis documentele cu centralizatoarele pe sortare pe fiecare lot în parte, cu cheltuielile aferente, veniturile aferente din reciclabil și veniturile din OIREP.
  12. Prin adresa nr. 424/04.06.2024, ADI „ISO Mediu” Brașov a revenit cu solicitarea către Primăria Brașov, ca în momentul ajustării/modificării tarifelor distincte, să introducă toate elementele de cost, având în vedere că veniturile obținute în urma vânzării materialelor acoperă parțial costurile sortării.
  13. Prin adresa nr. 478/05.07.2024 ADI „ISO Mediu” Brașov a solicitat Primăriei Brașov să efectueze regularizarea plăților pentru activitățile de sortare pentru perioada ianuarie-aprilie 2024, și, ulterior, să includă costurile cu sortarea pe factura emisă către utilizatori.
  14. Prin adresa nr. 512/01.08.2024, transmisă Primăriei Brașov, ADI ISO Mediu a detaliat, încă o dată, cum se defalcă legal tariful și faptul că trebuie plătită și activitatea de sortare de către Primăria Brașov“ comunică ADI ,,ISO Mediu“ Brașov.

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here