G4Media

Liderii coaliției de guvernare au decis miercuri să nu mai susțină o serie de modificări radicale la Codul Rutier după ce USR a protestat vehement, arătând că amendamentele depuse de parlamentarii PSD-PNL-UDMR ar duce la creșterea numărului de accidente.

Modificările fuseseră făcute de parlamentarii coaliției în Comisia de Transport din Camera Deputaților, sub formă de amendamente la o ordonanță de urgență ce înăsprea sancțiunile pentru șoferii indisciplinați. Ordonanța de urgență adoptată la începutul anului fusese promovată chiar de ministrul de Interne, Lucian Bode, dar colegii săi de coaliție voiau să slăbească sancțiunile.

Președintele interimar al USR, Cătălin Drulă, l-a interpelat vehement miercuri pe ministrul Lucian Bode în Parlament pe tema modificărilor și i-a cerut să se poziționeze clar față de modificările propuse de colegii săi de coaliție. După un dialog aprins, ministrul Bode a spus că nu susține modificările, iar la discuția din coaliția de guvernare de miercuri seară le-a cerut celorlalți lideri PSD, PNL și UDMR să renunțe la aceste modificări.

Modificările propuse de parlamentarii Puterii, prezentate de Cătălin Drulă:

  • Şoferilor recidivişti pentru sancţiuni grave (de ex: depăşire de coloane oprite, trecut pe semaforul de culoare roşie, nerespectat indicaţiile poliţistului, vorbit la telefon la volan, comportament agresiv, mers pe sens opus pe autostradă, neacordare de prioritate, depăşire în zonă interzisă, consum de alcool, viteză excesivă ş.a.) li se reduce perioada de recidivă, în care primesc automat o suspendare în plus de 30 de zile a permisului, de la 6 luni la 3 luni.
  • Mai mult, recidiviştii pentru sancţiuni grave vor avea posibilitatea să dea un test pentru reducerea perioadei de suspendare, ceea ce în prezent nu este posibil.
  • La fel şi vitezomanii, care depăşesc viteza legală cu peste 70 km/h (ex. viteză de peste 120km/h pe străzile unui oraş)
  • Tot vitezomanii, care depăşesc viteza legală cu peste 70 km/h vor primi dovadă cu drept de circulaţie pentru 15 zile, faţă de legislaţia actuală conform căreia sunt lăsaţi pietoni pe loc.
  • Şoferii care acumulează 15 puncte de penalizare, fapt ce duce la suspendarea permisului, vor putea contesta în instanţă contravenţiile fără ca termenul de prescripţie de 6 luni de la primirea punctelor să fie îngheţat. Cum de cele mai multe ori acţiunile în instanţă durează mai mult de 6 luni, asta va duce la prescrierea punctelor şi, automat, la ne-suspendarea permisului niciodată pentru cumul de puncte folosind această portiţă.
  • Şoferii care dau testul pentru reducerea perioadei de suspendare a permisului îşi vor putea recupera mai repede permisul decât înainte. De exemplu, o perioadă de suspendare de 90 de zile se reducea cf OG la 60 de zile (la ⅔ din perioada iniţială), iar amendamentele din parlament ar reduce suspendarea la doar 30 de zile (la ⅓ din perioada iniţială).
  • Se reintroduce suprapunerea suspendărilor de permis, versus cumularea perioadelor de suspendare a permisului. Mai precis, un şofer cu permisul suspendat pentru 30 de zile, dacă ar comite o nouă abatere în perioada de circulaţie cu dovadă, să zicem sancţionabilă tot cu 30 de zile de suspendare, va avea permisul luat timp de 30 de zile, nu timp de 60 (30+30), ca în prezent.
  • Pentru necomunicarea datelor de identificare a şoferului contravenient către poliţie, se reintroduce facilitatea de a plăti jumătate din minimul amenzii în 15 zile (eliminată de OG 1/2022).
  • Asta înseamnă, spre exemplu, că pentru o contravenţie constatată cu mijloace automate de depăşire gravă a vitezei legale (de ex., 150 km/h în oraş) contravenientul refuzând să comunice datele de identificare ale şoferului, va putea plăti doar 652 de lei (½ din minimul prevăzut pentru amendă) în loc de cuantumul stabilit de agent al amenzii care poate fi de până la 2900 de lei pentru persoane fizice şi 14500 de lei pentru persoane juridice.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here