În urmă cu o jumătate de veac, localnicii din satele din dreapta Oltului treceau râul pe pasarele susţinute de cabluri, cu luntrea sau cu poduri mobile legate tot cu cabluri. Aceste pasarele se legănau sub picioarele sătenilor până traversau lăţimea Oltului. După ce s-au construit podurile din lemn, unele dintre pasarele au fost abandonate şi s-au deteriorat. Iar când s-au deschis şantierele pentru construcţia salbei de hidrocentrale de pe Olt, cursul râului Olt a fost schimbat. A intrat de atunci în vocabularul sătenilor forma ,,Oltul cel vechi”, adică vechea albie a Oltului. Atunci s-au desfiinţat atât podurile de lemn dar şi pasarelele. Astfel că pentru a ajunge din sate la linia ferată sau la drumul naţional s-au realizat noi drumuri.
Pasarela de la Şona, construită în urmă cu 6 decenii
Singura pasarelă care n-a fost desfiinţată a fost cea de la Şona. Avea câteva sute de metri, cât lăţimea Oltului în zona amplasamentului. A fost construită prin anii 1961-1962. Era folosită de localnicii din Şona pentru a ajunge la Mândra. Vreo 2-3 km mergeau pe jos sătenii pentru a-şi rezolva problemele la primărie sau la dispensar. În timp însă pasarela s-a deteriorat, iar nimeni nu s-a mai ocupat de repararea ei. Astfel că şonenii erau obligaţi să ocolească prin cartierul Galaţi pentru a ajunge la Făgăraş sau ulterior la Mândra. Vreo 10 km pe uşor.
Abandonarea şantieruluui de la Mândra, a prelungit viaţa pasarelei
Şi în zona Mândra s-a organizat şantierul pentru construcţia hidrocentralei de peste Olt, precum la Dridif sau Olteţ. Se preconiza ca în 5 ani investiţia să fie finalizată, iar cursul Oltului să fie schimbat. Şona şi Mândra erau astfel protejate de inundaţii, iar între ele exista o cale de acces modernă şi sigură. Şantierul a fost însă abandonat prin 1996 din lipsa fondurilor. Astfel că Şona a rămas într-un fel izolată. Pietonal se putea folosi pasarela, iar pentru maşini DC 66.
Refăcută în 2005
În anul 2005, Primăria Mândra s-a aplecat asupra acestui obiectiv local şi a alocat fonduri pentru reabilitarea ei. ,,Pasarela era foarte deteriorată, lipseau scândurile de pe pietonal, nu mai prezenta siguranţă. Am refăcut-o. S-au montat noi stâlpi de susţinere, solizi, alte cabluri, partea pietonală s-a refăcut. A fost o investiţie de 350.000 lei. De atunci se foloseşte din nou pasarela în siguranţă. Pentru sătenii din Şona este cel mai scurt drum până la Mândra” a explicat Şerban Ioan Taflan, primarul din Mândra.
Pasarela, atracţia turiştilor
Pasarela de la Şona este singura care mai există în Ţara Făgăraşului şi este în stare bună. Poate fi considerată obiectiv turistic, turiştii fiind atraşi de acest mod de traversare a apei. ,,S-a organizat un tur ciclist în zona noastră şi s-a folosit pasarela de la Mândra. A fost cuprinsă în traseul evenimentului. Pasarela este un obiectiv turistic, aşa cum sunt movilele de la Şona” a adăugat primarul de la Mândra. (Lucia BAKI)