Dezastrul economic de la societatea de salubrizare a Făgărașului, Salco Serv SA, a fost creat intenționat pentru a scoate de pe piață firma Municipalității și a lăsa locul liber unei firme private cu susținere la șefia urbei. Raportul ANAF emis la data de 18 decembrie 2024 în baza controlului realizat la Salco Serv pentru perioada aprilie 2020-30 septembrie 2024 a scos la iveală toate ilegalitățile și obiceiurile împământenite aici, care au fost bine ascunse acționarului unic, Consiliul Local Făgăraș. Controlul ANAF s-a lăsat cu sancțiuni pentru societate, amenzile depășind 100.000 lei, dar și cu măsuri pe care actualul director general este obligat să le îndeplinească într-un termen de maxim 60 de zile. Principalul vinovat pentru dezastrul economic de la Salco Serv SA este Municipiul Făgăraș prin edilul PSD, care a decis asupra acestei societăți. În plus, Primăria Făgăraș este principalul datornic al societății, figurând cu peste 66% din totalul creanțelor înregistrate de Slaco de peste un milion de euro.
- ,,Deficiențele privind raportarea situaților financiare, fundamentarea și execuția bugetelor de venituri și cheltuieli, respectarea disciplinei financiar-contabile, înregistrarea în evidența financiar contabilă și inventarierea bunurilor aparținând domeniului statului, audit public intern, control financiar preventiv, control financiar de gestiune, ar fi putut fi preîntâmpinate prin aplicarea întocmai a standardelor de control, precum și a procedurilor operaționale și de sistem emise. SC Salco Serv SA va informa CA, AGA și CL Făgăraș despre deficiențele constate în prezentul Raport de inspecție economico-financiară“ au concluzionat inspectorii ANAF în Raportul întocmit în urma controlului.
Lista lungă a ilegalităților evidențiază un singur lucru, Salco Serv a fost firma sinecurilor și intereselor celor care decid soarta Făgărașului, primar&Co, cei care au pus pe butuci societatea Municipalității. Salco Serv SA este societatea înființată după divizarea, în 2002, a fostei Regii Autonome de Servicii Comunale Făgăraș (RASC) în trei societăți: Apa Serv SA, Ecoterm SA și Salco Serv SA. Capitalul social vărsat al societății este de 405.885 lei, iar acționarul unic este Municipiul Făgăraș/CL Făgăraș. Societatea are licență pentru activitatea de salubrizare, documentul fiind reînnoit în martie 2024 (Licență nr. 6730/11.03.2024) valabilă până la data de 4.03.2028.
Directori pe bandă rulantă
Zece directori au fost numiți la conducerea Salco Serv în mandatele primarului PSD. Niciunul nu avea studii de specialitate în domeniul salubrizării sau măcar studii în domeniul managementului. A fost un real ping pong cu această funcție păstorit de edilul Făgărașului. În perioada evidențiată de Raportul ANAF au condus societatea următoarele persoane:
Director general:
- Moroșan Rareș Cătălin: 1.03.2020-30.11.2020
Director interimar:
- Suciachi Maria: 1.12.2020-26.03.2021
- Ciora Ionuț: 26.03.2021-27.09.2021
- Ardeleanu Melania: 27.09.2021-28.02.2022
- Korch Adina:1.03.2022-31.12.2022
- Lazăr Silviu: 4.01.2023-prezent
Contabil șef:
- Tolan Elena: 1.01.2020-6.04.2020
- Motoc Dorica Adeluța: 1.05.2020-9.02.2021
- Tolan Elena: 1.06.2021-31.03.2023
- Vegheș Marinela: 5.04.2023-31.05.2023
După data de 31 mai 2023, firma nu a mai avut contabil șef, în schimb numărul angajaților a crescut de la an la an, ajungând și la 123, față de perioada dinainte de 2016, când erau doar 60 de salariați.
Primarul n-a plătit societății 3,7 milioane de lei
Controlul ANAF a stabilit că Salco Serv SA a înregistrat, la data de 30.09.2024, creanțe în valoare de 5.540.958,90 lei din care 3.687.250,50 lei de la Primăria Făgăraș, iar 201.743,03 lei de la Spitalul Municipal Făgăraș. Conform contractului de delegare a gestiunii serviciilor de salibrizare, Primăria Făgăraș avea obligația să achite facturile în termen de 30 de zile de la data emiterii. Pe de altă parte, Salco Serv avea obligația să aplice penalități, însă nu a făcut acest lucru. Inspectorii fiscali au sancționat societatea cu amendă și au obligat-o să calculeze și să aplice aceste penalități de întârziere. Doar la nivelul lunii decembrie 2023, Salco a înregistrat în evidența financiar contabilă facturi de penalități în valoare de 110.812,69 lei din care o factură de 109.425,87 lei către Municipiul Făgăraș și o alta de 1.386,82 lei către Spitalul Municipal Făgăraș, ambele datate (SIC!) 10.12.2024. Pentru aceste ilegalități, societatea a fost amendată cu 10.000 lei.
Firmele consilierilor locali n-au plătit salubritatea
Deși ridică gunoiul la toate societățile de pe raza municipiului, așa cum susțin inspectorii fiscali, invocând Declarația cod 394 care se referă la prestările de servicii și achizițiile efectuate înregistrate în evidența contabilă, Salco Serv a facturat aceste servicii doar Municipiului Făgăraș (Contract nr. 5035/5.03.2008, nr. 12057/1.06.2021, 49675/1.09.2021), Spitalului Municipal Făgăraș (contract nr. 10073/10.10.2011), STI Internațional SRL, UM nr. 01041, SC Piețe Târguri și Oboare, SC Moveos SRL și SC Marathonn EPR Groul SRL. În rest niciun alt agent economic nu a fost evidențiat în documentele financiar-contabile ale Salco Serv, ceea ce înseamnă că agenții economici nu au plătit serviciile de salubrizare. De exemplu, nicio firmă a vreunui consilier local nu apare în evidențele Salco Serv că ar fi plătit serviciile de salubritate.
Conducerea Salco a sfidat Legislativul
Inspectorii ANAF critică modul în care proiectele bugetelor de venituri și cheltuieli (BVC) ale Salco SA aferente anilor 2020-2024 au fost transmise spre aprobare Legislativului. Deși termenul legal de aprobare a BVC de către CL Făgăraș este de 45 zile de la intrarea în vigoare a legii anuale a bugetului de stat sau a bugetului municipiului, bugetul societății a ajuns pe masa Legislativului și în trimestrul III al anului, spre sfidarea aleșilor locali. În 2020, BVC s-a aprobat în CL Făgăraș în luna mai, în 2021 în luna iunie, în 2022 în luna mai, în 2023 în luna iunie, iar anul trecut abia în luna septembrie.
- ,,Societatea a depășit în regim de continuitate termenul legal referitor la transmiterea spre aprobare către Legislativ a proiectelor bugetelor de venituri și cheltuieli“ susțin inspectorii fiscali.
Fapta constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei, iar amenda aplicată pentru Salco Serv a fost maximă, 10.000 lei. Din anul 2021, societatea nu a mai avut niciun responsabil pentru controlul intern/managerial, controlul financiar preventiv și controlul financiar de gestiune, dar nici ștampila pentru controlul financiar preventiv nu era legală. În această situație societatea a fost amendată cu 5000 lei pentru lipsa auditului intern și cu 30.000 lei pentru lipsa controlului financiar de gestiune. Într-o atare situație, CL Făgăraș a fost lipsită de orice informație reală asupra activității societății de salubrizare unde este unic acționar. Asta în condițiile în care consilierul local Lucian Cupu a solicitat în plen în fiecare an documente și informații despre activitatea Salco Serv, iar primarul și funcționarii din aparatul propriu al edilului au prezentat date nereale de la această firmă sau, mai rău, l-au ironizat pe consilierul local.
Majorări salariale nejustificate
Deși veniturile societății erau mult afectate prin incompetența factorilor de decizie, bugetul de salarii era majorat periodic cu încălcarea legislației. Așa cum explică inspectorii fiscali, în anul 2020, Salco Serv a majorat salariile cu 115,21% pentru cei 121 de angajați, fondul de salarii fiind de 5.275.440 lei față de anul precedent când a fost de 4.579.000 lei pentru 123 salariați. Și în 2023 s-a înregistrat o creștere a cheltuielilor salariale cu 108,63%, iar în 2024 cu 131,82%. Conducerea Salco Serv n-a uitat însă să plătească regește funcțiile de conducere, respectiv membrii consiliului de administrație și contractul de mandat pentru director. Pentru consiliul de administrație au fost plătite următoarele sume:
- În anul 2020: 159.725 lei: 2021 plăți de 208.017 lei; 2022 plăți de 203.537 lei, 2023 plăți de 204.696 lei, iar în 2024 tot cam pe atâta. Din CA de la Salco fac parte: Burlăcescu Marian, Nicoară Ionuț, Bogdan Nicolae Dumitru, Ciora Ioan și Korch Adina. Numirea acestor persoane în CA a fost realizată de primarul PSD și aprobată de mașina de vot a acestuia din Legislativ.
Datorii neplătite de peste 12 milioane de lei
Inspectorii fiscali au constatat că execuția bugetelor de venituri și cheltuieli aferente anilor 2021, 2022, 2023, 2024 a depășit, în regim de continuitate, nivelul cheltuielilor totale admise până la aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, încălcând legislația. Astfel, Salco Serv a fost amendată cu 10.000 lei. O altă amendă în valoare de 2.000 lei a fost aplicată de inspectorii fiscali pentru depășirea termenului de depunere a situațiilor financiare anuale aferente anului 2023. Societatea are și o serie de datorii care-i pun în pericol funcționarea. Conform Raportului ANAF, Salco Serv a înregistrat plăți restante de 12.031.400 lei, cele mai multe înregistrându-se în anul electoral 2024.
- În 2020, datorii de 3.158.590 lei,
- În 2021, datorii de 1.951.540 lei,
- În 2022, datorii de 1.497.560 lei,
- În 2023, datorii de 1.459.980 lei,
- În 2024, până la 30 septembrie, datorii de 3.963.730 lei.
Cele mai mari restanțe s-au înregistrat la FIN ECO SA și la Almatar Trans SRL. Inspectorii ANAF au sancționat această abatere, respectiv neplata restanțelor la termen, cu o amendă de 10.000 lei. (Lucia BAKI)