Că bugetul local al Făgărașului este pușculița primarului PSD&Co este un adevăr, confirmat și de auditorii Curții de Conturi (CC) în Raportul nr. 15.153 publicat la data de 24 februarie 2025. Inspectorii CC au luat la puricat situațiile financiare consolidate raportate de către Municipiul Făgăraș pentru anul 2023 când ,,au fost constatate erori cu influență semnificativă asupra unor indicatori raportați în situațiile financiare auditate“.
Juristele ,,dorite“ plătite regește
Unii funcționari din aparatul de specialitate al Primarului au fost plătiți regește pentru serviciile prestate cu obediență pentru edilul PSD, chiar dacă a fost încălcată legislația. Este vorba despre persoanele care au fost desemnate de primar prin delegație să îndeplinească atribuțiile secretarului general al Municipiului, cel care a fost ,,eliminat“ ilegal din funcție. Timp de 6 luni în perioada 3 ianuarie-30 iunie 2023, cele două juriste ,,dorite“ au încasat pe lângă salariul aferet postului de jurist încă 20.822 lei din banii făgărășenilor, sumă necuvenită.
- ,,Efectuarea de cheltuieli de personal fără bază legală în sumă totală de 20.822 lei, urmare acordării către două salariate din aparatul de specialitate al Primarului, încadrate pe funcția publică de execuție de consilier juridic, a venitului salarial corespunzător funcției de secretar general al unității administrativ-teritoriale (funcție vacantă și pentru care nu s-au efectuat demersuri de ocupare) urmare delegării atribuțiilor și responsabilităților funcției vacante pe o perioadă de 6 luni începând cu data de 03.01.2023, prin act administrativ al primarului municipiului Făgăraș. În fapt, deși cele două persoane nu au fost reîncadrate, ci și-au păstrat funcția publică deținută, fiind completate fișele postului cu atribuțiile și responsabilitățile stabilite prin actul de delegare, au fost remunerate la nivelul venitului salarial aferent funcției vacante, fiind efectuate cheltuieli de personal fără bază legală cuantificate la nivelul sumei de 17.313 lei pentru perioada delegării (03.01.2023-30.06.2023)“ se arată în Raportul Curții de Conturi.
Așa cum se mai precizează în document prejudiciul ar fi fost recuperat doar parțial, respectiv 7.534 lei, din care 6.386 lei veniturile salariale nete plătite fără bază legală și 1.148 lei accesoriile aferente. Făgărășenii nu au uitat modul în care cele două secretare au fost în cele mai multe cazuri împotriva inițiativelor consilierilor locali și au dat dreptate mereu primarului, chiar dacă unele acte semnate de ele au fost retrimise spre analiză de către Prefect sau au fost anulate de instanțele de judecată. Laura Giunca, secretarul general al Municipiului, a câștigat procesul în instanță și trebuie repusă în funcție de către primarul PSD.
Plăți ilegale pentru directorul economic al Primăriei Făgăraș
O altă ,,gafă“ a fost identificată în cazul directorului Direcției Buget Finanțe, Daniel Ludu. În luna aprilie 2023, acesta a încasat ilegal 3.509 lei sub forma unei diferențe salariale pentru perioada 01.11.2022-31.03.2023 în condițiile în care beneficiul stabilit nu poate fi acordat retroactiv. Prejudiciului în sumă de 2.368 lei, din care 2.008 lei veniturile salariale nete plătite fără bază legală și 360 lei accesoriile aferente va trebui recuperat.
- ,,Neconformitățile s-au produs în contextul în care managementul entității a emis acte administrative prin care s-au acordat venituri salariale care exced cadrului legal de salarizare, inexistența unei proceduri operaționale privind stabilirea veniturilor salariale, dar și a funcționării ineficiente a autocontrolului și a controlului financiar preventiv, generând plăți fără bază legală. Observația de audit constatată a avut drept consecințe: subevaluarea capitalurilor proprii raportate în bilanțul contabil cu suma de 20.822 lei concomitent cu supraevaluarea cheltuielilor raportate în contul de rezultat patrimonial, a cheltuielilor de personal și a plăților aferente“ se explică în Raportul CC.
Sporuri inventate la Muzeul Țării Făgărașului
Din banii făgărășenilor au fost aprobate la plată sporuri în valoare de 218.752 lei pentru personalul Muzeului Țării Făgărașului. Auditorii Curții de Conturi cer vinovaților să returneze banii încasați ilegal pentru așa zisele ,,condiții vătămătoare“.
- ,,În anul 2023 Muzeul Țării Făgărașului „Valer Literat” Făgăraș, a efectuat cheltuieli de personal în sumă totală de 218.752 lei reprezentând spor de condiții vătămătoare acordat personalului entității în baza Deciziei Consiliului de Administrație nr. 60/03.12.2021 și având ca justificare un raport de încercare privind măsurarea noxelor fizice ale mediului de muncă întocmit de o societate abilitată de Ministerul Sănătății ca fiind laborator determinări noxe profesionale, dar fără alte certificări în domeniul medicinei muncii, respectiv securității și sănătății în muncă. Sporul de condiții vătămătoare a fost acordat generalizat, întregului personal, și la nivelul maxim prevăzut, respectiv de 15% din salariul de bază, cu nerespectarea dispozițiilor legale“ stipulează Raportul CC.
,,Condiții vătămătoare“ și la cantina de ajutor social
Și angajații de la Cantina de ajutor social au beneficiat de un sport de 15 % (cotă maximă) pentru ,,condiții vătămătoare“, ca urmare a deciziei ordonatorului de credite. Din banii făgărășenilor s-au evaporat astfel 40.795 lei.
- ,,Efectuarea de cheltuieli de personal fără bază legală în sumă totală de 40.795 lei, urmare acordării personalului care își desfășoară activitatea la cantina socială din cadrul Direcției de Asistență Socială Făgăraș a sporului pentru condiții de muncă vătămătoare în baza deciziilor emise de ordonatorul terțiar de credite, fără a avea la bază buletine de determinare/expertizare eliberate de instituțiile abilitate în acest sens, contrar dispozițiilor legale. În urma extinderii verificării în limita termenului de prescripție (octombrie 2021- decembrie 2022) și până la zi (ianuarie – septembrie 2024), echipa de audit a constatat existența aceleași practici eronate de acordare a sporului pentru condiții de muncă vătămătoare personalului care își desfășoară activitatea în cantina socială din cadrul Direcției de Asistență Socială Făgăraș, cheltuielile de personal efectuate fără bază legală cifrându-se la nivelul la nivelul sumei de 43.154 lei, respectiv la nivelul sumei de 31.648 lei. Observația de audit identificată a avut drept consecințe: subevaluarea capitalurilor proprii raportate în bilanțul contabil cu suma de 83.949 lei, dar și supraevaluarea cheltuielilor raportate în contul de rezultat patrimonial, a cheltuielilor de personal și a plăților aferente, raportate la Titlul I „Cheltuieli de personal” în contul de execuție cu suma de 40.795 lei, sume care constituie plăți efectuate fără bază legală“ susțin auditorii CC în Raport.
Au plătit și morții
Din banii făgărășenilor, primarul PSD a aprobat și plăți pentru persoane decedate. Auditorii CC au descoperit că indemnizația de handicap a fost plătită câteva luni pentru o persoană decedată. Dar în același timp funcționarii de la Direcția Buget Finanțe a Primăriei Făgăraș execută silit persoane decedate pentru a recupera amenzi în valoare de 29.830 lei.
- ,,Efectuarea de cheltuieli fără bază legală la nivelul Direcției de Asistență Socială Făgăraș, în sumă de 2.079 lei prin acordarea începând cu luna decembrie 2024 a indemnizației de handicap pentru o persoană care la acea data era decedată, contrar dispozițiilor legale. Neconformitatea s-a produs în contextul efectuării formale a autocontrolului și a controalelor de supraveghere a acestei activități de către persoanele cu atribuții în lichidarea, ordonanțarea și plata acestei prestații sociale și a implementării necorespunzătoare a procedurii operaționale PO-01 privind acordarea drepturilor persoanelor cu handicap. Observația de audit identificată a avut drept consecințe: supraevaluarea cheltuielilor cu asistența socială raportate în contul de execuție și în contul de rezultat patrimonial, dar și a datoriilor curente și a capitalurilor proprii raportate în bilanțul contabil cu suma de 2.079 lei, care reprezintă o plată fără bază legală. În timpul misiunii de audit financiar s-a procedat la extinderea verificării și în anul 2024, pentru persoana în cauză, rezultând acordarea indemnizației de handicap și pentru lunile ianuarie și februarie 2024, în valoarea totală de 4.172 lei. Totodată s-a procedat la efectuarea corecțiile în evidența contabilă și la recuperarea integrală a prejudiciului (6.251 lei)“ se arată în Raportul CC.
- ,,Menținerea în evidența contabilă și în evidența tehnic-operativă a unor creanțe reprezentând amenzi datorate de persoane fizice decedate în cursul anului 2023, în sumă totală de 29.830 lei“ se mai arată în Raportul CC. (Lucia BAKI).