Curg procesele în care este atras Municipiul Făgăraș de către primarul PSD și subalternii săi. Multe dintre dosare se referă la proiectele europene implementate de Primăria Făgăraș, vestitele coridoare de mobilitate urbană, care sunt contestate de finanțator, respectiv Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene și Ministerul Dezvoltării și Lucrărilor Publice. Numai în 2024, pe rolul Tribunalului București au fost înregistrate șase dosare. Și asta întrucât finanțatorul prin deciziile și notele emise a refuzat la plată solicitările Primăriei Făgăraș, considerându-le ilegale. Cu alte cuvinte, primarul PSD și funcționarii publici din subordinea lui au încălcat legislația atunci când au încredințat lucrările aferente proiectelor europene, în speță cele de mobilitate urbană.
- ,,În loc să deruleze o procedură competitivă, reclamanta (Primăria Făgăraș) a divizat nelegal atribuirea contractelor de achiziţie publică în mai multe achiziţii directe cu valoare estimată sub pragul maxim prevăzut pentru achiziţiile directe şi a încălcat prevederile art. 11 alin. (2) din Legea nr. 98/2016“ a precizat instanța în majoritatea dosarelor, respingând cererile formulate de Municipiul Făgăraș privind deciziile și notele Ministerului legate de decontarea facturilor. Așa se face că pentru proiectele de mobilitate urbană, Primăria Făgăraș a pierdut finanțarea, fiind obligată să ceară Consiliului Local Făgăraș să aprobe acele HCL-uri în decembrie 2023 în baza cărora finanțator să fie Municipiul prin bugetul local pentru finalizarea proiectelor.
Prima decontare respinsă
Pe rolul Tribunalului București, secția a II-a Contencios Administrativ și Fiscal, se află Dosarul nr. 24447/3/2024 înregistrat la data de 18 iulie 2024 în care Municipiul Făgăraș se războiește cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Municipiul Făgăraș încearcă să anuleze Decizia nr. 20 emisă de Minister la data de 23 ianuarie 2024 și Nota nr. 68197.70/14.09 2023 prin care sumele solicitate spre plată au fost contestate. În această speță, instanța a emis soluția la data de 26 noiembrie 2024.
Tip solutie: Respinge cererea
Solutia pe scurt: Respinge cererea de chemare în judecată, ca neîntemeiată. Cu drept de a formula recurs în termen de 15 zile de la comunicare. Cererea se va depune la Tribunalul Bucureşti – Secţia a II-a de Contencios Administrativ şi Fiscal. Pronunţată astăzi, 26.11.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei. Document: Hotarâre 8673/2024 26.11.2024. Municipiul Făgăraș nu a formulat recurs.
Instanța a respins o altă cerere a Primăriei Făgăraș
Un alt dosar aflat pe rolul Tribunalului București, cel cu nr. 24443/3/2024 înregistrat la data de 18 iulie 2024 se referă tot la respingerea de la plată a facturilor emise de Primăria Făgăraș către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Municipiul Făgăraș a reclamat Ministerul pentru Decizia nr. 89/29.01.2024 și Nota 152613.2/13.11.2023. În ședința din 18 noiembrie 2024, Tribunalul București a respins cererea Municipiului Făgăraș considerând-o neîntemeiată, acesta din urmă având posibilitatea de a depune recurs în termen de 15 zile.
Tip solutie: Respinge cererea
Solutia pe scurt: Respinge ca neîntemeiată acţiunea. Cu recurs în 15 zile de la comunicare. Pronunţată azi, 18.11.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei. Document: Hotărâre 8355/2024 18.11.2024. Până la această dată, Primăria Făgăraș nu a depus recurs.
Altă speță pierdută
Și dosarul nr. 1251/3/2024 aflat pe rolul Tribunalului București a avut aceeași soartă. Instanța a respins cererea Municipiului Făgăraș în ceea ce privește Decizia 89/16.08.2023 a Ministerului privind solicitarea la plată a unor facturi emise de Primăria Făgăraș. În această speță, Primăria Fgăraș a depus recurs la data de 19 noiembrie 2024.
Tip solutie: Respinge cererea
Solutia pe scurt: Respinge actiunea ca neintemeiata Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare, care se va depune la Tribunalul Bucureşti – Secția a II-a Contencios Administrativ și Fiscal. Pronunţată azi, 22.10.2024, în condiţiile dispozițiilor art.396 alin.(2) C.proc.civ., prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei. Document: Hotarâre 7196/2024 22.10.2024
Dosarul din septembrie
Șirul proceselor în care este atras Municipiul Făgăraș de către Executiv continuă. La data de 6 septembrie 2024 este înregistrat pe rolul Tribunalului București Dosarul nr. 30522/3/2024 în care reclamant este Municipiul Făgăraș care cere anularea Deciziei 113/05.06.2024 emisă de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene prin care era refuzată decontarea unor sume de bani din proiectele derulate la Făgăraș. Această speță are termen la 15 ianuarie 2025.
Amânare pentru decembrie, dar cererea respinsă
La aceeași instanță se află Dosarul nr. 20583/3/2024 înregistrat la 19 iunie 2024 prin care Municipiul Făgăraș cere anularea Deciziei 206/10.12.2023 emisă de Ministerul Proiectelor Europene care refuza la plată facturi emise de Primăria Făgăraș. Termenul fixat pentru acest dosar a fost 11 decembrie 2024.
Tip solutie: Respinge cererea
Solutia pe scurt: ,,Respinge cererea de chemare în judecată formulată de către reclamant ca neîntemeiată. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare, care se va depune la Tribunalul București – Secșia a II-a de Contencios Administrativ și Fiscal. Pusă la dispoziția părților prin mijlocirea grefei instanței, astăzi, 11.12.2024. Document: Hotarâre 9654/2024 11.12.2024“. Până la această dată nu a fost depus recurs de către Primăria Făgăraș.
Pe rolul Tribunalului București este înregistrat, la 8 octombrie 2024 și Dosarul nr. 36568/3/2024 în care reclamant este Municipiul Făgăraș care cere anularea unui alt act administrativ emis de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. Instanța a fixat ca termen în acest dosar 5 februarie 2025. Nu doar cu Ministerul Proiectelor Europene se războiește Primăria Făgăraș. Firma Bunget Invest SRL a dat în judecată UAT Făgăraș și pe primar pentru anularea Dispoziției nr. 1360 emisă de edil la data de 20 iulie 2023.
Și MDLPA a refuzat decontarea facturilor emise de Primăria Făgăraș
Ministerul Lucrărilor Publice a respins cererile de rambursare depuse de Primăria Făgăraș din cauza neregulilor identificare în cheltuirea banilor. Pe rolul Tribunalului București s-a aflat Dosarul civil nr. 30637/3/2021 prin care Primăria Făgăraș s-a judecat cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Direcția Generală POR, care a considerat că cererea de rambursare depusă de Primăria Făgăraș în cadrul proiectului ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona centrală a municipiului Făgăraş”, -COD SMIS-119358, obiect al contractului de finanţare nr. 4731/04.10.2019, este nelegală, cheltuielile efectuate nerespectând legislația. Astfel că AM POR a aplicat o reducere procentuală de 100% la sumele solicitate la plată, adică n-a decontat nimic.
- ,,În loc să deruleze o procedură competitivă, reclamanta (Primăria Făgăraș) a divizat nelegal atribuirea contractelor de achiziţie publică în mai multe achiziţii directe cu valoare estimată sub pragul maxim prevăzut pentru achiziţiile directe şi a încălcat prevederile art. 11 alin. (2) din Legea nr. 98/2016“ a precizat instanța care a respins cererea formulată de Municipiul Făgăraș.
Și pentru proiectul ,,Modernizarea coridorului de mobilitate urbană în zona industrială a municipiului Făgăraș, SMIS 119358“ cererea de rambursare depusă de Primăria Făgăraș la MDLPA, Direcția POR, a ajuns pe masa judecătorilor. Este vorba despre achiziţii servicii de asistenţă de specialitate în vederea realizării procedurilor de achiziţie publică – zona industrială.
- ,,Autoritatea contractantă (n.r. Primăria Făgăraș) nu are dreptul de a diviza contractul în mai multe contracte distincte de o valoare mai mică cu scopul de a evita aplicarea procedurilor reglementate de lege“ a decis instanța.
Și proiectul ,,Modernizarea și pietonizarea zonei centrale Făgăraș, SMIS 119360“ a ajuns pe masa Tribunalului București în privința cererii de rambursare a cheltuielilor solicitate de Primăria Făgăraș. Cererea de rambursare cu valoarea de 1.631.762,31 lei a fost respinsă de MSLPA. Cauza a ajuns la Tribunalul București.