Unul dintre cele mai frumoase trasee feroviare din țară va primi cele mai mari schimbări din istoria sa de 150 de ani, arată HotNews. Între Brașov și Predeal trenurile circulă cu viteză medie de 40 km/h, dar există în plan un tunel de aproape 10 km care va schimba totul, iar o călătorie de la București la Brașov cu trenul va dura sub două ore.
- La Predeal este cel mai înalt punct la care ajung trenurile românești. Un accelerat din anul 1978 a fost cel mai rapid tren pe ruta Predeal – Brașov ce a figurat vreodată în Mersul Trenurilor: făcea doar 23 de minute. Acum, cele mai rapide trenuri fac 33-34 minute.
- Când lucrările plănuite vor fi gata, trenurile vor face – în premieră – sub două ore de la București la Brașov.
- Noul traseu propus presupune săparea unui tunel de aproape 10 km pentru trenurile care coboară dinspre Predeal spre Brașov, însă lucrările vor dura șapte ani și se vor încheia în cel mai bun caz după 2033. Tunelul propus a fi construit este de zece ori mai lung decât actualul Tunel Mare de la Predeal. Comparativ, cel mai lung tunel feroviar din țară este pe linia Brașov – Întorsura Buzăului, are 4,3 km lungime, iar trenurile îl străbat în 8-9 minute.
Viteza trenurilor scade imediat ce treci de Predeal / O nouă linie de viteză va scoate gara Predeal din ecuație
Venind cu trenul de la București către Brașov călătorul observă că, de la 80 km/h între Sinaia și Predeal, vitezele scad drastic după ce trenurile pleacă din Predeal, trec de cele două tunele și ajung, pe rând, la cele două „Timișuri” (gările Timișu de Jos și Timișu de Sus).
Trenurile pe această rută sunt mai lente cu 10 minute față de cele care circulau acum 46 de ani între cele două orașe. Atunci linia era „proaspăt” modernizată și electrificată de doar un deceniu.
Predeal – Brașov a fost prima linie principală electrificată în România, iar Predeal este cel mai înalt punct (1.030 m) în care poate ajunge un tren pe rețeaua feroviară din țară. Predeal a fost până acum aproape 110 ani localitate de graniță între România și Ungaria.
Actuală gara Predeal a fost inaugurată în 1968 și este faimoasă pentru acoperișul modern (și strident) pentru acele vremuri. Forma nu a fost aleasă întâmplător, ci pentru a fi „în ton” cu zona montană în care se găsește stațiunea. Mai multe despre arhitectura gării puteți citi aici.
Acum, tronsonul Brașov – Predeal are nevoie de modernizare și a fost aleasă o variantă considerată „ca fiind cea mai realistă și echilibrată opțiune”, o variantă care ar face ca viteza trenurilor de pasageri să poată fi cu câteva zeci de km/h peste cea din prezent.
În 2025, conform datelor din Mersul Trenurilor, 33-37 de minute vor face cele mai multe trenuri între Predeal și Brașov (fără oprire), iar cele care opresc pe parcurs vor face cam 40-45 de minute. Cele care staționeză mai mult pot face peste 50 de minute. Cele mai rapide trenuri au o viteză medie de 47 km/h, iar cele mai lente, de 32 km/h.
Cât va costa mega-tunelul Predeal – Brașov: Trenurile vor circula cu 160 km/h
Cea mai mare schimbare pe ruta feroviară dintre Brașov și Predeal va fi construcția unui tunel de aproape 10 km, un tunel care va lăsa gara Predeal în afara traseului nou și rapid. Deocamdată proiectul este în faza studiului de fezabilitate.
Va fi însă păstrat și traseul existent, astfel că gara Predeal va funcționa și pe mai departe, însă va fi deservită mai ales de trenuri Regio și metropolitane.
Compania de infrastructură CFR SA spune, într-un răspuns pentru HotNews.ro, că tunelul nou construit va avea o lungime de aproximativ 9,80 km și va fi amplasat între zona km.139+400, ieșire din stația Azuga, și km.149+200 Cap Y Timișu de Sus.
Partea nouă a liniei va permite o viteză maximă de 160 km/h, iar secțiunea de tunel va fi pregătită pentru o eventuală încadrare într-o viitoare „Linie de Mare Viteză (LMV), cu posibilitatea atingerii unei viteze maxime de 200 Km/h”.
Traseul final în plan are o lungime de aproximativ 26 km – se desfășoară pe intervalul ieșire stația Azuga – intrare Cap X Brașov, iar această distanță va fi parcursă în circa 20 de minute, transmite CFR SA.
Spre comparație, în prezent cele mai rapide trenuri fac 43-45 de minute de la Brașov la Azuga.
- „Toate trenurile de tip InterRegio, InterCity și de marfă vor utiliza traseul nou al secțiunii feroviare prin tunel. Toate trenurile de tip Regio sau Metropolitan vor utiliza traseul existent al acestei secțiuni feroviare, astfel încât să fie asigurată conectivitatea feroviară cu stația Predeal. Proiectul NU prevede construirea unei noi gări în stația Predeal”, explică CFR Infrastructură într-un răspuns pentru HotNews.ro.
Prin implementarea proiectului, explică CFR, se realizează şi scurtarea cu aproape 5 km a traseului coridorului feroviar pe secţiunea Câmpina – Braşov.
Următoarea etapă în acest proiect constă în pregătirea documentației pentru achiziția proiectării și execuției lucrărilor. Autoritățile spun că vor lansa licitația în a doua parte a anului 2025.
Costul minim estimat al investiţiei este de 963 de milioane de euro, iar finanţarea va fi asigurată din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport (PT) 2021 – 2027, de la Bugetul de Stat şi din veniturile proprii ale CFR SA.
Citește mai departe AICI și află care va fi traseul noii căi ferate de viteză spre Brașov și dacă vor exista fondurile necesare pentru un astfel de proiect?