Mai multe site-uri care comercializează carne și produse din carne, în Italia, oferă posibilitatea vânzării produselor în rate. Un kilogram de T-bone, de exemplu, se vinde cu 28 de euro kilogramul, însă mai multe site-uri oferă posibilitatea ca banii să fie achitați în 3 rate fără dobândă, arată G4Food.ro.
La un „rotolo di vitellor”, (ruladă de vițel) un alt exemplu, site-ul Guglielmin din Treviso, în nordul Italiei, oferă plata în 3 rate. Astfel, la un produs de 22,7 euro, atât cât costă o ruladă, ajungi să plătești în următoarele trei luni câte 7,57 de euro.
De mai mulți ani, costul bunurilor de consum este în creștere, iar pentru a face față acestei situații, numeroase familii au fost nevoite să adopte diverse strategii de economisire, dar din ce în ce mai mult sunt nevoite să facă sacrificii, chiar și în ceea ce privește produsele esențiale, cum ar fi alimentele, pentru a ajunge la limită, scrie presa italiană.
Potrivit O.N.F. – Osservatorio Nazionale Federconsumatori, reducerea consumului de carne și pește este unul dintre cei mai clari indicatori ai acestei crize: o scădere de 16,9 %, care se traduce printr-o preferință tot mai mare pentru sortimente de carne mai ieftine și pește de calitate inferioară.
În plus, consumatorii s-au adaptat căutând oferte, reduceri și profitând de produsele care expiră, un obicei care implică acum aproape 50% dintre cetățeni.
Creșterea numărului de cumpărături la magazinele de reduceri, cu 11,9%, reflectă, de asemenea, această tendință de a căuta soluții mai ieftine.
Un alt fapt îngrijorător se referă la renunțarea la tratament: potrivit unui studiu al Fundației Gimbe, 4,5 milioane de italieni renunță la asistență medicală din motive economice, dintre care o proporție semnificativă (aproximativ 2,5 milioane) sunt forțați să facă acest lucru tocmai din cauza dificultăților financiare.
Panorama care se conturează este sumbră, evidențiind modul în care dificultățile economice afectează din ce în ce mai mult familiile italiene, cu repercusiuni directe asupra bunăstării lor cotidiene.
În timp ce creșterea prețurilor este o realitate bine conturată în Italia, există unele produse care urmează o tendință opusă, cu prețuri mai mici, în ultimii ani.
Exemple în acest sens sunt cerealele pentru micul dejun, biscuiții fără lactoză și pâinea ambalată, care au înregistrat scăderi de 29%, 26% și, respectiv, 20%.
Un alt fapt interesant se referă la relația dintre creșterea prețurilor și inflația generală, după cum indică Observatorul. În special, se poate observa că dinamica prețurilor unor produse alimentare de bază a înregistrat o creștere mai rapidă decât tendința generală a inflației.
De fapt, în ultimii 10 ani, unele dintre cele mai consumate produse alimentare, cum ar fi pastele făinoase, uleiul, biscuiții, orezul și făina, au înregistrat creșteri amețitoare: respectiv +84% pentru paste făinoase, +81% pentru uleiul de măsline extravirgin și +64% pentru biscuiți.
„Top 10” al produselor alimentare care au înregistrat cele mai mari creșteri în Italia, în ultimii 10 ani, evidențiază unele dintre alimentele care au devenit simboluri ale dietei mediteraneene, precum pastele și uleiul.
Dar nu numai alimentele au fost afectate de aceste creșteri: costurile legate de viața de zi cu zi, cum ar fi cafeaua la bar, au crescut, de asemenea, cu 20 %, deși aceste creșteri sunt mai puțin vizibile decât în cazul altor produse.
Chiar și în aceste condiții, există produse alimentare în Italia cu prețuri aproximativ egale cu cele din România sau chiar mai mici. Revenind la carne, în peninsulă kilogramul de t-bone se vinde cu 28 de euro, iar în România acest produs poate fi găsit cu 135 de lei. Cu 5 lei mai ieftin decât în Italia.
Produse italienești, precum uleiul de măsline sau conservele de ton, sunt însă mai ieftin în peninsulă.