PNL Făgăraş aduce în atenția cetățenilor, presei și a autorităților locale unele dintre dezavantajele semnificative care ar putea apărea în urma introducerii în oraş a unui operator privat de salubritate, pe lângă operatorul public deja existent (SALCO SERV) al cărui unic acționar unic este însuşi Municipiul.Făgăraş. Consilieii locali PNL au fost surprinşi să constate în timpul şedinţei de Consiliu de joi, 28 noiembrie 2024, că, în afara ordinii de zi anunţată initial, primarul PSD Gheorghe Sucaciu a introdus la ”diverse” un subiect extrem de important pentru soarta oraşului, în privinţa gestionării deşeurilor. Acest subiect ar fi trebuit să beneficieze de o dezbatere publică reală, serioasă şi temeinică. Putem înţelege acum de ce administraţia PSD a transformat recent taxa de salubritate în tarif. Existenţa taxei nu ar fi permis facilitarea intrării în oraş a unei firme concurente faţă de propriul operator (SALCO SERV) al cărui acţionar unic e chiar Municipiul Făgăraş. În contextul în care salubritatea reprezintă un serviciu esențial pentru bunăstarea comunității, există mai multe aspecte care merită o atenție deosebită atunci când se ia o astfel de decizie:

  1. Creșterea costurilor pentru cetățeni: În majoritatea cazurilor, operatorii privați urmăresc maximizarea profitului, ceea ce poate duce la creșterea tarifelor pentru serviciile de salubritate. Acest lucru ar pune o presiune suplimentară asupra oamenilor, în special asupra celor cu venituri mici.
  2. Lipsa de transparență și control: Spre deosebire de operatorul public, unde deciziile sunt supuse unei reglementări stricte și pot fi monitorizate direct de Consiliul Local, un operator privat are o structură mai complexă și mai puțin transparentă. Acest lucru poate duce la o lipsă de responsabilitate și la dificultăți în a urmări modul în care sunt gestionate resursele și serviciile.
  3. Fragmentarea serviciilor și complexitatea administrativă: Prezența unui operator privat pe lângă operatorul public ar crea o dublare a serviciilor și a responsabilităților administrative, ceea ce poate duce la confuzie pentru cetățeni, dar și la o coordonare mai dificilă a activităților de salubritate, crescând costurile administrative.
  4. Scăderea calității serviciilor: În cazul în care operatorul privat va fi responsabil doar pentru anumite zone sau servicii, poate apărea o diferențiere semnificativă în calitatea serviciilor între diferitele zone ale orașului. În plus, competiția nereglementată între operatorul public și cel privat ar putea conduce la o scădere a standardelor de calitate.
  5. Concurenţă neloială. Dacă operatorul public SALCO va gestiona activitatea de ridicare a deşeurilor de la case, ar presupune muncă mai dificilă, din casă în casă, cu o cantitate de deşeuri mica. Implicit, sumele de bani aferente operatorului sunt mai mici, în funcţie de cantitatea de gunoi ridicată. În schimb, dacă operator privat va ridica deşeurile de la cetăţenii care locuiesc la bloc, acesta va avea o misiune mai uşoară şi cantitate de deşeuri mai mare. Misiunea e mai uşoară pentru că deşeurile sunt concentrate în cvartale (câteva containere aflate la un loc pentru câteva sute de apartamente). Serviciile operatorului public vor fi plătite în funcţie de cantitatea de gunoi ridicată. Există astfel riscul ca operatorul public să nu reziste pe piaţa concurenţială.
  6. Pierderea unor locuri de muncă în sectorul public: Introducerea unui operator privat ar putea duce la reducerea locurilor de muncă în cadrul operatorului public, iar procesul de privatizare ar putea afecta stabilitatea acestora, fără a garanta o îmbunătățire semnificativă a serviciilor pentru cetățeni.

În acest context, PNL Făgăraş consideră că menținerea şi întărirea unui operator public de salubritate, cu un control strict al activității și al tarifelor, oferă soluția cea mai benefică pentru comunitate. Consiliul Local va continua astfel să investească în modernizarea și eficientizarea serviciilor publice, pentru a asigura cetățenilor condiții optime de viață, fără a adăuga costuri suplimentare inutile. Toţi banii încasaţi de la cetăţeni ar intra în bugetul operatorului public şi s-ar întoarce în cheltuielile de funcţionare şi în investiţii de retehnologizare iar avuţia rămâne proprietatea cetăţenilor acestui oraş. În schimb, existenţa a doi operatori (unul public şi unul privat) ar putea crea riscul scoaterii de pe piaţă în scurt timp a operatorului public şi ar putea grăbi falimentul acestui şi concedierea angajaţilor.

PNL Făgăraş va susţine public orice iniţiativă de dezvoltare a oraşului, dar aceasta să fie promovată transparent, după o dezbatere argumentată economic şi fără a atrage discomfort sau prejudicii cetăţenilor Făgăraşului. (Preşedinte PNL Făgăraş, Cristian Urs)

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here