Începând cu 1 decembrie, vânzarea unei mașini second-hand în România va presupune mai multe formalități, odată cu introducerea certificatului Auto-Pass de la Registrul Auto Român (RAR), arată publicația Financiarul.. Până acum, tranzacția includea doar un certificat fiscal care atesta lipsa datoriilor vânzătorului la stat. Noile reguli impun, însă, documentație suplimentară care oferă cumpărătorului o mai mare transparență privind istoricul mașinii. Haideți să descoperim ce implică această schimbare și cum va afecta piața auto second-hand.
Auto-Pass, Certificatul de încredere în tranzacțiile auto
Certificatul Auto-Pass, obligatoriu din decembrie, va furniza informații detaliate despre istoricul kilometrajului și despre eventualele daune majore suferite de vehicul. Această măsură are ca scop creșterea siguranței și încrederii pe piața auto, oferind cumpărătorului un instrument de verificare transparentă a istoricului vehiculului. În trecut, șoferii puteau trece ușor peste aceste aspecte, iar manipularea odometrului era o practică comună, ascunzând uneori kilometrajul real al mașinii. Ministerul Transporturilor și RAR își propun, prin acest nou certificat, să pună capăt practicilor înșelătoare, oferind detalii esențiale despre siguranța și starea tehnică a vehiculului.
Actualizarea obiectului de activitate al RAR pentru implementarea Auto-Pass
Pentru a pune în aplicare acest certificat, Guvernul a introdus un proiect de Hotărâre prin care extinde activitatea RAR. Pe lângă omologările UE și ONU, RAR va fi responsabil de administrarea unei baze centralizate cu informațiile odometrului fiecărui vehicul din România. Printre altele, această bază va include și date despre accidente care au afectat componentele de siguranță ale autovehiculului, toate acestea fiind incluse în Auto-Pass. De asemenea, se vor adăuga noi responsabilități pentru RAR, precum raportarea către Comisia Europeană a emisiilor de CO₂ pentru vehiculele grele și ușoare. Reprezentanții RAR au menționat că pentru a strânge toate aceste informații sunt necesare aproximativ șase luni de la implementarea proiectului, asigurând astfel o bază solidă de date pentru cumpărători.
Legea împotriva manipulării odometrului și măsurile anti-fraudă
În contextul noilor reglementări, manipularea odometrului devine strict interzisă și este considerată o practică frauduloasă, având ca scop inducerea în eroare a cumpărătorului. Legea interzice nu doar modificarea efectivă a kilometrajului, ci și orice tentativă de a influența înregistrarea exactă a kilometrilor parcurși. Astfel, în cazul unui odometru defect, proprietarul este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască imediat, doar prin intermediul unor operatori economici autorizați. Implementarea certificatului Auto-Pass și interzicerea manipulării odometrului reprezintă o măsură prin care autoritățile încearcă să ofere mai multă transparență în piața auto second-hand, protejând cumpărătorii de eventualele fraude.
Certificatul Auto-Pass și noile reglementări privind transparența kilometrajului și istoricul accidentelor sunt pași importanți spre o piață auto second-hand mai sigură și mai transparentă. Vânzătorii vor trebui să fie mult mai riguroși cu documentația necesară, iar cumpărătorii vor beneficia de o garanție suplimentară privind autenticitatea informațiilor vehiculului. Aceste schimbări legislative, în vigoare de la 1 decembrie, vor reconfigura piața auto second-hand, crescând nivelul de responsabilitate al tuturor părților implicate în tranzacții.