A început șantierul pe traseul viitoarei autostrăzi Sibiu – Făgăraș. Constructorii turci estimează că vor avea nevoie de circa 1.000 de oameni pentru acest proiect.
Constructorii sunt dispuși să ofere salarii bune, de până la 9.000 de lei net pentru un muncitor cu experiență. O tabără din containere modulare a fost deja amenajată pentru cei implicați în proiect.
Antreprenorul turc și asociații săi au la dispoziție 6,4 miliarde de lei și 4 ani ca să construiască autostrada Sibiu Făgăraș cu o lungime de 68 de kilometri.
Se lucrează deja la drumurile tehnologice care vor permite accesul în șantier, iar la Cârța fost ridicată o tabără unde vor fi cazați aproape 500 de muncitori.
Claudiu Coman, șef de șantier pe lotul 3 al autostrăzii Sibiu-Făgăraș: „Acesta va fi un spațiu de recreere pentru ingineri și maiștri, dotat cu baie și o zonă pentru cafea, ceai. Mai avem și unul pentru muncitori. Aici ne aflăm într-un dormitor, acesta va fi cu baie proprie, spațiu de depozitare”.
Constructorii au început angajările
În acest moment se fac angajări. Pentru un operator specializat de utilaje, salariul începe de la 5.000 de lei net. În funcție de orele suplimentare și programul de noapte această sumă se poate dubla.
Nobert Tătar, inginer: „Oameni specializați se găsesc puțin mai greu. În prima fază vom începe cu lucrările pentru poduri și fundații, piloni forați și aici într-adevăr e nevoie de niște operatori pe utilaje care sunt mai de nișă, la fel cum sunt operatorii de macara și operatori pentru finisaje”.
Ionică Ținteanu a avut o firmă de construcții, dar a închis-o, iar acum este excavatorist la autostradă.
Ionică Ținteanu, operator excavator: „Sunt foarte mulți colegi de-ai mei, sunt prieteni care s-au interesat și vor vină în zonă, azi am ajutat pe cineva să vină să ia legătura pentru o probă. Sunt oportunități și utilaje”.
Forța de muncă ar putea fi „importată” din Turcia
Șefii de șantier spun că vor aduce câteva sute de muncitori din Turcia, dacă pe plan local nu se găsesc destui. Constructorul are de gând să facă încă două baze de cazare, pe traseul autostrăzii, însă își vă ajusta planurile pe măsură ce șantierul se extinde.
Prevazută cu 7 noduri rutiere și 12 viaducte, autostrada Sibiu Făgăraș va prelua din traficul aglomerat de pe DN1.
O să aibă însă rost cu adevărat abia atunci când vom putea merge cu viteză și pe Valea Prahovei, dar și de la Brașov spre Făgăraș. Am avea astfel o alternativă la Valea Oltului, iar drumul de la București la Sibiu ar dura astfel circa trei-patru ore, nu șase ca acum.
4.000 de proprietăți din județ au fost expropriate pe primele două tronsoane: 17 milioane de lei
CNAIR, prin Regionala de Drumuri și Poduri Brașov a scos la licitație, în septembrie 2023, două contracte pentru exproprieri pe primele două loturi ale Autostrăzii Sibiu-Făgăraș. Contractele aveau o valoare de până la 17 milioane lei și vizează aproape 4.000 de imobile (case și terenuri) în județul Sibiu, respectiv peste 2300 de proprietăți în județul Brașov.
”Întocmirea documentațiilor cadastrale individuale si a rapoartelor de evaluare in vederea dobândirii prin expropriere/transfer a imobilelor necesare proiectării și execuției obiectivului de investiție „AUTOSTRADA SIBIU – FĂGĂRAȘ”: Lotul 1 pe raza a 8 UAT-uri din județul SIBIU pentru un numar de 3989 imobile; Lotul 2 pe raza a 9 UAT-uri din județul Brașov pentru un număr de 2328 imobile”, se arată în anunțul publicat în SEAP.
Primarii din localitățile din județul Sibiu pe unde va trece autostrada, cu proprietăți care urmează să fie expropriate s-au plâns atunci de prețurile oferite de compania de drumuri.
Proprietarii au putut să depună până la 31 martie documentele care le atestă proprietatea în vederea despăgubirilor, însă această activitate nu a fost făcută cu foarte mare tragere de inimă după ce au văzut câți bani le oferă statul pentru terenurile lor.
”Noi suntem cei mai supărați, pentru că pe la noi avem trei loturi de autostradă. Pe aici a venit lotul 1 de pe Autostrada Sibiu – Pitești, tot pe aici va trece și lotul 2, dar și primul lot de pe Autostrada Sibiu – Făgăraș”, spunea Nicolae Cocoș, primarul comunei Boița.
Datele autostrăzii Sibiu – Făgăraș
Antreprenorul turc (Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS) are la dispoziție 6,4 miliarde de lei (fără TVA) pentru construcția întregii secțiuni Sibiu – Făgăraș a A13 (68,04 km):
Tronsonul 1: Boița (Autostrada Sibiu – Pitești) – Avrig – Mârșa (DJ 105G) în lungime de 14,25 km;
Tronsonul 2: Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1) în lungime de 19,92 km;
Tronsonul 3: Arpașu de Jos (#DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ105B) în lungime de 17,61 km;
Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ105B) – Municipiul Făgăraș (16,26 km) la care se adaugă drumul de legătură cu DN1 (5,6 km).
Pe traseul acestei secțiuni urmează să fie construite:
7 noduri rutiere: Boita, Avrig, Arpașu, Victoria, Sâmbătă, Ileni, Făgăraș
24 poduri peste autostradă
63 poduri peste alte tipuri de obstacole (cursuri apă, drumuri)
3 poduri pe drumul de legătură între autostrada și DN1, la Făgăraș
12 viaducte
2 centre de întreținere și coordonare
1 punct de sprijin
4 zone de parcare dotate cu toalete