Creștinismul se bazează pe Învierea lui Iisus Hristos, ridicarea sau Înălțarea lui la cer în slavă și învățătura Sa răspândită prin apostolii Săi și ucenicii acestora până la preoții și episcopii celor două Biserici Tradiționale din zilele noastre: Biserica Ortodoxă și Biserica Catolică, cele două trunchiuri ale Bisericii Apostolice. Desigur că foarte multe denominațiuni s-au desprins mai ales din Biserica Catolică după Reforma inițiată de Martin Luther în anul 1517, din care Reformă s-au mai extins ramurile neo-protestante dar aceasta este o altă poveste. Până a merge mai departe trebuie să ne oprim asupra unor ipoteze lansate de către unii cercetători, lucruri pe care nu vrem să le auzim, dar trebuie respectate toate opiniile.

Mormântul lui Iisus

Bineînțeles, orice creștin crede în Înviere dar asta nu înseamnă că anumite ipoteze trebuie să ne zdruncine credința, deși ele s-au născut din cutumele vechii societăți iudaice. Istoricul și cercetătorul James Tabor, în lucrarea ,,Dinastia Iisus”, pune pe tapet realitatea ,,înmormântării” lui Iisus Hristos așa cum noi punem în balanță realitatea Învierii Sale din morți. ,,Încercarea de a stabili ce s-a întâmplat mai departe reprezintă probabil subiectul cel mai dificil și mai controversat în studiul originilor creștinismului. Pătrundem într-o zonă unde credința și dogma teologică sunt împletite cu fapte istorice probabile într-o încurcătură care pare imposibil de deslușit. Sunt puține lucrurile pe care le știm cu certitudine și multe altele pe care nu le vom cunoaște niciodată. Aceasta este natura izvoarelor și a dovezilor noastre. Proclamația creștină standard este bine-cunoscută: Iisus a înviat din morți, s-a arătat multora și s-a înălțat la ceruri, unde stă ca Hristos cel slăvit la dreapta lui Dumnezeu, de unde se va întoarce la sfârșitul veacurilor să judece viii și morții. Dar acest mesaj familiar, astfel ambalat, era de așteptat. Trei aspecte par indiscutabile: mai întâi, Iisus era cu adevărat mort; în al doilea rând, a fost îngropat temporar, în grabă, și în al treilea rând, mișcarea pe care o începuse Iisus nu a dispărut după moartea sa, ci s-a întărit și a prins din nou viață sub conducerea lui Iacov, fratele lui Iisus. Toate cele patru evanghelii ale Noului Testament ne spun că mormântul în care fusese așezat Iisus pentru o scurtă perioadă a fost găsit gol duminică dimineața”.

Diferența dintre texte

,,Dar textele nu se pun de acord cine a venit mai întâi la mormânt și ce s-a petrecut după aceea. Evanghelia după Ioan susține că Maria Magdalena s-a dus singură, fără ceilalți, chiar înainte de răsăritul soarelui, când era încă întuneric, și ea este cea care a găsit piatra de la intrarea mormântului dată la o parte și lespedea unde fusese trupul așezat gol, joi după-amiaza târziu. A fugit imediat înapoi în oraș pentru a-i găsi pe Simon Petru și pe ,,ucenicul pe care Iisus îl iubea”, strigând: ,,Au luat pe Domnul din mormânt și noi nu știm unde L-au pus”. (Ioan 20:2)…Marcu spune că mama lui Iisus, Salomeea și Maria Magdalena s-au dus împreună la mormânt, dar, în loc să vadă pe Iisus, l-au găsit pe un tânăr care le-a spus: ,,Nu vă mirați, îl căutați pe Iisus din Nazaret care a fost răstignit. A înviat, nu este aici; iată locul unde l-au așezat”…Matei scrie că mama lui Iisus și Maria Magdalena s-au dus împreună la mormânt, s-a pornit un cutremur, și un înger al Domnului s-a coborât din cer și a dat la o parte piatra spunându-le: ,,Nu este aici, că s-a sculat” (Matei 28:1-7). În textul lui Luca, ele au găsit piatra deja dată la o parte, au intrat în mormânt, au văzut că nu era niciun trup și au rămas uimite. Dintr-odată, doi bărbați cu veșminte strălucitoare au apărut din senin și le-au zis: ,,De ce căutați pe Cel viu între cei morți?” (Luca 12:2-5)” spune James Tabor.

Teorii fantastice

Bineînțeles că imaginația umană a adus și alte speculații asupra itinerarului lui Iisus după ,,Înviere”. ,,Unii au sugerat că Iisus nu ar fi fost în moarte clinică, ci într-o stare de comă din care și-a revenit ulterior. Această idee, cunoscută în general ca ,,teoria leșinului”, cunoaște multe variante, inclusiv ideea că Iisus ar fi pus totul la cale- aranjând să fie drogat pentru a putea suferi ca Mesia lui Israel, dar să scape cu viață. Multe teorii fantastice s-au născut pornind de la această idee. O altă speculație este aceea că Iisus ar fi călătorit în Orient, în India, în căutarea ,,semințiilor pierdute” unde ar fi și murit, având mormântul în orașul Srinagar din Kashmir. O altă idee apărută în ultimii ani în diferite cărți populare este că Iisus era căsătorit cu Maria Magdalena și, după supraviețuirea pe cruce, s-a mutat cu ea și cu copilul în sudul Franței. Un autor modern chiar a argumentat că Iisus călătorise spre est, dar se întorsese în Palestina pentru a se alătura Revoltei Iudaice și ar fi murit ulterior la Masada în anul 73 d.Hr. Niciuna dintre aceste teorii nu par să fie fondate pe izvoare istorice de încredere. Cred că nu trebuie să avem nicio îndoială că, dată fiind executarea lui Iisus prin crucificare romană, el era cu adevărat mort, iar mormântul său provizoriu a fost descoperit gol la scurt timp după aceea” argumentează Tabor.

Mormântul familiei  lui Iisus

,,Putem spune că exista până la urmă un mormânt al familiei lui Iisus undeva în Ierusalim, din moment ce mișcarea Iisus condusă de fratele lui, Iacov, se restabilise în final aici. Există o tradiție potrivit căreia Iacov a fost înmormântat în valea Cedron, chiar la baza Muntelui Măslinilor. Mai există încă o alta potrivit căreia frații lui Iisus au îngropat-o mai tîrziu pe mama lor, Maria, lângă locul unde fusese crucificat Iisus. Această zonă, pe muntele Măslinilor și în jurul lui, chiar puțin la sud de locul unde văile Cedron și Hinom se întâlnesc, sau mai la sud în Talpiot, pare a se potrivi cel mai bine cu dovezile noastre…Mai există o alternativă pentru înmormântarea definitivă a lui Iisus în Ierusalim. Iisus și familia sa erau din Galileea. Și în mod surprinzător se insistă asupra acestei provincii în izvoarele noastre despre evenimentele ce au urmat morții lui Iisus. Când citim evangheliile Noului Testament, ni se pare că moartea tragică și violentă a lui Iisus nu a fost un șoc sau o criză prea mare. Până la urmă, a înviat a treia zi, iar apostolii au început imediat construcția Bisericii, propovăduind că Iisus era acum ,,rege în cer” stând pe tron de-a dreapta Tatălui. Probabil că așa au dorit a-și aminti credincioșii creștini lucrurile cincizeci de ani mai târziu, dar nu aceasta a fost realitatea în tristele zile care au urmat morții lui Iisus” afirmă Tabor.

Mormântul din Galileea

Sunt și alte speculații istorice pe seama unui mormânt al lui Iisus în Galileea. ,,Matei- spune James Tabor- pornește de la această tradiție galileeană. El spune că Cei Unsprezece Apostoli îl ,,văd” pe Iisus pe un munte din Galileea. Surprinzător, Matei notează că unii din grup se îndoiau că era chiar el cel pe care îl vedeau, iar altă relatare a unei apariții a lui Iisus în fața grupului nu mai este povestită (Matei 28:17). Ne întrebăm de ce Galileea și de ce acest munte? Este posibil să fi vizitat mormântul lui Iisus din Galileea, iar istoria lui Matei să fie o modificare teologică de personaje dintr-o tradiție mai veche care îi leagă pe adepții lui Iisus de un ,,munte” din Galileea unde ar fi trăit experiența apariției lui Iisus?” În mod surprinzător, există un mormânt al lui Iisus în Galileea pe care nu îl vizitează sau cunoaște aproape nimeni. Respectatul rabin cabalist Isaac ben Luria (cunoscut ca ,,Ari”) a transmis o tradiție conform căreia mormântul lui Iisus din Nazaret (,,Yeshua ha-Notzri”) se afla în nord, în Galileea, lângă orașul Tsfat (Safed)…Locația mormântului, la nord de Tsfat, este destul de explicită, așa că acum câțiva ani m-am hotărât să mă duc în Galileea și să văd dacă pot să-l găsesc. S-a dovedit a fi foarte ușor de recunoscut, undeva pe o creastă cu vedere spre autostradă. Mormântul nu era săpat în stâncă, ci la nivelul solului, acoperit cu pietre și orientat spre sud, spre Ierusalim. Aspectul lui mi-a amintit mult de mormintele eseniene descoperite la Qumran, unde trăise comunitatea de la Marea Moartă” relatează James Tabor.

Ipotezele din spatele ipotezelor

Trebuie să stabilim din capul locului că ,,realitatea” trupului lui Iisus într-un mormânt rămâne o ipoteză a istoricului care lucrează doar cu instrumentele cercetătorului: epigrafice, arheologice, etc…care nu au un caracter perfect, dimpotrivă. Am văzut foarte bine că James Tabor pornește de la sursele scripturistice și apoi se lansează în ipoteze și păreri, ipotezele din spatele ipotezelor. În foarte multe locuri ia ce crede că este cercetabil din sursa scripturistică iar apoi emite păreri personale. Oricât ar fi de acceptabile aceste păreri, ele nu dețin adevărul suprem. Astfel că atunci când vrem să cercetăm Patimile și Învierea Domnului doar cu sursele cercetării istorice ne împotmolim destul de adânc. ,,În ultimă instanță- spune Armand Puig- mormântul gol n vorbește prin el însuși, are nevoie de o interpretare, trebuie înțeles ce semnifică. Înviera lui Iisus nu este o evidență care se impune, e o certitudine care se primește. De aceea, verificarea faptului că trupul lui Iisus nu se află în mormânt nu închide întrebările, ci le deschide mai mult: unde este cel ce fusese înmormântat și pe care femeile îl căutau? Îngerul interpret indică un drum: Iisus însuși se va arăta ucenicilor, îl vor vedea”. (Ștefan BOTORAN)   

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here