FOTO: A3

Casa Națională de Pensii anunță că mai multe neconcordanţe apărute între deciziile de recalculare și taloanele de pensie au fost identificate şi vor fi remediate, iar pensionarii își vor primi sumele cuvenite începând cu data intrării în vigoare a noii legi.

„Procesul de recalculare a reprezentat cea mai amplă reformă a sistemului public de pensii ce vizează recalcularea tuturor pensiilor în plată, la data de 31.08.2024, impactând cca 4,6 milioane de pensionari. În această perioadă, odată cu transmiterea deciziilor de recalculare și a taloanelor de pensie, au apărut unele neconcordanțe”, se arată într-o postare pe Facebook a Casei Naționale de Pensii Publice.

Este vorba despre „situația în care pensionarul a primit talonul de plată cu pensia aferentă lunii august 2024 deși intrase în posesia deciziei de recalculare în cuprinsul căreia era evidențiat un venit mai mare”, explică instituția.

„Aceste situații izolate au fost determinate de perioada foarte scurtă avută la dispoziție pentru emiterea a peste 4,6 milioane de decizii. Aceste disfuncționalități au fost identificate și vor fi remediate în cel mai scurt timp posibil, urmând ca pensionarii să primească sumele cuvenite începând cu data intrării în vigoare a noii legi”, mai arată Casa de Pensii.

Cum să soliciți, pas cu pas, recalcularea pensiei la Casa de Pensii, dacă nu a fost calculată corect

Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) vine în sprijinul pensionarilor care au fost nedreptățiți în urma recentei recalculări a pensiilor, lansând un ghid care conține pașii necesari pentru contestarea deciziei de recalculare. Acesta oferă instrucțiuni clare și pașii de urmat pentru a solicita recalcularea pensiei, conform procedurilor legale.

În spațiul public au fost prezentate numeroase cazuri ale pensionarilor care afirmau că prin deciziile de recalculare au constatat că le-a fost diminuată pensia sau că noua formulă de calcul anunțată de autorități a fost aplicată greșit. Pentru a veni în întâmpinarea acestora, dar și ca răspuns la numeroasele sesizări primite, FACIAS a publicat un ghid practic care ajută pensionarii să își înțeleagă și să își valorifice drepturile. Ghidul pune la dispoziția pensionarilor informații pentru pregătirea documentelor necesare și modalitățile de depunere a cererii.

Printre nemulțumirile reclamate cel mai des de pensionari se numără: cuantumul veniturilor lunare, stagiile de cotizare, condițiile deosebite și speciale de muncă, precum și sporurile cu caracter permanent.

Situațiile în care poți solicita recalcularea pensiei:

  1. ATUNCI CÂND NU AU FOST LUATE ÎN CONSIDERARE SITUAȚII CU PRIVIRE LA CUANTUMUL VENITURILOR LUNARE, STAGII DE COTIZARE, PERIOADE ASIMILATE, PERIOADELE DE ACTIVITATE DESFĂȘURATE ÎN GRUPE SUPERIOARE, CONDIȚII DEOSEBITE ȘI SPECIALE DE MUNCĂ, SPORURILE CU CARACTER PERMANENT, PRECUM ȘI ORICE ALTE DOCUMENTE RELEVANTE PENTRU RECALCULAREA PENSIEI.

a. Veniturile totale lunare realizate în perioada: ______________.

În situația în care, la calculul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare veniturile lunare realizate într-o anumită perioadă de timp.

b. Stagiile de cotizare realizate în perioada: ______________.

În situația în care, la calculul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare stagiile de cotizare într-o anumită perioadă de timp, sau stagiul de cotizare a fost efectuat după data înscrierii la pensie.

c. Perioadele asimilate realizate în perioada: ______________.

În situația în care, la calculul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare perioadelor asimilate stagiilor de cotizare într-o anumită perioadă de timp.

d. Perioadele de activitate desfășurate în grupe superioare, condiții deosebite și speciale de muncă.

În situația în care, la calculul din decizia de recalculare nu a fost luată în considerare munca prestată în grupe superioare, condiții deosebite și speciale de muncă.

e. Sporurile cu caracter permanent acordate în perioada: ______________.

În  situația în care, la calculul din decizia de recalculare nu au fost luate în considerare sporurile cu caracter permanent, acordate în anumite perioade de timp.

f. Orice alte documente relevante pentru recalcularea pensiei______________.

În situația în care dețineți orice fel de document care nu a fost luat în considerare la calculul din decizia de recalculare.

  1. CORECTAREA EVENTUALELOR ERORI DE CALCUL:

În cazul în care există erori în calculul sau recalcularea anterioară a pensiei, se va solicita verificarea și corectarea acestora, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.

Pregătește documentele necesare

Pentru a solicita recalcularea pensiei, va trebui să pregătești următoarele documente:

  • Cerere-tip pentru recalcularea pensiei (ANEXA nr. 16 la norme)
  • Actul de identitate – O copie a cărții de identitate este necesară pentru verificarea identității solicitantului.
  • Documente suplimentare – În funcție de situația specifică, pot fi necesare alte documente, cum ar fi adeverințe de venit, documente care să ateste contribuțiile la sistemul public de pensii sau alte acte relevante care susțin solicitarea ta.
Completează cereea-tip

Completează cererea-tip cu atenție, asigurându-te că incluzi toate informațiile necesare. Acest formular va include date personale, informații despre pensia actuală și motivul pentru care soliciți recalcularea, conform prevederilor Art. 94 din Legea nr. 360/2023.

Depune cererea la Casa de Pensii Județeană care a emis decizia de recalculare

Cererea completată și documentele necesare pot fi depuse prin următoarele modalități:

  • La sediul casei de pensii care a emis decizia de recalculare – Te poți prezenta personal la casa de pensii de care aparții pentru a depune cererea și documentele.
  • Prin poștă – Cererea poate fi trimisă prin poștă, însoțită de documentele necesare, la adresa casei de pensii care a emis decizia de recalculare
  • Prin e-mail –cererea poate fi transmisă prin e-mail, însă acest lucru necesită o semnătură electronică calificată.
Soluționarea cererii

După depunerea cererii, aceasta se soluționează în termen de 45 de zile de la data înregistrării, prin decizie. Termenul de 45 de zile poate fi prelungit cu 30 zile în situația în care sunt necesare documente și/sau operațiuni suplimentare pentru soluționarea cererii.

Depune contestație (dacă este cazul)

Deciziile emise de casele teritoriale de pensii pot fi contestate, în termen de 45 de zile de la comunicare, la instanța judecătorească competentă.

Acest ghid îți oferă o privire de ansamblu asupra pașilor necesari pentru a solicita recalcularea pensiei conform Art. 94 din Legea nr. 360/2023. Asigură-te că urmezi cu atenție fiecare pas și că depui toate documentele necesare pentru a facilita procesul de recalculare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here