Principalele activități desfășurate de polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Brașov în semestrul I al anului 2024.

Mandatul și obiectivele instituționale

În primul semestru al anului 2024, Inspectoratul de Poliție al Județului Brașov a continuat să își îndeplinească rolul esențial în asigurarea securității publice și în apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor. Obiectivele principale asumate au fost:

  • Menținerea climatului de ordine și siguranță publică.
  • Prevenirea și combaterea tuturor formelor de criminalitate.
  • Asigurarea resurselor umane, materiale, financiare și informaționale necesare dezvoltării și menținerii capacității operaționale a IPJ Brașov.
Activități și realizări
Intervenții și prevenție

Inspectoratul a depus eforturi susținute pentru intervenția promptă la solicitările cetățenilor și pentru prevenirea infracțiunilor. Resursele umane și tehnologice au fost mobilizate continuu pentru a asigura un răspuns eficient în cazurile de încălcare a normelor sociale și legale.

Colaborarea cu comunitatea

S-a urmărit permanent promovarea unui rol activ al comunității în menținerea ordinii și siguranței publice. Brașovul a fost plasat pe locul 1 în topul orașelor din România unde locuitorii se simt cel mai în siguranță, conform unui studiu independent realizat de platforma Storia în 2024.

Îmbunătățirea condițiilor de lucru

Pentru a asigura condiții de lucru adecvate personalului, s-au continuat proiectele de modernizare a infrastructurii. Printre lucrările realizate se numără:

  • Consolidarea, extinderea și modernizarea Clădirii C5 din incinta sediului Inspectoratului de Poliție Județean Brașov, cu un contract de execuție lucrări în valoare de 9.369.018,94 lei, inclusiv TVA.
  • Reparații curente ale sediului Poliției Orașului Ghimbav, în valoare de 218.286,97 lei.
  • Un alt contract pentru reparații curente în incinta sediului administrativ al unității, în valoare de 254.640,61 lei, inclusiv TVA.

De asemenea, în dotarea polițiștilor din cadrul unității, cu sprijinul Poliției Române, au fost alocate bunuri specifice, menite să contribuie la îmbunătățirea actului de intervenție, respectiv combinezoane, viziere, lămpi de avertizare, sisteme electonice mobile de depistare a substanțelor psihoactive în salivă, binoclu multispectral, diferite elemente ale pistoalelor din dotare, precum și muniție aferentă.

 La nivelul I.P.J. Brașov, în anul 2024, au fost au fost stabilite ca priorităţi pe linia prevenirii criminalităţii următoarele domenii:

  • victimizarea minorilor (dispariții/plecări voluntare, abuzuri sexuale și victimizarea prin activități de crimă organizată – trafic și consum de droguri și trafic de persoane);
  • criminalitate informatică (prevenirea fraudelor comise prin sisteme informatice și mijloace de plată electronice; siguranța pe internet a copiilor);
  • violența domestică.

Activităţile de prevenire au avut ca scop, creșterea gradului de conștientizare a cetățenilor cu privire la riscurile victimizării minorilor prin  dispariții/plecări voluntare, abuzuri sexuale, activități de crimă organizată – trafic și consum de droguri și trafic de persoane, riscurile asociate violenței domestice, diminuarea condițiilor favorizante de comitere a furturilor din locuințe, curți, anexe gospodărești și a înșelăciunilor, prevenirea fraudelor comise prin sisteme informatice/mijloace de plată electronice și siguranța pe internet a copiilor și creșterea gradului de siguranță a participanților la traficul rutier.

Activitatea de prevenire s-a materializat în :

  • 10 proiecte derulate pentru atingerea obiectivelor programelor de prevenire și 5 campanii de informare.
  • 404 de acțiuni și întâlniri cu grupurile ţintă ale programelor de prevenire;
  • 22860 beneficiari ai activităților (adulți și copii)
  • 42 de articole/comunicate de presă cu tematică preventivă publicate, în presa locală;
  • 35 de spoturi audio și video, ecrane LCD din mun. Brașov difuzate;
  • 280 emisiuni radio difuzate;
  • 370 articole publicate în presa scrisă și on-line;
  • 25 acțiuni comune cu structurile de rutieră și ordine publică din cadrul I.P.J.Brașov.
  • 150 parteneri cooptați la organizarea și derularea activităților;
  • 200 materiale promoționale distribuite cu ocazia activităților (caiete, pixuri, brelocuri, stickere, tricouri);
  • peste 15.000 de materiale informativ-preventive oferite, ca urmare a desfășurării activităților în mod liber, prin interacțiunea cu oamenii.

Un palier important pe care s-a acționat a fost acela de prevenire a consumului ilicit de droguri/substanțe interzise, prin conștientizarea pericolului la care sunt expuși cei care le consumă, fiind organizate 64 activități de informare în 42 unități de învățământ din județul Brașov (ciclu gimnazial și liceal), cu 3.503 beneficiari (3000 minori, 503 cadre didactice, părinți, consilieri școlari).

Dintre acțiunile preventive desfășurate în prima jumătate a anului 2024, dorim să le menționăm pe cele care au contribuit la promovarea măsurilor preventive și îmbunătăţirea imaginii instituției în comunitatea brașoveană:

  • Proiectul Școala siguranței ,,Tedi”, desfășurat prin parteneriat cu Tymbark Maspex România;
  • Proiectul educațional local ” De vorbă cu tinerii”, încheiat de Inspectoratul Școlar Județean Brașov cu Inspectoratul de Poliție Județean Brașov, C.J.R.A.E. Brașov, Fundația ”Salvați Copiii” Brașov, C.P.R.E.C.A. Brașov, A.N.I.T.P. Brașov;
  • Campania de prevenire a victimizării minorilor ”Spune NU drogurilor, VIP în școala mea”, inițiată de I.P.J.Brașov, având ca și parteneri instituționali Inspectoratul Școlar Județean Brașov, Centrul Regional de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Brașov și Organizația Salvați Copiii – Biroul Local Brașov;

– Proiectul național de prevenire a disparițiilor de copii și a plecărilor voluntare ”Plecatul de acasă nu este o soluție!”, inițiat de Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității (I.C.P.C.), în parteneriat cu Asociația Telefonul Copilului;

– Campania locală de prevenire a victimizării minorilor, prevenirea agresiunilor sexuale ”Spune nu atingerilor nepotrivite!”, inițiat de I.P.J. Brașov în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Brașov;

– Campania ,,Apeluri abuzive 112”;

– Proiectul ,,Ziua europeană de prevenire a furturilor din locuințe”, inițiat de Consiliul Administrativ al Rețelei Europene de Prevenire a Criminalității;

– Proiectul ”Sigur acasă”, inițiat de Institutul Cercetare și Prevenire a Criminalității (I.C.P.C.) – prevenirea furturilor din locuințe

– Proiectul  ,,Siguranța online ” inițiat de I.C.P.C., în colaborare cu Google România;

– Proiectul ,,În siguranță ,în trafic!”, derulat de Biroul de Analiză și Prevenire a Criminalității (B.A.P.C.) și Serviciul Rutier Brașov, pe teme de siguranță rutieră

– ,,Săptămâna prevenirii criminalității” – 22-26 mai 2024

În cadrul campania ”Scuzele nu schimbă realitatea”, inițiat de I.C.P.C. în domeniul prevenirii violenței domestice, polițiștii din cadrul B.A.P.C., alături de colegi din cadrul  Serviciului Ordine Publică, au desfășurat activități la sediul societăților comerciale cu angajate preponderent femei, fiind organizate sesiuni de informare tematice în 8 unități, la care au participat 305 angajate. Cu această ocazie, polițiștii au prezentat informații despre prevederile legislative în domeniu, dar și informații despre  sistemul informatic de monitorizare electronică, aplicabil în județul Brașov din 1 ianuarie 2024.

Beneficiarele prezente la activitate au putut face cunoștință cu kitul de monitorizare electronică, fiind interesate și de problematici specifice fiecărui caz în parte. Parteneri în cadrul activităților au fost reprezentanți  din cadrul Asociației ”Aici pentru Tine”, dar și specialiști din cadrul Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane Brașov.

Activitățile informativ-preventive au avut un impact pozitiv în rândul  cetățenilor brașoveni, care au apreciat acțiunile desfașurate, un obiectiv instituțional asumat fiind acela de a promova rolul activ al comunității în asigurarea climatului de ordine și siguranță publică, precum și îmbunătățirea relaționării cu cetățenii.

Pe segmentul siguranței în școli, polițiștii B.S.S. au asigurat prezența în 617 de unități de învățământ preuniversitar și au realizat 240 de întâlniri de lucru cu reprezentanți ai acestor entități, fiind abordate aspecte referitoare la:

– modalitatea de intervenție în cazul asistării la evenimente din sfera penală sau contravențională în mediul școlar;

– verificarea stadiului de implementare a mențiunilor în registrul special constituit la nivelul fiecărei unități școlare, precum și în scopul cunoașterii vulnerabilităților în mediul școlar (atât în ceea ce privește identificarea minorilor aflați în situații de risc, cât și din punctul de vedere al respectării prevederilor legale în domeniul sistemelor de securitate, conform Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor și a H.G. nr. 301/2012  pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legiii 333/2003);

– necesitatea cunoașterii de către factorii responsabili a prevederilor Ordinului M.E.C. nr. 4343/2020;

– organizarea unor activități informativ-preventive în cadrul orelor de curs cu accent pe teme precum prevenirea violenței în mediul școlar, evitarea conflictelor fizice/verbale, efectele negative pe care consumul substanțelor psihoactive le au asupra organismului, riscul implicării, în calitate de victimă sau autor, în diferite fapte antisociale, prevenirea bullying-ului etc.;

– participarea la ședințele cu părinții, realizarea de instruiri ale cadrelor didactice cu privire la prevederile legale pe linia siguranței școlare, a unor întâlniri/grupuri de lucru cu inspectorii școlari și directorii unităților de învățământ, pe teme de actualitate;

– realizarea unor activități de consiliere în grup a minorilor aflați în situații de risc criminogen/abandon școlar.

În vederea asigurării unui climat de ordine și siguranță publică în incinta și zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar, în primul semestru al anului 2024, polițiștii din cadrul Biroului Siguranță Școlară Brașov au întocmit 20 planuri de acțiune și au desfășurat activități pe linie de siguranță școlară, de combatere a absenteismului școlar, prevenirea victimizării minorilor, prevenirea faptelor de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase. Activitățile preventive au vizat atât creşterea gradului de siguranţă a elevilor în incinta şi zonele adiacente unităţilor de învăţământ preuniversitar din județul Brașov, cât și prevenirea traficului şi consumului ilicit de droguri şi substanţe psihoactive, beneficiari direcți fiind aproximativ 18.000 elevi și cadre didactice.

 

În scopul menținerii climatului de ordine și siguranță publică, în cursul semestrului I 2024, structurile inspectoratului au organizat şi efectuat 5 razii, 297 acțiuni de amploare și 2.994 de controale directe, care au avut drept rezultat constatarea a peste 794 de infracțiunidintre care 511 în flagrant și aplicarea a aproximativ 36.890 de contravenţii în valoare totală de aproximativ 15.871.222 lei.

Pe un alt palier deosebit de important al structurilor de ordine publică s-au situat activităţile preventive şi de intervenţie desfăşurate în comunitate, materializate în recepționarea/gestionarea a 31.196 apeluri pe sistemul 112aplanarea a peste 1.571 stări conflictualesoluționarea a aproximativ 5.650 de petiţii şi derularea a aproximativ 695 activităţi educativ-preventive în unitățile de învățământ.

Pe linie de cazier judiciar, au fost eliberate 27.569 certificate de cazier judiciar1.719 copii cazier judiciar1.166 situații generale juridice, 71 extrase cazier institutii publice şi 2.295 certificate de integritate comportamentală.

Un element de noutate, cu relevanță în activitatea operativă a instituției, circumscris obiectivului de digitalizare instituțională, a fost reprezentat de utilizarea aplicației E-DAC, instalată pe terminale mobile dedicate, care le-a permis polițiștilor să efectueze rapid verificări în teren.

Astfel, de la sfârșitul lunii martie 2024,  până la 30.06.2024, în urma verificărilor efectuate în cadrul aplicației, au fost emise 22 hit-uri pozitive, defalcate astfel: 4 persoane urmărite național și internațional, 6 persoane căutate în vederea participării la o procedură judiciară, 7 persoane căutate  în scopul efectuării unor diferite controale, 2 obiecte căutate pentru a fi confiscate sau folosite ca probe în cadrul procedurilor penale (1 vehicul și 1 document de interes), precum și alte 3 situații de interes operativ.

În domeniul managementului operaţional al planificării şi executării principalelor acţiuni din domeniul ordinii şi siguranţei publice, I.P.J. Braşov a fost principala forţă care, alături de celelalte structuri ale M.A.I., a contribuit la asigurarea unui climat civic necesar bunei desfăşurări a activităţilor, participând la multiple misiuni comune de menţinere a ordinii şi siguranţei publice, precum și la manifestările organizate în județul Brașov, fără a fi înregistrate probleme deosebite.

În acest sens, un efort instituțional deosebit a fost circumscris activităților și misiunilor date în competența unității pentru menținerea și asigurarea ordinii și siguranței publice, premergător și pe timpul desfășurării alegerilor locale și europarlamentare din data de 09.06.2024, sens în care, la nivelul inspectoratului, alături de ceilalți parteneri instituționali, a fost stabilit cadrul de planificare și coordonare a activităților specifice din competență și pentru asigurarea unei reacții imediate în vederea clarificării unor evenimente/ incidente care puteau afecta buna desfășurare a procesului electoral. În acest context, instituția noastră a angrenat efective și resurse logistice importante, obiectivul de a nu înregistra incidente majore contextualizate campaniei electorale și procesului de votare fiind realizat.


Ordinea și siguranța publică

Preocuparea instituţiei pentru asigurarea climatului de ordine și siguranță publică în comunitate a condus la asigurarea unei riposte adecvate în situația încălcării normelor de conviețuire socială. Pentru gestionarea fenomenului infracțional și contravențional au fost necesare eforturi continue, pe fondul unui deficit de personal accentuat, sens în care s-a procedat la identificarea celor mai bune soluţii de acoperire a necesităţilor operative şi de realizare a echilibrului între realităţile din teren şi resursele disponibile.

Din totalul infracțiunilor sesizate în semestrul I 2024, 73,87% au fost sesizate în mediul urban şi 26,12% au fost sesizate în mediul rural.

De menționat este faptul că, în semestrul I 2024, infracționalitatea contra vieții, cunoscută cu formă gravă de manifestare, a cunoscut o scădere cu -20%, iar în cadul infracțiunilor contra patrimoniului, furtul, ca principală formă de manifestare cunoaște o scădere de 8,80%. De asemenea, scăderi au cunoscut și indicatori precum furtul din locuințe (-22,99%), furtul din societăți comerciale (-8,05%), furtul din auto (-26,51%) sau furtul de auto (-66,67%).

Totodată, un aspect de subliniat este și faptul că, în semestrul I 2024, infracționalitatea stradală urbană a cunoscut o scădere cu -1,83%.

De asemenea, în contextul acțiunilor preventiv-reactive desfășurate, pe raza județului nu au fost înregistrate cazuri de tulburare gravă a ordinii și liniștii publice. Toți autorii care au comis fapte grave, cu violență (1 faptă de omor și 4 tentative de omor), au fost identificați cu celeritate și trași la răspundere penală.

În domeniul infracționalității economico-financiare, domeniile prioritare avute în vedere la nivel național, analizate ca indicatori de performanță, au fost reprezentate de combaterea evaziunii fiscale, spălarea banilor, contrabandă, combaterea corupției și achiziții publice, drepturile de proprietate intelectuală. Valoarea prejudiciilor totale recuperate în cauzele instrumentate, precum și a măsurilor asigurătorii aplicate este de aproximativ 16.000.000 de lei.

Polițiștii specializați pe această linie au aplicat, totodată, 53 sancțiuni contravenționale pentru încălcarea legislației economice în valoare totală de 180.500 lei, luându-se măsuri de confiscare a sumei de 6.500 lei nefiscalizată pe casa de marcat, precum și a cantității de 4.300 țigarete fără banderole fiscale de acciză.

În vederea prevenirii şi combaterii încălcării normelor legale ce reglementează regimul arme, explozivi şi substanţe periculoase, în perioada evaluată au fost organizate şi executate acţiuni şi controale, dispuse prin cele 78 planuri de măsuri şi de acţiune, concretizate prin aplicarea a 22 sancțiuni contravenționale, în valoare de 34.500 lei, ridicări/confiscări de bunuri, dintre care 477 kg articole pirotehnice, 250 kg carne de vânat,  18 arme (letale și neletale), 1.176 bucăți de muniție25 kg și 520 litri de deșeuri periculoase și întocmirea unor dosare penale pentru infracțiunile constatate.

În perioada evaluată s-au dispus 21 măsuri de anulare a dreptului de port și folosință, precum și 3 măsuri de suspendare a acestui drept.

O preocupare constantă a polițiștilor brașoveni a reprezentat-o combaterea delictelor silvice, în urma activităţilor desfăşurate în semestrul I 2024, pe acest domeniu de activitate, fiind înregistrate următoarele rezultate:

  • acţiuni executate: 495;
  • mijloace de transport verificate: 629;
  • societăţi comerciale controlate cu obiect de activitate în domeniul silvic: 67;
  • contravenții aplicate total: 297, în valoare de000 de lei;
  • total material lemnos confiscat: 016,64 mc;
  • valoarea materialului lemnos confiscat: 000 de lei.
  • autovehicule indisponibilizate = 2
  • valoare autovehicule indisponibilizate = 150.000 lei.

De subliniat este faptul că infracționalitatea sesizată la Codul silvic  a cunoscut o scădere procentuală de -15,45%.

Pe segmentul protecției animalelor, o prioritate a Inspectoratului de Poliție Judetean Brașov, prin Biroul pentru Protecția Animalelor, au fost obținute următoarele rezultate:

– 101 dosare penale instrumentate, dintre care 94 privind încălcarea prevederilor Legii nr. 205/2004 privind protecția animalelor,  9 la O.U.G. 55/2002 privind regimul de deținere al câinilor periculoși și agresivi;

– 370 de sancțiuni contravenționale aplicate, în valoare de 40.500 lei, în scopul asigurării bunăstării animalelor;

– 118 foi de observație clinică și 12 note de constatare întocmite, referitoare la starea de sănătate a animalelor sau privind leziunile suferite de către acestea;

– 6 ordine de plasare emise, prin care au fost introduse în adăpost 11 animale;

– 129 petiții înregistrate privind bunăstarea animalelor, dintre care 144 soluționate în perioada de referință;

– 45 de acțiuni punctuale și controale realizate.

În domeniul sistemelor de securitate au fost efectuate peste 1.239 de controale și reverificări la obiectivele de interes din județul Brașov (societăți specializate de pază, unități și instituții de interes public, unități bancare/instituţii de creditare din categoria organizaţiilor cooperatiste şi I.F.N., unități aparținând C.N. Poşta Română, unităţi comerciale – hyper/super/market-uri, centre comerciale, mall-uri,  săli şi incinte de exploatare a jocurilor de noroc, ATM – uri destinate tranzacțiilor cu numerar). În urma acestora, ca urmare a constatării unor nereguli, au fost aplicate 226 de sancțiuni contravenționale, în valoare aproximativă de peste 838.800 de lei și au fost dispuse măsuri concrete de remediere. De asemenea, la nivelul Serviciului de Ordine Publică au fost soluționate 33 de dosare de licențiere și reînnoire a licențelor societăților care activează în domeniu (4 de licențiere și 26 de reînnoiri de licență acordate societăților specializate pe linia sistemelor tehnice de alarmare și  pe linia pazei).

În scopul asigurării protecției victimelor violenței domestice, în primul semestru al anului 2024, polițiștii au emis 199 ordine de protecție provizorii.

De menționat este faptul că, în cadrul Biroului Centrul Operațional a fost înființat un nou compartiment, Compartimentul Monitorizare Electronică, având în vedere faptul că, începând cu data de 01.01.2024, la nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Brașov a devenit funcțional Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică, pentru monitorizarea prin intermediul dispozitivelor de supraveghere electronică, în urma emiterii ordinului de protecție provizoriu, ordinului de protecție și ordinului european de protecție. Prin intermediul acestei structuri s-a asigurat montarea a 17 brătări electronice, desfășurându-se, de asemenea, măsuri specifice de monitorizare a respectării obligațiilor impuse agresorilor.

Pe această linie de muncă, reliefăm următorii indicatori statistici:

– ponderea infracţiunilor este deţinută de cele de „loviri sau alte violențe” – 65,81%, urmate de „ameninţarea” – 13,04%, „abandonul de familie” – 6,35%, „nerespectarea ordinelor de protecţie/o.p.p.” – 5,03% şi „nerespectarea măsurilor privind încredinţarea minorului” – 5,11%.

– structurarea pe categorii a subiecţilor infracţiunilor de violenţă domestică, evidenţiată în situaţia statistică în primele 6 luni ale anului 2024, comparativ cu perioada similară din anul precedent, relevă faptul că, din totalul autorilor, 85% sunt persoane de sex masculin și 15% sunt femei.

– din totalul victimelor infracţiunilor de violenţă domestică, 18,63% sunt bărbaţi, 69,19% sunt femei şi 12,18% sunt minori.

Ca urmare intrării în vigoare a H.G. nr. 735/2024 pentru modificarea și completarea H.G. nr. 1025/2022 pentru stabilirea aspectelor tehnice și organizatorice privind funcționarea și operaționalizarea SIME, precum și a O.U.G. nr. 61/2024 de modificare a Legii 146/2021 privind monitorizarea electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, cu data de 01.10.2024, sistemul informatic de monitorizare electronică va fi utilizat și pentru măsurile de control judiciar, control judiciar pe cauțiune și arestul la domiciliu.

În semestrul I al anului 2024, statisticile indică un nivel crescut al fermităţii structurilor operative, corelat cu situaţia operativă înregistrată. Astfel,  645 de persoane au fost introduse în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al Inspectoratului de Poliție Județean Brașov, dar și în centre din subordinea I.G.P.R., aspect determinat de aglomerarea constantă a propriului centru.

Un aport deosebit în obținerea acestor rezultate a fost adus de structurile cu rol de suport operativ ale inspectoratului, sens în care amintim că structura criminalistică a contribuit direct la identificarea a 261 de autori ai unor infracțiuni grave ori obiecte cu relevanță în cauze, prin suportul științific adus, iar Serviciul pentru Acțiuni Speciale a executat 280 de acțiuni specifice, dintre care 5 misiuni de negociere în situații critice, toate încheiate cu succes.

 

  •  În domeniul siguranței rutierepe parcursul semestrului I al anului 2024, structurile de profil au derulat acţiuni preventive în locurile şi intervalele cu risc major de accident, în paralel cu desfăşurarea activităţilor necesare pentru combaterea principalelor cauze generatoare de evenimente rutiere.

În perioada 01.01.2024-30.06.2024, înregistrăm scăderi  la toți indicatorii monitorizați în domeniu, după cum urmează:

– numărul accidentelor grave a scăzut cu -9%;

– numărul persoanelor decedate  a scăzut -7%;

– numărul persoanelor rănite grav a scăzut -10%.

Principalele cauze generatoare a accidentelor rutiere grave sunt:

  • Traversarea neregulamentară a drumului de către pietoni – reprezintă principala cauză generatoare de accidente (22% din totalul accidentelor rutiere grave);
  • Viteza excesivă şi neadaptată la condiţiile de drum (15% din totalul accidentelor rutiere grave);
  • Abateri săvârşite de bicicliști (12% din totalul accidentelor rutiere grave);
  • Neacordare prioritate vehicule (10% din totalul accidentelor rutiere grave).

În scopul contracarării cauzelor care au generat producerea de accidente rutiere grave, efectivele de poliţie rutieră au organizat şi desfăşurat 2.835 acţiuni privind respectarea normelor rutiere.

În semestrul I 2024, efectivele de poliție cu aviz de poliție rutieră (inclusiv cei din cadrul structurilor de ordine publică) au înregistrat următoarele repere în activitate:

– s-au aplicat 30.602 sancțiuni contravenţionale la regimul circulaţiei. Au fost reţinute 3.621  permise (735 pentru consumul de alcool, 1.054 pentru viteză excesivă, 637 pentru nerespectarea regulilor privind depășirea, 151 pentru neacordarea priorității pietonilor);

– au fost retrase până la remedierea defecţiunilor 2.630 certificate de înmatriculare;

– au fost efectuate 970 constatări la alcool dintre care 235 infracțiuni și 735 contravenții;

– au fost efectuate 74 constatări privind consumul de substanțe psihoactive.

Activitate desfăşurata în vederea combaterii cauzelor generatoare a înregistrat următoarele repere de activitate:

  • Abateri pietoni – au fost aplicate 976 sancţiuni
  • Nerespectare regim viteză – au fost aplicate 439 sancţiuni;
  • Abateri bicicliști – au fost aplicate 708 sancțiuni
  • Neacordarea priorităţii vehiculelor – au fost aplicate 31 sancţiuni.

Activitățile de verificare în trafic a respectării legislaţiei din domeniul rutier au condus la constatarea a 463 infracţiuni la regimul circulației.

O activitate susținută a fost înregistrată pe domeniile asigurării permanente a stării de viabilitate a drumurilor publice, identificării zonelor în care înregistrăm frecvent accidente rutiere și adoptării unor masuri tehnice menite să conducă la reducerea riscului rutier.

Astfel, ca urmare a demersurilor susținute, precum şi în colaborare cu autorităţile competente, au fost realizate mai multe amenajări rutiere, dintre care enumerăm următoarele

  • Au fost montați 1500 ml de parapete pe rulori pe DN între km 144 și km 185;
  • Au fost montați 800 ml de parapete metalic pe drumurile naționale din județ;
  • Au fost montate 25 de indicatoare pe drumurile naționale din județ;
  • Au fost reabilitate portalurile de intrare în județ;
  • A fost reabilitata trecerea la nivel cu calea ferată din Lunca Câlnicului;
  • Au fost modernizate strazi și drumuri în comuna Viștea;
  • Au demarat lucările de reabilitare DN 73 F Moieciu de Jos-Cheia-Moieciu de Sus;
  • Au demarat lucările de reabilitare DN 73 Moieciu de Jos-Cheia-Moieciu de Sus;
  • Au demarat lucrările de modernizare DN 73 Lot 2 km 92+000 – 128+250.
  • Lucrări de reparații pe suprafețe întinse cu mixtură asfaltică a părții carosabile, reparații cu mixtură asfaltică pe trotuare și refacere marcaj rutier pe DN 1;
  • Turnare covor asfaltic nou și refacere marcaje rutiere pe DN 10 km 122+000 m – km 129+000 m;
  • Activități de întreținere poduri, pasaje, podețe, tuneluri, precum și a zidurilor de sprijin și prevenire a efectelor inundațiilor pe V01K;
  • Punere în siguranță a podului de pe DN 1, km 194+573, prin execuția unor lucrări de întreținere periodică;
  • Lucrări privind întreținerea periodică – covoare asfaltice executate de DRDP Brașov și realizarea de marcaje Rutiere pe VOB km 2+500 – km 9+782 și DN11 km 5+100 – km 5+900;
  • Turnare de covor asfaltic nou și refacerea marcajelor rutiere pe DN 1A km 0+000 -km 4+100 m;
  • Reabilitare DJ 108 Hărman-Sânpetru;
  • Refacere podețului pe DJ 106B la km 4+630 m;
  • Implementarea unui sistem informatic de monitorizare al locurilor de parcare publice, cu dezvoltarea unei aplicații care să permită utilizatorilor detectarea unui loc de parcare disponibil;
  • Crearea a mai multe locuri de parcare, inclusiv un parc auto în sistemul Park and Ride pe str. Calea Făgărașului, care să permită conducătorilor să parcheze autovehiculele și să efectueze deplasare către zonele de interes cu autovehiculele R.A.T. BV sau folosind biciclete/trotinete pe rutele din proiectul “Calea Verde”;
  • Pe raza municipiului Brașov, au fost luate măsuri de reinstalare a limitatoarelor de viteză în zona trecerilor pentru pietoni, astfel încât conducătorii auto să fie determinați să reducă viteza de deplasare, în vederea acordării priorității de trecere.

De menționat este faptul că, la momentul actual, la nivelul administrației locale Brașov se afla în faza de implementare proiectul “Sistem centralizat de monitorizare si control al traficului in municipiul Brasov”, cu aplicabilitate pe raza municipiului Brasov, care vizează următoarele:

– instalarea de echipamente de semaforizare/semnalizare a trecerilor pentru pietoni din proximitatea sensurilor giratorii, care, pe baza informațiilor din punctele de informare a traficului, pot optimiza fluența traficului rutier și pietonal;

– instalarea unor camera de supraveghere a traficului, în scopul asigurării fluenței acestuia;

– înfiintarea unui centru de monitorizare și control al traficului.

În cadrul aceluiași proiect au fost implementate o serie de măsuri precum:

– a fost schimbat sensul de mers pe str. Lungă în ceea ce privește circulatia autobuzelor și autoturismelor;

– au fost înființate mai multe semafoare cu buton la trecererile pentru pietoni în cartierul Stupini;

– a fost montate sisteme de iluminat suplimentare la trecerile pentru pietoni situate pe Calea Feldiorei și în cartierul Stupini;

– s-a procedat la resistematizarea cartierelor Steagu și Noua în ceea ce privește sensurile unice și înființarea de noi locuri de parcare;

– au fost implementate măsuri de optimizare a parcărilor publice și de corelare a acestora cu mijloacele de transport în comun, astfel încat să se poată parca autoturismele personale în zone neaglomerate, iar transportul în zonele de interes să fie realizat cu autovehiculele R.A.T. Brașov.

În perioada analizată au fost aplicate 3 sanctiuni contraventionale administratorului drumului public (2 pentru nerealizarea unor activități de deszapezire și 1 pentru alte fapte).

 

Pentru semestrul II al anului 2024, Inspectoratul Județean de Poliție Brașov, a stabilit ca principale obiective, adaptate priorităților strategice ale M.A.I. și necesităților populației sunt:

     Anticiparea, cunoașterea, respectiv evaluarea periodică a cauzelor și factorilor generatori/ favorizatori de manifestări antisociale, concomitent cu dispunerea măsurilor din competență, care să permită prevenirea faptelor antisociale și asigurarea stării de liniște publică în comunitate;

     Dezvoltarea coerentă și pe măsura sarcinilor a capacității operaționale, inclusiv prin multiplicarea și automatizarea mecanismelor de cooperare interinstituțională cu toate instituţiile din cadrul sistemului de apărare şi securitate naţională, precum şi cu celelalte autorităţi cu atribuţii în acest domeniu, pentru realizarea climatului de ordine şi siguranţă publică;

     Dirijarea continuă a eforturilor instituționale în raport cu valorile sociale încălcate și gravitatea faptelor comise, prin angrenarea resurselor umane, economice sau tehnologice aflate la dispoziție, pentru realizarea mandatului încredințat;

     Menținerea capacității de reacție a structurilor operative, prin adoptarea unei intervenții rapide şi eficace în situaţia producerii unor acţiuni antisociale grave, pentru asigurarea climatului de ordine publică în comunitățile brașovene;

     Prestarea unui serviciu calitativ de ordine publică, prin cunoaşterea continuă a problematicii teritoriului de competenţă, intensificarea şi eficientizarea activităţilor de combatere a infracţiunilor contra persoanei, în special comisă cu violență, a patrimoniului, precum şi a celor comise în segmentul stradal;

     Asigurarea unei vizibilități și prezențe crescute a polițiștilor în comunitate, atât în mediul urban, cât şi rural, în vederea descurajării unor comportamente delincvente și combaterii fenomenului infracțional și contravențional, prin optimizarea activității de patrulare, organizarea de acţiuni cu efective mărite și asigurarea prezenței efectivelor în teren în zonele și intervalele vulnerabile la comiterea unor fapte antisociale;

     Cunoaşterea, monitorizarea şi intervenţia pentru dezamorsarea stărilor conflictuale latente din comunitate, monitorizarea grupărilor infracţionale nestructurate, a persoanelor care prezintă interes din punct de vedere poliţienesc, concomitent cu creșterea gradului de documentare calificată și destructurare a grupărilor infracționale;

     Continuarea activităților de prevenire și combatere a violenței domestice, prin realizarea tuturor măsurilor date în competență care se impun, în vederea ocrotirii familiei, ca celulă de bază a societății, inclusiv prin punerea în aplicare a mecanismului de monitorizare electronică în cadrul unor proceduri judiciare și execuțional penale, potrivit atribuțiilor încredințate;

     Luarea  măsurilor din competență pentru diminuarea continuă a riscului rutier şi asigurarea unui nivel ridicat de siguranţă pe drumurile publice, prin implementarea eficientă a campaniilor de prevenire, îmbunătățirea continuă a activităților pe linie de sistematizare și dinamizarea activităților de impunere a legii în zonele considerate cu risc rutier;

     Organizarea și desfășurarea activităților specifice din competență pentru asigurarea legalității mediului de afaceri brașovean, prin accentuarea măsurilor de prevenire şi combatere a infracţiunilor economico-financiare, concomitent cu eficientizarea continuă a activităţilor de identificare şi indisponibilizare a bunurilor, în vederea recuperării prejudiciilor;

     Creșterea nivelului de siguranță școlară, prin eficientizarea activităților specifice desfășurate, în special pe componenta prevenției, prin adaptarea metodelor și instrumentelor de lucru la situaţia operativă înregistrată;

     Dezvoltarea mecanismelor și proceselor de pregătire profesională a polițiștilor, cu accent pe instruirea practică, în vederea însușirii și aplicării, în exercitarea atribuțiilor, de către întreg personalul inspectoratului, a prevederilor actelor normative care reglementează activitatea specifică, a tacticilor și procedeelor de intervenție, pentru protejarea drepturilor cetățenești;

     Continuarea procesului de iniţiere şi derulare, în cooperare cu societatea civilă și instituțiile partenere, a unor programe pentru prevenirea şi reducerea criminalităţii, pe domeniile prioritare identificate, având ca obiectiv creşterea gradului de siguranţă civică și adoptarea, de către cetățeni, a unei atitudini preventive;

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here