FOTO: Hotnews

Subiectele primite de elevii de clasa a VIII-a la proba scrisă de la Limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2024 au avut două texte suport: primul din Constantin Chiriţă – „Cireșarii” și al doilea din Cella Delavrancea – „Portret”. Pe baza acestor texte, elevii au avut de rezolvat mai multe cerințe. La subiectul al II-lea, elevii au avut o compunere, de minimum 150 de cuvinte, în care să-l caracterizeze pe Tic, personajul din textul lui Constantin Chiriță.

Subiectele au fost sub formă de broșură cu 10 pagini, ultimele două fiind pagini goale, pentru rezolvarea cerințelor. Broșurile au fost împărțite după ora 9:00, iar proba a durat până la ora 11:00, elevii cu cerințe speciale putând să lucreze până la ora 12:00.

Ministerul Educației va publica baremele de la proba scrisă la ora 15:00. Peste 160.400 de absolvenți ai clasei a VIII-a au fost înscriși la sesiunea actuală a Evaluării Naționale.

Scandal după publicarea subiectelor la Evaluarea Națională 2024 la limba și literatură română. Se face dosar penal

Subiectele de la limba română la Evaluarea Națională 2024 au apărut în presă încă din timpul desfășurării probei.

Ele s-au scurs din centrul de examen „Maramureș 3586”, ceea ce a stârnit nemulțumirea conducerii Inspectoratului școlar județean, scrie Edupedu.

„Vom sesiza poliția, este caz penal”, a declarat pentru Edupedu.ro inspectorul școlar general de Maramureș Mihai Pop.

Centrul de examen din care s-au scurs subiectele este o școală din Baia Mare. Acestea ar fi fost trimise și distribuite apoi pe mai multe grupuri de părinți, pe aplicații de socializare, potrivit surselor Edupedu.ro.

Subiecte cu „un grad de dificultate puțintel mai ridicat față de cele de anul trecut“

„Prima impresie a fost că subiectele comportă un grad de dificultate puțintel mai ridicat față de cele de anul trecut”, spune profesorul Cătălin Zaman, pentru EduPedu.ro.

„Le-am analizat comparativ, cerințele par a fi o copie la indigo a subiectelor din 2023, doar că la partea de gramatică a fost, cred, o idee mai complicat. Ceea ce nu cred că este neapărat rău, întrucât departajarea elevilor se va face mai bine”, consideră Cătălin Zaman.

Cătălin Zaman este profesor și director la Școala Gimnazială „Învățător Nicolae Ispas” din Clondiru, județul Buzău. Profesor cu distincția Merito din anul 2021, Zaman a pregătit elevii astfel încât jumătate din elevii săi au obținut peste nota 9 și 4 elevi au obținut nota 10 la EN VIII 2020. La Evaluarea Națională 2023, dintr-o clasă de 14 elevi, un elev a obținut 9.8, un altul 9.65, două note au fost între 9 și 9.50, iar restul – peste 7.

Subiectele

La primul subiect elevii au primit două texte, având de rezolvat mai multe cerințe. Primul text a fost din „Cireșarii”, de Constantin Chiriță, iar cel de-al doilea, „Portret”, de Cella Delavrancea.

La punctul 1, elevii au avut de scris doi termeni care să facă parte din câmpul lexical al naturii.

La exercițiile 2-5 elevii au avut de rezolvat exercițiile valorificând informațiile din cele două texte primite.

La exercițiul șase, candidaților li s-a cerut să transcrie două figuri de stil dintr-o secvență dată, iar la șapte elevii au trebuit să prezinte un element comun al celor două texte primite.

La subiectul al doilea la Evaluarea Națională 2024 la Română, elevii de clasa a VIII-a au avut de redactat o compunere de minimum 150 de cuvinte în care să îl caracterizeze pe Tic, personajul din textul lui Constantin Chiriță.

La exercițiul opt elevii au fost întrebați dacă ei consideră că este plăcut să își petreacă vacanțele în compania prietenilor. Răspunsul trebuia motivat cu secvențe din textul 2.

La exercițiul nouă elevilor li s-a cerut să asocieze textul „Cireșarii” cu o altă operă literară citită, prezentând o valoare comună.

Partea B

La partea B a subiectului I elevilor li s-a cerut la exercițiilor 1-4 să aleagă forma corectă a cuvintelor primite.
La exercițiul 5 elevii au avut de găsit, dintr-o secvență dată, trei verbe la moduri diferite, pe care să le precizeze.

La exercițiul șase candidaților li s-a cerut să scrie un enunț asertiv în care verbul „a avea” să fie atribuit și o propoziție negativă, în care substantivul „expediție” să fie complement expozițional.

La exercițiul șapte candidaților li s-a cerut să identifice propozițiile subordonate dintr-o frază dată, iar la opt elevii au trebuit să identifice forma corectă a unor cuvinte.

1 COMENTARIU

  1. Chiar daca subiectele sunt similare cu cele de anul trecut , elevii au avut mari dificultati la partea de gramatica. Am vorbit cu un profesor de limba romana si a ramas surprins sa vada ca elevii nu inteleg textul sau sensul cuvintelor din text. Avand tehnologia in mana nu au fost curiosi sa deschida macar odata un https://dexonline.net/.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here