FOTO republica.ro

Casa de modă Louis Vuitton a inclus în noua colecție, “LV by the Pool” 2024, o bluză care seamănă izbitor cu o ie din Mărginimea Sibiului, fără a face referire la vreo sursă de inspirație.

Foto: Louis  Vuitton

„Această bluză vaporoasă scoate în evidență o siluetă romantică cu detalii grafice pentru un aspect proaspăt, boem. Este confecționată din in, prezintă o croială amplă, iar mânecile balon și decolteul sunt accentuate cu inserții contrastante din dantelă. Talia și manșetele sunt elastice pentru a sublinia volumul, în timp ce legăturile largi din piele adaugă dimensiune în partea din față”, se arată în descrierea produsului.

Asociația La Blouse Roumaine acuză brandul de lux că s-a inspirat din designul românesc fără a preciza sursa. Totodată, îi cere să scoată din colecție bluza, dar și alte articole care conțin elemente ale acestuia, până la obținerea din partea comunităților a acordului de a-l folosi și menționarea sursei de inspirație.

„Dragă echipă de creație și marketing Louis Vuitton, vă rugăm să acordați credit și respect comunităților din Transilvania, Oltenia și Muntenia din România care și-au păstrat identitatea și moștenirea culturală prin portul tradițional unic, mărturie a trecerii lor prin istorie din generație în generație. Unele piese din colecția „LV by the Pool” 2024 sunt inspirate din bluza românească specifică regiunii Mărginimea Sibiului, fără a indica sursa designului. Considerăm că modul în care motivele, croiala și structura bluzei tradiționale românești sunt folosite în colecția LV, fără a se recunoaște originea și identitatea, încalcă drepturile culturale ale comunităților din regiunile mai sus menționate. Prin urmare, vă rugăm să eliminați din colecție toate piesele de inspirație românească până la obținerea acordului de utilizare a designului cultural, cu menționarea creditului cuvenit”, se arată pe pagina de Facebook a asociației, unde sunt publicate imagini cu ii din Mărginimea Sibiului.

Pe pagina de Instagram a Louis Vuitton, există numeroase comentarii critice la adresa brandului de lux. „Este descurajant să vezi un brand de îmbrăcăminte de lux folosind bluza tradițională românească, un simbol prețuit al moștenirii noastre culturale, în noua sa colecție, fără a acorda niciun credit costumului național românesc. O astfel de omisiune nu numai că ignoră istoria bogată și arta din spatele acestei haine frumoase, dar trece cu vederea și importanța recunoașterii și respectării culturilor din care se inspiră. Recunoașterea corespunzătoare nu este doar o marcă de respect, ci și un pas esențial către conservarea și onorarea moștenirii culturale. RUȘINE!!!”, este unul dintre acestea.

Ministerul Culturii va solicita companiei Louis Vuitton să recunoască modelul iei din Mărginimea Sibiului

Ministrul Culturii, Raluca Turcan, a anunţat că va solicita companiei Louis Vuitton să recunoască modelul iei cu şinoare specifică zonei Sibiului, în urma campaniei iniţiate de comunitatea La Blouse roumaine „Give Credit”, transmite News.ro.

„În mod firesc, vom solicita companiei Louis Vuitton recunoaşterea valorii patrimoniale şi culturale a modelului iei cu şinoare, specifică zonei Sibiului. Creaţia populară autentică şi-a menţinut valoarea peste timp, dovadă că ia românească a fost şi rămâne o sursă de inspiraţie pentru pictori, designeri sau producători de produse de lux precum Louis Vuitton. Această situaţie merită transformată într-o oportunitate, în sensul recunoaşterii la nivel internaţional a valorii inestimabile a tradiţiei româneşti”, a scris Raluca Turcan pe Facebook.

În urma anunţului ministrului Culturii, Paula Popoiu, director al Muzeului Satului, a subliniat, într-un mesaj, că odată cu acest demers ar putea fi reglementată copierea şi menţionarea sursei.

„Poate se reglementează copierea şi se impune obligativitatea de a menţiona sursa. Trebuia făcut demult acest lucru. Ca rău nu ar fi să vezi ca Vuitton se inspiră din cămăşile ţărăncii din România. Nu poţi opri marile case de modă să se inspire. Am avut şi noi cândva UCECOM care tot din costumul tradiţional se inspira. E vina noastră ca nu am făcut nişte reglementări clare în privinţa copierii acestor elemente de cultură tradiţională. Ce facem dacă o casă de modă românească face acelaşi lucru? Şi le prezintă în străinătate. Sigur ne-am bucura pentru ca ar fi o bună imagine pentru România. Sigur ar fi şi să le facem noi cunoscute şi să le şi protejăm împotriva copierii excesive şi anonime . Nu cred ca putem fi doar o insulă închisă vizitatorilor. Dacă facem din ia tradiţională o marcă europeană se va menţiona sursa obligatoriu şi pentru Vuitton. Că dacă vrem sa o ţinem ascunsă prin lăzi de zestre sau colecţii muzeale nu văd la ce ne- ar folosi. Şi dacă tot ne revoltăm hai să vedem şi ce este cu iile copiate de chinezi pe materiale proaste şi aduse în magazinele româneşti. Uneori se strecoară şi prin magazine de muzeu. Mai degrabă aş spune ca ia trebuie popularizată ca românească şi atunci ar fi mai de folos pentru imaginea ţării. Şi dacă mai scoatem şi ceva albume cu colecţiile noastre, în limba engleză, franceză, spaniolă s-ar şti cam de pe unde vine inspiraţia Vuitton. Sau alte case de modă pentru ca au mai fost şi vor mai fi. Ar fi de bun augur o dezbatere care să aibă drept consecinţă nişte reglementări legislative”, a scris Paula Popoiu.

Dior și vesta din țara Beiușului

În 2017 și Dior a scos pe piață un articol vestimentar controversat. A lansat o vestă care copia designul unui cojoc din Țara Beiușului, din județul Bihor, pe care îl vindea la prețul de 35.000 de dolari. Din acești bani, niciun cent nu ajungea la comunitatea care a creat designul produsului.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here