FOTO: Adevărul

Ministerul Finanţelor a propus prelungirea plafonării tarifelor RCA până la 30 iunie 2024 în contextul în care există încă probleme nerezolvate în piaţa asigurărilor auto, care se traduc printr-un dezechilibru între cerere şi ofertă, a anunţat ministrul Finanţelor, Marcel Boloş.

„Vă anunţ că am publicat în transparenţă o propunere de prelungire a plafonării tarifelor RCA până la 30 iunie 2024. Asta pentru că la 31 martie expiră prelungirea adoptată la finalul lui 2023, când am propus să fie păstrate ca preţuri de referinţă pentru poliţele RCA valorile din 28 februarie 2023, fiind permisă o ajustare a poliţelor de 6,8% (echivalentul ratei prognozate a inflaţiei). Este o soluţie temporară, în contextul în care există încă probleme nerezolvate în piaţa asigurărilor auto, care se traduc printr-o piaţa caracterizată de un dezechilibru între cerere şi ofertă”, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.

Potrivit sursei citate, problemele din piaţa asigurărilor îşi vor găsi răspunsul odată cu modificările legislaţiei naţionale privind asigurările RCA.

La 31 decembrie 2023, din 10 milioane de vehicule din parcul naţional auto, doar 7 milioane erau asigurate. În acelaşi timp, datele arată că într-un singur an se produc peste 25.000 de accidente în toată ţara, a subliniat Marcel Boloş.

În plus, potrivit notei de fundamentare care însoţeşte proiectul de ordonanţă, în perioada ianuarie – martie 2024 a fost înregistrat un număr de peste 21.000 de solicitări de alocare a asiguraţilor cu risc ridicat, ceea ce înseamnă că fiecare asigurător RCA a preluat un număr de aproximativ 2600 de astfel de asiguraţi.

„O astfel de situaţie are potenţialul de a genera consecinţe negative, în sensul unei presiuni suplimentare asupra preţurilor după data de 31 martie 2024, data la care încetează efectele Hotărârii Guvernului nr. 1326/2023 (privind stabilirea tarifelor de primă maxime, n.r.), situaţie cu impact social şi economic”, subliniază documentul citat.

Potrivit documentului, citat, se ia în considerare prelungirea plafonării prețului polițelor RCA luând în considerare mai multe puncte:

  • având în vedere că în piața asigurărilor RCA din România se manifestă în continuare o reticență în ceea ce privește apetitul la risc al asigurătorilor RCA pentru anumite categorii de asigurați;
  •  luând în considerare gradul ridicat de concentrare pe piața asigurărilor RCA care continuă să reprezinte o vulnerabilitate atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât şi din perspectiva cotelor de piață semnificative deținute de un număr relativ mic de societăţi de asigurare ce arată un grad scăzut de concurență;
  • având în vedere numărul mare de încadrări în categoria asiguraților cu risc ridicat a unor întregi categorii de risc;
  • luând în considerare faptul că în prezent se află pe parcursul legislativ o serie de modificări ale legislației naționale privind asigurările RCA care propun a corecta dezechilibrele existente;
  • ţinând cont de faptul că pentru vehicule trebuie să existe în orice moment o asigurare RCA valabilă;
  •  întrucât lipsa asigurării RCA a conducătorilor auto vinovați conduce la obligația de plată a despăgubirilor din Fondul naţional de protecție pentru daunele produse de vehicule neasigurate, crescând astfel nevoia de finanțare a acestuia, măsură ce are ca efect creșterea contribuţiilor la acest fond;
  • ţinând seama de rolul bine definit pe care asigurările obligatorii RCA îl au în societate şi în economie din perspectiva acoperirii riscului la care sunt supuși ceilalți participanți la trafic;
  •  având în vedere că întârzierea încheieriiasigurării RCA poate crea dificultăți în furnizarea bunurilor de larg consum către populație şi poate determina propagarea efectelor negative ale falimentului din sectorul asigurărilor în alte ramuri ale economiei naționale.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here