Încă un bun exemplu pentru ,,reușita“ proiectului ,,România educată“, acel proiect de suflet al președintelui țării. Simularea probelor scrise din cadrul Evaluării Naționale pentru elevii claselor a VIII-a a fost un dezastru. Conform datelor centralizate de Ministerul Educației, mai puțin de jumătate dintre candidați au reușit să obțină nota minimă 5 la matematică. Potrivit unei sinteze transmise de instituţie, peste 57% dintre elevi au luat note între 1 şi 4,99 la proba de matematică, respectiv doar 94.336 dintre cei 163.383 de elevi care au susținut proba la matematică. Acesta reprezintă cel mai mare procent de note sub 5 din ultimii 4 ani, la Matematică. Nici județul Brașov nu stă mai bine. Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Brașov, Valentin Bucur, a subliniat procentul ridicat al notelor între 3 și 4 la matematică, înregistrând un nivel de 21,19%, iar la ambele probe procentul depășește 50% cu note sub 5.00. Din cei peste 4.800 de elevi din județul Brașov care au participat la simulare, doar aproximativ 2200 au reușit să obțină nota 5 la disciplina Matematică. Doar 4 elevi au atins performanța maximă de nota 10, dintre care unul la limba și literatura română și ceilalți 3 la matematică. Notabil este faptul că niciun elev nu a reușit să obțină nota 10 la ambele probe. Este evident că există o necesitate de reflecție și acțiune la nivelul întregului sistem educațional, implicând profesori, elevi și factorii decizionali de la Ministerul Educației.
Analiza profesorilor
Mai mulți profesori au făcut o analiză a rezultatelor simulării Evaluării Naționale în cadrul unei dezbateri organizate de Proiectul MERITO, vineri, 23 februarie. La dezbatere au participat profesori de limba română și de matematică: Cătălina Dogaru, profesoară la școala gimnazială „Mihai Codreanu” din Iaşi și Liliana Olăraşu, de la școala gimnazială „Vasile Conta”, tot din Iaşi. Profesorul de matematică Cătălin Ciupală de la Colegiul Național „Andrei Şaguna” din Braşov spune despre rezultatele de la simularea Evaluării Naționale că a identificat cel puțin trei itemi unde elevii au putut să ghicească răspunsul.
- „Este foarte puțin probabil ca un elev să rezolve o problemă de dificultate ridicată și totuși să nu poată să rezolve o problemă simplă”, a spus el, făcând referire la cel puțin trei astfel de situații, spune edupedu.ro.
- Record negativ la simulare – Evaluarea Națională 2024: Cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani, la Matematică
- Trei din patru elevi de clasa a VIII-a nu au obținut niciun punct la ultimul item al subiectului III, de geometrie, la simularea Evaluării Naționale 2024Exercițiul de clasa a II-a pe care un elev din cinci nu l-a rezolvat la simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, la Matematică.
- „Eu intuiesc că mulți dintre cei care l-au făcut corect au ghicit răspunsul, pentru că altfel nu-mi explic de ce n-au putut să facă exercițiu doi, care era mai simplu”, a spus prof. Cătălin Ciupală.
El a remarcat și faptul că este îngrijorător că aproape 20% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au știut să rezolve un exercițiu de clasa a II-a.
- ,,Practic, copiii aceștia încă nu au reușit să facă calculul, dar nici măcar nu au putut să aleagă răspunsul, ținând cont că există trei distractori care sunt cam neverosimili, deci nici nu știu să calculeze și nici nu știu să estimeze. Asta, după părerea mea, ceva foarte grav care ne dă gândit”.