Prin intermediul a două proiecte de ordin puse în dezbatere vineri, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurii (MMAP) propune modificarea ghidurilor de finanțare a programelor Rabla Clasic și Rabla Plus. Printre modificările propuse se numără stabilirea unui prag valoric pentru prețul mașinilor achiziționate prin Rabla Clasic și reducerea celui existent pentru cumpărarea unui autovehicul electric (Rabla Plus). În plus, pentru a ajuta la promovarea programelor amintite, pe toate mașinile cumpărate astfel se vor aplica autocolante, care vor trebui păstrate pe parcursul perioadei de monitorizare.
Primul proiect de ordin pus recent în dezbatere vizează modificarea ghidului de finanțare a programului Rabla Clasic, cuprins în Ordinul MMAP 324/2020.
Astfel, potrivit documentului, prețul de achiziție a unei mașini prin acest program va fi plafonat la 60.000 de euro, inclusiv TVA. Propunerea apare, după cum este subliniat în referatul de aprobare a proiectului, “în vederea maximizării utilizării bugetului programului, astfel încât din sumele alocate acestuia să fie achiziționate cât mai multe autovehicule prietenoase cu mediul”.
În plus, se reduc emisiile pentru acordarea primei de casare de la maximum 155 g CO_2/km, cât e acum, la maximum 150 g.
Totodată, prin viitorul ordin se modifică regulile de acordare a ecobonusului de 1.500 lei pentru casarea fiecărui autovehicul uzat care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară, prin eliminarea condiției privind vechimea de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei a mașinii casate.
Apoi, următoarele trei modificări se aplică ambelor programe:
- aplicarea unui autocolant pe autovehiculele achiziționate, în perioada de monitorizare (pentru promovarea celor două programe);
- introducerea posibilității de a clarifica anumite motive de respingere în etapa de validare a producătorilor;
- actualizarea Regulamentului 1.407/2013 privind ajutoarele de minimis cu Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023.
Astfel, beneficiarii unei finanţări acordate prin programele Rabla vor fi obligaţi să aplice pe portiera sau pe aripa dreapta ori stânga a autovehiculelor achiziţionate un autocolant pe care vor fi obligaţi să îl menţină şi să îl întreţină în bună stare până la finalizarea perioadei de monitorizare a proiectului (de principiu, timp de un an, perioadă în care mașinile cumpărate astfel nu pot fi vândute).
Toate caracteristicile autocolantului vor trebui stabilite, în următoarea perioadă, de către Administrația Fondului pentru Mediu.
Rabla Plus
Prin al doilea proiect de ordin pus în dezbatere de MMAP se dorește modificarea ghidului de finanțare a programului Rabla Plus, prin care se pot cumpăra mașini electrice, cuprins în Ordinul MMAP 323/2020.
Concret, pe lângă modificările comune (cele trei din lista de mai sus), prin proiect se propune modificarea valorii ecotichetului, pentru a se respecta prevederile OUG nr. 115/2023. Prin această ordonanță, Guvernul a stabilit, printre multe alte măsuri, reducerea cuantumului ecotichetelor la jumătate.
De asemenea, acum se propune și reducerea valorii maxime pentru achiziționarea unui autovehicul electric, limita urmând să scadă de la 75.000 la 70.000 de euro.
Atenție! Pentru a se putea aplica, cele două proiecte de ordin trebuie adoptate la nivelul MMAP și apoi publicate în Monitorul Oficial.