Vijelia de săptămâna trecută care a produs pagube unor imobile din municipiul Făgăraș, a scos la iveală și problemele cu care se confruntă locatarii în cadrul asociațiilor de proprietari din municipiu. La un bloc de pe strada Negoiu, acoperișul a fost pus la pământ avariind două mașini. Din fericire nu au fost victime omenești. La blocul 11 din cartierul Tăbăcari, lângă Penny, a fost spulberată o tablă de pe acoperiș. Tot aici mai multe țigle stau să cadă, dar responsabilii cu administrarea blocului nu au luat nicio măsură, ignorând riscul la care sunt supuși cetățenii care ajung în preajma blocului. Locatarii de aici, așa cum susțin ei, au cerut administratorului asociației de proprietari, AP nr. 28, Tăbăcari, să se implce și să rezolve problema.

  • ,,Pentru  ce mai sunt asociațiile de locatari și ce obligații are șeful unei asociații? Asociația 28, Tăbăcari, nu are interes de tabla care a căzut și nici de țiglele care or să cadă în curând. Atunci pentru ce mai sunt plătiți de locatari? Domnul Burlea este șeful asociației de locatari cu problema. Sunt prea nepăsători toți, și primărie și asociația și locatarii“ a comunicat redacției Monitorul de Făgăraș un locatar de la blocul 11, administrat de AP 28.

Gunoaiele cartierului

O altă problemă a locatarilor de la această asociație  sunt gunoaiele pe care societatea de salubritate, Salco Serv SA, nu le ridică la timp și zac zile în șir lângă tomberoane.

  •  ,,Mereu stăm cu tomberoanele pline și dacă sunăm la Salco suntem repeziți. De ce plătim taxa de salubritate? Dacă întârziem, suntem penalizați, dar pe Salco cine o sancționează?“ se plâng locatarii.

  Pentru unii mumă, pentru alții ciumă

Oamenii se plâng că șeful asociației se comportă discriminatoriu cu locatarii.

  • ,,De ce un singur locatar are cheie și folosește ușa din spatele blocului? Dacă se ia curentul și nu merge interfonul stai ca prostul în fața ușii. Tu nu ai cheie de la ușa de serviciu. Are cheia și foloseste ușa doar patronul frizeriei care este la parter. Nu este corect și legal“ a spus unul dintre locatari.

La această situație poate să le răspundă doar administratorul asociației. Redacția a încercat să stea de vorbă cu administratorul, dar nu a răspuns la telefon. Prin urmare așteptăm punctul său de vedere la sediul redacției.

Fără fond de reparații

AP 28 Tăbăcari administrează 311 apartamente. Recent, locatarii au fost anunțați printr-un afiș că ,,Asociația de Proprietari nr. 28 Tăbăcari, nu constituie Fond de reparații, întrucât din totalul celor 311 apartamente, 116 nu sunt locuite“. Comunicatul  este semnat de ,,Comitetul asociației“, care transferă problemele în ograda șefilor de blocuri și de scări, implicit a proprietarilor.

Ce trebuie să știe locatarii

În multe asociații de proprietari, administratorii sau președinții se comportă precum niște stăpâni pe moșia proprie,  iau decizii fără să consulte proprietarii, nu organizează adunări generale, astfel că apar divergențe între părți. Pe de altă parte însă proprietarii, în mare parte, nu se implică în problemele asociației, nu participă la adunările generale nici atunci când sunt convocați, dar sunt primii la acuzații. Ce prevede legislația în cazul condomeniilor.  Asociația de proprietari și  conducerea acesteia are atribuții clare stabilite conform Legii 196/2018. În cadrul Primăriei Făgăraș funcționează un birou care se ocupă cu îndrumarea și controlul activității asociațiilor de proprietari.

  •  Conform Legii nr. 196/2018, Asociația de proprietari are ca scop reprezentarea intereselor proprietarilor dintr-un condomeniu. Se înfiinţează prin acordul scris a cel puţin jumătate plus unu din numărul proprietarilor apartamentelor şi spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă din cadrul aceluiaşi condominiu cu cel puţin 3 proprietari.
  •   Art.63. – (1) Administrarea, exploatarea, întreţinerea, repararea, reabilitarea şi/sau modernizarea, după caz, a proprietăţii comune aferente condominiului sunt în sarcina asociaţiei de proprietari, iar cheltuielile legate de aceste activităţi reprezintă cheltuieli comune. (2) În scopul administrării şi întreţinerii condominiului, asociaţia de proprietari încheie contracte în numele proprietarilor cu persoane fizice, persoane fizice autorizate sau cu persoane juridice cu obiect de activitate administrarea condominiilor, înfiinţate potrivit prevederilor legale în vigoare. (3) Desemnarea administratorului şi încheierea contractului de administrare se fac de către comitetul executiv reprezentat de preşedintele asociaţiei de proprietari, în baza mandatului acordat de adunarea generală, şi decizia se comunică tuturor proprietarilor.
  •   Comitetul executiv al asociaţiei de proprietari are rolul de a duce la îndeplinire hotărârile adunării generale

 Atribuțiile administratorului (Art.66) 

  •    administrează imobilul, propune şi supraveghează lucrări având ca scop conservarea şi întreţinerea acestuia;
  •   supraveghează atât lucrările care privesc administrarea, cât şi personalul angajat;
  •    în caz de urgenţă, cu acordul comitetului executiv, iniţiază executarea tuturor lucrărilor necesare protejării imobilului;
  •    execută dispoziţiile prevăzute în hotărârile adunării generale a asociaţiei de proprietari,
  •   gestionează bunurile materiale şi fondurile băneşti ale asociaţiei și asigură gestionarea condominiului, conform hotărârilor adunării generale şi deciziilor comitetului executiv;
  •    are obligaţia prezentării tuturor datelor, documentelor şi informaţilor privind conţinutul şi respectarea contractului de administrare,   la solicitarea oricărui proprietar;
  •     Administratorul nu poate utiliza în niciun fel fondurile asociaţiei de proprietari, fără hotărârea scrisă a adunării generale sau a deciziei comitetului executive.

 Sancțiuni

  •   Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin, sau pentru depăşirea atribuţiilor legale şi statutare, preşedintele asociaţiei de proprietari, membrii comitetului executiv, respectiv membrii comisiei de cenzori ori, după caz, cenzorul răspund personal sau solidar, pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor sau terţilor, după caz.
  •   nerespectarea statutului, a acordului de asociere, precum şi neîndeplinirea sau depăşirea atribuţiilor de către preşedinte, membrii comitetului executiv, cenzor/comisia de cenzori sau de către administrator  se sancţionează  cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei.

    Atribuțiile locatarilor

  •    Proprietarii membri ai asociaţiei au dreptul să participe, cu drept de vot, la adunarea generală a asociaţiei de proprietari,  să aleagă şi să fie aleşi în structura organizatorică a asociaţiei de proprietari,  să primească explicaţii cu privire la calculul cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari, să folosească părţile comune de construcţii şi instalaţii ale condominiului conform destinaţiei pentru care au fost construite; .
  •   Proprietarii au obligația să menţină în bune condiţii apartamentul sau spaţiul cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, pe propria cheltuială,  să ia măsuri, în cadrul asociaţiei, pentru modernizarea, consolidarea, reabilitarea termică, precum şi pentru creşterea performanţei energetice a clădirii, să repare stricăciunile ori să plătească cheltuielile pentru lucrările de reparaţii.  (Lucia BAKI)

 

 

 

 


LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here