Misiunea departamentului de Relații Publice (PR) constă în crearea unei imagini pozitive a companiei. Această industrie este adesea confundată cu marketingul și publicitatea, deși sunt trei direcții diferite, dar interdependente. Deoarece cel mai dificil obiectiv în afaceri nu este crearea produsului, ci vânzarea acestuia, munca în PR afectează indirect și pe termen lung profitul companiei.
Ce face un PR manager?
În cadrul managementului de PR se pot identifica următoarele tipuri de activități.
Lucrul cu conținutul. Un PR manager nu trebuie neapărat să creeze conținut (fotografii, videoclipuri, texte) – acesta poate fi realizat de bloggeri, fotografi, copywriteri, jurnaliști, designeri sau artiști. Însă se asigură că acest conținut pune compania într-o lumină bună.
Contactul cu publicul. Publicațiile online și tipărite, bloggerii, organizațiile publice și guvernamentale – cu toate acestea comunică PR managerul. De asemenea, pregătește comunicarea între public și alți reprezentanți ai companiei (de exemplu, coordonează timpul și locul unde vor avea loc interviurile dintre un jurnalist și directorul companiei).
Gestionarea feedback-ului. Dacă s-a scris un comentariu negativ despre companie pe rețelele sociale sau un blogger a făcut o recenzie negativă a produsului este responsabilitatea managerului de PR să acționeze în astfel de cazuri. El determină cum se poate atenua impactul asupra reputației companiei.
De exemplu, poate lua legătura cu autorul comentariului să afle de ce nu este mulțumit și să remedieze problema – să returneze banii pentru produs sau să înlocuiască produsul defect. De asemenea, poate lua legătura cu mass-media pentru a explica de ce a apărut conflictul și ce se face pentru a-l rezolva.
Monitorizarea concurenților. Pe lângă îmbunătățirea reputației companiei pentru care lucrează, PR managerul monitorizează și reputația concurenților. Trebuie să știe punctele lor slabe și forte. În funcție de acestea, se poate construi sau corecta strategia de PR. De exemplu, concurenții au lansat un model de aspirator care nu aspiră suficient de bine părul animalelor de companie. Drept urmare, PR managerul recomandă realizarea unui videoclip despre cum aspiratorul companiei sale se descurcă la curățarea covorului, arătând cât de mult păr rămâne în recipient.
Planificarea. PR-ul presupune întotdeauna un proces de lungă durată, pentru că o opinie pozitivă despre companie sau produs nu poate fi creată într-un singur contact cu audiența sau chiar într-o săptămână sau o lună. Desigur, în general, strategia de PR este elaborată de manageri. Dar și specialiștii PR „de rând” participă adesea la ședințe, unde își exprimă idei și propuneri.
Contactul cu departamentele de marketing, publicitate și SMM. Deoarece PR-ul merge mână în mână cu aceste domenii, angajații din diferite departamente trebuie să interacționeze frecvent. Din partea PR managerilor, alți angajați din aceste departamente primesc recomandări și evaluări – dacă textul scris sau bannerul publicitar desenat corespunde strategiei de PR sau nu.
Avantajele profesiei
Există o cerere mare pentru serviciile de promovare. Orice companie care vrea să crească are nevoie de servicii de promovare. Pentru companiile mai mici, de obicei, este suficient un angajat care să facă multitasking și să îndeplinească rolurile de PR manager, marketer și creator de conținut simultan. Pentru companiile mai mari, cu un număr de 10-20 de angajați, sunt necesari angajați separați pentru diferitele roluri.
Poți trece la o industrie înrudită. PR-ul colaborează strâns cu marketingul și publicitatea, jurnalismul, producția video și fotografia – toate acestea pot oferi opțiuni pentru schimbarea domeniului de activitate, după ce ai lucrat timp de 1-2 ani și ai acumulat cunoștințe în domeniu.
Poți lucra de la distanță. Nu este întotdeauna necesar ca un PR manager să vină la birou sau să trăiască în același oraș sau țară în care activează compania. Și dacă trebuie să mergi la birou, nu este întotdeauna necesar să faci asta full-time: multe dintre job-urile în PR sunt potrivite pentru a fi efectuate de acasă.
Poți lucra ca freelancer. Dacă ai timp liber, un PR manager, chiar și cu puțină experiență, poate găsi un loc de muncă online sau offline. Locurile de muncă pot fi ocazionale sau permanente (de exemplu, administrarea contului Instagram al unui salon de frumusețe sau a unui magazin de genți făcute manual).
Debut ușor. Un PR manager trebuie să dețină câteva hard skills care se pot învăța relativ rapid. Cu toate acestea, creativitatea și calitățile personale sunt mult mai importante: comunicarea, inovația și rezistența la stres.
Minusurile profesiei
Lista de cerințe vagi. Un stomatolog trebuie să știe cum să îndepărteze nervul, să extragă un dinte, să pună o coroană și să trateze bolile gingiilor. Un programator trebuie să cunoască limbajele de programare necesare specializării sale (de exemplu: Javascript pentru dezvoltarea web sau Java pentru dezvoltarea mobile). În schimb, un PR manager nu are un set precis de cunoștințe, deoarece managerii de PR pot executa diferite sarcini în diferite companii.
Multă comunicare. PR-ul este o profesie pentru oamenii sociabili și comunicativi. Trebuie să comunice la telefon, pe e-mail și față în față. Nu doar în mod individual, ci și în fața grupurilor de oameni.
Capacitatea de a îndeplini mai multe sarcini simultan. Nu întotdeauna, dar adesea managerii de PR au multe sarcini la care trebuie să facă față în același timp . În companiile mici, de asemenea, li se pot atribui task-uri care nu au legătură cu PR-ul. De exemplu, scrierea de texte publicitare sau editarea de videoclipuri pentru Reels.
De ce ai nevoie pentru a fi un bun PR manager?
În funcție de industria în care activezi și de mărimea companiei, lista de cerințe poate varia. De exemplu, pentru cei care se ocupă doar de monitorizarea internetului în căutarea feedback-urilor negative, nu este obligatoriu să fie comunicativi sau să se exprime elocvent.
Hard skills
Unui manager de relații publice bun îi sunt necesare cunoștințe:
– despre social media marketing, copywriting, fotografie și filmare, marketing și economie. În companiile mici, managerii de relații publice adesea participă la crearea conținutului și se ocupă de analiza performanței. Dacă există angajați separați pentru aceste sarcini, managerul de relații publice poate fi implicat în orice proces, de exemplu, poate monitoriza producțiile video și sedințele foto din companie.
– despre industria în care activează afacerea. Un PR manager trebuie să cunoască nevoile și profilul publicului, tendințele industriei, istoria acesteia, exemplele reușite și nereușite, segmentele de prețuri și concurență.
– despre produs. Nu poți face publicul să îndrăgească produsul dacă nu îl cunoaște bine. Doar prin cunoașterea punctelor forte și slabe ale produsului poți înțelege cum să promovezi, să lucrezi cu feedback-ul negativ și obiecțiile, să prezinți produsul într-o lumină favorabilă și să explici cu ce iese în evidență față de concurență.
– tehnice. O mare parte din munca managerului de relații publice se desfășoară pe calculator. Acest lucru implică corespondența, verificarea sau pregătirea conținutului, analiza (audienței, pieței, caracteristicilor concurenților). Un set de abilități de bază includ programe de birou, programe pentru editarea de fotografii și videoclipuri, servicii cloud.
Soft skills
Creativitate. De exemplu, un instalator știe că pentru a conecta o mașină de spălat trebuie să o lege de două furtunuri: unul la apă, celălalt la canalizare. Nu este nevoie de creativitate, trebuie doar să urmeze instrucțiunile. În schimb, un PR manager nu are astfel de instrucțiuni și, adesea, nu există un punct final la care să se poată spune că obiectivul a fost atins (deoarece vânzările și profitul sunt legate mai mult de marketing și publicitate decât de PR).
Inițiativă. Un PR manager trebuie să înțeleagă singur ce metode vor ajuta la promovarea brandului, să înțeleagă care dintre ele pot fi puse în practică. Și dacă nu există astfel de metode, atunci trebuie să le caute și să lucreze cu ceea ce este disponibil în prezent.
Capacitatea de a efectua mai multe sarcini simultan și de a se organiza. Într-o singură zi, un PR manager poate avea multe sarcini de diferite priorități, complexități și dimensiuni. De exemplu: analizarea unui nou concurent, găsirea a trei bloggeri noi sau verificarea unui nou articol pe site. De aceea, un PR manager trebuie să își gestioneze singur timpul, pentru a putea face totul. În același timp, trebuie să înțeleagă ce trebuie făcut acum și ce poate aștepta până mâine sau până săptămâna viitoare.
Abilități de comunicare verbale și scrise. Un PR manager este fața companiei, deci este obligat să comunice fără nicio greșeală (stilistică, de punctuație, gramaticală), politicos și corect. Aproape întreaga muncă a sa este comunicare constantă: cu colegii, șefii, jurnaliștii, bloggerii și mulți alți oameni, inclusiv cu clienți nemulțumiți.
Rezistență la stres. Datorită responsabilității, multitaskingului și a unui număr mare de interacțiuni (și nu întotdeauna cu interlocutori cu dispoziție pozitivă), un PR manager lucrează în condiții de stres ridicat. Trebuie să știe cum să gestioneze stresul pentru a depăși obstacolele.
Cum devii PR manager?
În multe instituții de învățământ superior, specializările legate de marketing și PR au fost introduse de mult timp. Cu toate acestea, a învăța câțiva ani pentru a intra în industrie nu este neapărat cea mai bună decizie. În special fiindcă programul de studii cu care începi cel mai probabil este învechit. Și dacă nu este învechit, atunci va fi până la momentul absolvirii fiindcă industria avansează foarte repede și apar tot timpul schimbări.
Este mai eficient să intri la cursul Skillab PR management, unde poți învăța direct de la un expert cu ani de experiență și rezultate în industria PR din România. Vei înțelege ce face un PR manager bun și vei aplica noile cunoștințe în workshopuri practice care te vor pregăti pentru o carieră în domeniu.