FOTO: Hotnews

Algoritmii sunt parte din viața noastră într-o măsură copleșitoare. Algoritmii ne recomandă produsele de cumpărat, algoritmii moderează mesajele pe rețelele sociale, algoritmii ne construiesc profilul social, financiar, profesional sau psihologic. Avem fiecare dintre noi, în marile baze de date, profiluri bazate pe corelațiile pe care le fac algoritmii diferitelor aplicații. Profilurile de utilizator vor rămâne la nesfârșit în baze de date deținute de mari companii și vor fi din ce în ce mai acurate. Lucrurile sunt abia la început.

Hotnews a discutat cu Răzvan Rughiniș,  profesor la Facultatea de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnice din București, doctor în știința calculatoarelor din 2005 și, din 2021, absolventul programului de master„Etică aplicată în societate, afaceri și organizații“ la Facultatea de Filozofie a Universității din București.

Redăm mai jos o mică parte din interviu:

„A fost un moment de duș rece”

„Decât să fac niște analize foarte structurale, as povesti niște întâmplări, cu un rol mai degrabă anecdotic. N-aș face acuma judecăți pentru întreaga industrie, povestesc doar lucruri personale, autentice. Una dintre întâmplările care mi-a dat un fior pe șira spinării a fost într-o vacanță. Tocmai când ești cu garda mai jos. Eram în vacanță, în luna august, în Budapesta.

La un moment dat, stând alături de soția mea, primesc un mesaj de la niște prieteni care spuneau: și noi ne îndreptăm spre Budapesta. Rezervă-ne te rog ceva în zona în care te afli și tu, ca să putem petrece seara împreună. Moment în care, automat, bucuros de binecuvântarea tehnologiei, deschid Booking de pe telefonul mobil și caut în zona în care ne aflam opțiuni de cazare. Șoc! Îmi dau seama că mă uit la niște prețuri mult mai mari decât mă așteptam. O întreb pe soția mea, atât de mult plătim? Acestea-s prețuri de Paris. Atâta plătim noi cazare Budapesta? Ea foarte surprinsă, nu, nu este un preț OK, cum de tu ai astfel de oferte? Zic uită-te, telefonul mi se descarcă. Hai, te rog, să intrăm la un Starbucks, astfel încât să putem continua căutarea. Intr-un Starbucks, bag telefonul la încărcat. Un telefon care era adevărat sub 20 % sau 15 %. Când îl pun la încărcat, toate prețurile scad la jumatate. Toate prețurile instant, vizibil, în momentul când eu am am alimentat telefonul, s-au înjumătățit. Au scăzut în continuare, erau încă peste ceea ce plătise soția mea, cea care făcuse rezervările, dar înjumătățite față de cu cinci minute înainte, când telefonul meu era în prag de a-și da duhul. Investighez, și aflu că modul prin care Booking stabilește aceste prețuri personalizate, față de care mulți avem emoții pozitive, este pe baza unui număr extraordinar de mare de parametri. În primul rând urgența pentru utilizator, o aplicație de mobil mi-a știut nivelul bateriei.

Cazarea noastră fusese făcută de soția mea și din punctul de vedere al Booking eram pentru prima oară în Budapesta. Așa că m-a considerat un turist neexperimentat, fără niște repere pentru aceste cazări și a exploatat acest fapt la maxim, ajungând la mai mult de trei ori prețul pe care soția mea l-a obținut făcând aceeași operație din confortul unui laptop a cărui baterie nu era în nivel critic. Deci, plaja aceasta de informații pe care aceste aplicații le colectează și modul cum ele sunt folosite împotriva utilizatorilor adesea nu sunt înțelese, cunoscute. Aceasta a fost un moment de duș rece în care mi-am dat seama că este o relație asimetrică în care noi proiectăm intenționalități pozitive ale acestor aplicații, fără să avem vreo modalitate să verificăm dacă ele sunt sau nu oneste, dacă ne exploatează sau nu.“

Citiți interviul integral AICI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here