Publicată la începutul lunii august 2022 în sistemul electronic de achiziții publice, licitația pentru proiectarea și execuția lotului 4 al autostrăzii Sibiu- Făgăraș, respectiv Sâmbăta de Sus- Făgăraș, de 16 km, are șase ofertanți. Contractul pentru acest lot are o durată de 48 de luni din care 12 pentru proiectare și 36 pentru execuție. ,, Marți, 29.11.2022, s-au depus 6 oferte pentru contractul de proiectare și execuție “Autostrada Sibiu – Făgăraș, Tronsonul 4: km 51+785-km 68+050 care se desfășoară între localitățile Sâmbăta de Sus (DJ 105B)- Municipiul Făgăraș și Drum de legătură cu DN1, km 0+000-5+650. Până la termenul limită au depus oferte următorii antreprenori:
- Asocierea AUTOMAGISTRAL – PIVDEN SRL – ROSTDORSTROY SRL (Ucraina)
- Asocierea S.C. BOG’ART S.R.L.-SC CONI SRL-SC TOHME CONTRACTING LLC-S.C. RIA DESIGN CONSULTING SRL (România-Georgia)
- IC ICTAS INSAAT SANAYI VE TICARET ANONIM SIRKETI (Turcia)
- Asocierea MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET AS-YAPI MERKEZI INSAAT VE SANAYI AS (Turcia)
- MAPA INSAAT VE TICARET ANONIM SIRKETI (Turcia)
- Asocierea SC STRABAG SRL-SC GEIGER TRANSILVANIA SRL (România)” a transmis CNAIR.
Investiție de 7 miliarde de lei
Autostrada Sibiu – Făgăraș, o investiție de aproape 7 miliarde de lei, are o durată de realizare de 4 ani. Este prima secțiune a Autostrăzii dintre municipiile Sibiu și Brașov (A3 Râșnov). Pentru secțiunea II Făgăraș – Brașov (48 km) în august 2021 CNAIR a semnat cu SEARCH contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate și Proiect Tehnic (termen doi ani), în timp ce pentru A13 Brașov- Bacău același proiectant a solicitat rezilierea contractului pentru că nu se mai poate încadra în costurile contractului.
Patru loturi
Autostrada Sibiu – Făgăraș are 68 kilometri (cu 5 km. drum de legătură Lot 4), cuprinde 4 loturi.
- Tronsonul 1 Sibiu (Boița) – Avrig – Mârșa, lungime 14 kilometri și valoare estimată între 2 și 2,4 miliarde lei.
- Tronsonul 2: Avrig – Mârșa (DJ105G) – Arpașu de Jos (DN1), în lungime de 19,92 km și cu o valoare estimată între 1,7 și 2 miliarde lei.
- Tronsonul 3: Arpașu de Jos (DN1) – Sâmbăta de Sus (DJ 105B), în lungime de 17,61 km și cu o valoare estimată de 1,836 miliarde lei și 2,1 miliarde lei.
- Tronsonul 4: Sâmbăta de Sus (DJ 105B) – Municipiul Făgăraș(cu o lungime de 16,26 km) și Drum de legătură cu DN1 (cu o lungime de 5,65 km), cu o valoare totală estimată 1,1 și 1,37 miliarde lei
Ironii la adresa Companiei de drumuri
Caietul de sarcini al Autostrăzii Sibiu – Făgăraș a devenit izvor de ironii din partea constructorilor la adresa Companiei de Drumuri care, dintr-o eroare de redactare, a inclus în documentația tehnică „bardoul” (specie hibrid, rezultată din încrucișarea dintre un armăsar și o măgăriță) în loc de „batardou”, termen tehnic care înseamnă un dig sau baraj provizoriu.
Care este traseul stabilit
Autostrada Sibiu- Făgăraş se va lega de Sibiu- Boiţa în zona Boiţa, unde va fi construit un sens giratoriu. Va continua apoi prin zona Turnu Roşu, Sebeşu de Jos, Racoviţa, Mârşa, unde se vor construi ieşiri şi intrări pe autostradă. Va continua prin zona Scoreiu, va intersecta DJ 105J (Porumbacu de Sus-Porumbac de Jos), iar la DC 50 (Sărata) va intersecta DN1, va ocoli satul Scoreiu, după care revine peste DN1, intersectând DJ 105H (Arpaşu de Jos- Arpaşu de Jos). Va trece apoi pe lângă Ucea de Sus unde vor fi amenajate ieşiri şi intrări pentru Ucea de Sus şi Corbi, urmând să întersecteze DJ 103 (Viştea de Sus şi Viştea de Jos) apoi DC 80 (Olteţ-Drăguş). Va intersecta DJ 105B (Sâmbăta de Jos-Sâmbăta de Sus) unde se vor amenaja ieşiri şi intrări, DJ 103F (Voila-Voivodeni), DC 75 (Luţa-Beclean), DJ 104C (Hurez- Săsciori), DJ 104B (Ileni) unde vor fi amenajate ieşiri şi intrări spre Ileni şi Făgăraş. Legătura dintre autostradă şi DN1 se va realiza lângă Râuşor, intersectând DC 68 şi va include şoseaua de centură din nordul municipiului (5 km), ieşind la DN1 cu un nod. Autostrada nu vizează şoseaua ocolitoare a Făgăraşului din sudul urbei (de la Olt).
Istoricul investiţiei
O „banală” revizuire a unui studiu de fezabilitate a ajuns să dureze şase ani, în loc de un an şi jumătate cât era iniţial prevăzut. După ani şi ani şi discuţii asupra traseului, acesta a fost publicat într-o hartă interactivă pe unde vor trece cei circa 68 de kilometri de autostradă, precum şi cei circa 5 km de drum de legătură de lângă Făgăraş. În 2014, când Dan Şova trăgea frâiele infrastructurii rutiere, Compania de Autostrăzi scotea la licitaţie pe bandă rulantă contracte de studii de fezabilitate. Unul din acele contracte se referea la revizuirea SF-ului pentru autostrada Sibiu – Braşov, un proiect care înainte de acel moment era gândit doar ca drum expres. Iniţial, licitaţia avea un termen complet nerealist: 4 luni pentru revizuirea studiului de fezabilitate. Ulterior datele contractuale au fost modificate, iar în aprilie 2015 era semnat contractul de circa 16,3 milioane de lei cu Consitrans, cu termen 17 luni. Oficial lucrările la SF au început în mai 2015, dar s-au împotmolit în probleme birocratice, iar un an întreg a fost suspendat din lipsă de finanţare. A urmat apoi o lungă dezbatere între CNAIR, Consitrans şi Jaspers privind traseul autostrăzii, iar abia în 2019 au început primele foraje geotehnice pe traseu.
- Proiect: Revizuire Studiu de Fezabilitate – Autostrada Sibiu – Făgăraş
- Lungime: cca 68-70 km + drum de legătură la Făgăraş
- Antreprenor: CONSITRANS
- Valoare: 16.313.855,49 FARA TVA
- Contract semnat: 07.04.2015 (începere 11.05.2015)
- Termen iniţial de finalizare: 17 luni
- Dată finalizare (realist): Q3 2021
Autostrada de la Sibiu la Făgăraş se va continua pe relaţia Braşov- Bacău. „Sectoarele de autostradă Sibiu-Făgăraş şi Făgăraş- Braşov vor avea indicativul (A3)”, a precizat CNAIR.