FOTO: alba24.ro

Electrica Furnizare, parte a grupului de furnizare și distribuție de energie Electrica SA, la care cel mai mare acționar este statul român, a anunțat o parte din clienți că va întârzia facturile, din cauza modificărilor legislative, dar spune că nu va percepe penalități și nu va efectua deconectări.

”Dragă client,

Lucrăm la optimizarea sistemului informatic de facturare în vederea implementării celor mai recente modificări legislative, motiv pentru care emiterea facturilor poate înregistra întârzieri, atât pentru facturile în format fizic, cât și pentru cele electronice.

Nu îți face griji dacă factura ta ajunge la o altă dată decât cea obișnuită; nu vom percepe penalități și nu vom efectua deconectări.
Factura poate fi achitată utilizând una dintre numeroasele modalități de plată pe care ți le punem la dispoziție.

Îți mulțumim!

Echipa Electrica Furnizare”

Cu câteva zile în urmă, asociația furnizorilor a transmis că emiterea facturilor privind consumul pe luna septembrie va întârzia, întrucât furnizorii nu au avut timp să-şi adapteze softurile de emitere a facturilor. Declarația a fost făcută de Dana Dărăban, director executiv al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE), citată de Agerpres.

Ea a explicat că OUG 119/2022 a fost emisă la 1 septembrie, cu aplicabilitate tot de la 1 septembrie, iar furnizorii au nevoie de cel puţin 30 de zile pentru modificarea softurilor.

Dărăban a sfătuit clienţii care primesc o factură pe două-trei luni, pe care nu o pot plăti dintr-o singură dată, să discute cu furnizorul pentru eşalonarea plăţilor. „Atunci când vor veni trei facturi, dacă este nevoie, furnizorii vor oferi şi eşalonare”.

Mai mulți furnizori au anunțat că întârzie facturile

Mai mulți furnizori și-au anunțat deja clienții că își adaptează sistemele informatice, după ce plafonul pentru consum a fost modificat.

„Facturile aferente consumului de energie începând cu 1 septembrie ar putea fi emise cu întârziere”, precizează compania Enel într-un mesaj transmis clienților. Compania estimează că facturile vor începe să vină de la mijlocul lunii octombrie.

Plata facturilor poate fi achitată și în rate

Reprezenții furnizorilor estimează că facturile vor întârzia câteva săptămâni. În unele situații, întârzierile sunt deja mari, cum este cea a companiei Hidroelectrica. Sunt peste 200.000 de clienți noi, atrași în ultimul an de prețurile mici. Pe grupul de Facebook al clienților Hidroelectrica, unii spun că sunt întâzieri și de câteva luni. Ultima factură de la Hidroelectrica vizează consumul din iulie. Compania nu a mai trimis facturi nici pentru abonații pe sistemul de autocitire.

Oricare ar fi furnizorul, dacă se adună sume mari de plată și nu pot fi achitate facturile, clienții pot cere plata în rate.

Motivul întârzierilor

Companiile trebuie să își adapteze sistemele informatice pentru că de la 1 septembrie, ordonanța care plafonează prețurile la energie a fost modificată. A fost introdus un nou prag, de 255 de kwh. Cei care îl depășesc plătesc diferența până la 300 de kwh la prețul din contract.

Cu câteva zile în urmă, asociația furnizorilor a transmis că emiterea facturilor privind consumul pe luna septembrie va întârzia, întrucât furnizorii nu au avut timp să-şi adapteze softurile de emitere a facturilor. Declarația a fost făcută de Dana Dărăban, director executiv al Federaţiei Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE), citată de Agerpres.

Ea a explicat că OUG 119/2022 a fost emisă la 1 septembrie, cu aplicabilitate tot de la 1 septembrie, iar furnizorii au nevoie de cel puţin 30 de zile pentru modificarea softurilor.

Dărăban a sfătuit clienţii care primesc o factură pe două-trei luni, pe care nu o pot plăti dintr-o singură dată, să discute cu furnizorul pentru eşalonarea plăţilor. „Atunci când vor veni trei facturi, dacă este nevoie, furnizorii vor oferi şi eşalonare”.

De asemenea, parlamentarii urmează să voteze și alte schimbări, așa că nu este exclus ca populația să primească într-o lună două facturi. Dacă nu se pot achita, se poate cere amânarea sau plata în rate.

Prețurile la energie stabilite de Guvern la 1 septembrie

Potrivit ordonanței adoptate de Guvern pe 1 septembrie, prețurile la energie rămân neschimbate, dar scad pragurile de consum. De asemenea, Executivul a extins perioada plafonării preţurilor până la 31 august 2023.

Pragurile de consum din noua ordonanță:

  • Prețul achitat va fi de 0,68 de lei/kWh pentru cei care consumă până în 100 kWh;
  • Prețul va fi de 0,8 lei/kWh pentru cei care consumă 255 kWh lunar. Pragul anterior era de 300 kWh.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here