Mașinile înmatriculate în România, care circulă pe drumurile publice, trebuie să îndeplinească anumite condiții tehnice. Acestea sunt certificate prin inspecția tehnică periodică (ITP), verificare efectuată, de regulă, în funcție de vechimea autovehiculului.
ITP se poate face și în străinătate. Însă, nu este recunoscut automat în țară, trebuie refăcut pe teritoriul acesteia.
Potrivit OG nr. 81/2000, obligativitatea ITP este pentru mașini înmatriculate sau înregistrate în România. Nu intră în această categorie și cele înmatriculate în străinătate.
La ITP trebuie să se prezinte persoana care apare pe certificatul de înmatriculare sau de înregistrare al acesteia: persoana juridică sau fizică pe al cărei nume este înmatriculat/ înregistrat vehiculul”.
La cât timp trebuie făcut ITP
Legislația în vigoare prevede că:
- mașinile de uz personal (nu cele de transport persoane sau marfă) trebuie să facă inspecția o dată la doi ani, potrivit avocatnet.ro. Excepție sunt mașinile mai vechi de 12 ani. Pentru acestea, ITP-ul este obligatoriu de efectuat în fiecare an.
- pentru autovehiculele de transport persoane/școală auto cu mai mult de opt locuri pe scaune (în afara șoferului), cele folosite ca taxi, pentru închiriere sau pentru transport alternativ (de exemplu, Uber sau Bolt) ITP-ul este obligatoriu la șase luni.
- mașinile noi trebuie să facă primul ITP la trei ani de la înmatriculare. Termenul pentru efectuarea primei inspecţii se socoteşte de la data primei înmatriculări, iar pentru următoarea inspecţie tehnică periodică, de la data celei precedente. Tot la trei ani se face ITP-ul pentru și remorci și semiremorci apicole, precum și pentru rulote.
Condiții pentru ITP
Autovehiculele trec de ITP doar dacă au, cel mult, defecte mici. Dacă însă mașinile sunt identificate la verificări cu defecte majore sau defecte periculoase, mașinile nu trec de inspecție, iar proprietarii sunt nevoiți să le repare în cel mult 30 de zile.
Definițiile celor trei categorii de defecte sunt următoarele:
- deficiențe minore: deficiențele care n-au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore (documente ilizibile, scurgeri de lichid în zona casetei de direcție – fără formare de picătură etc.);
- deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante (plăcuță de înmatriculare ilizibilă sau confecționată artizanal, cod sau serie motor falsificat/falsificată, cursă excesivă a pedalei de frână, cablul frânei de mână deteriorat sau cu noduri, sistem de direcție greu manevrabil etc.);
- deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului (dispozitiv de acționare a frânei deformat excesiv, fisurat sau rupt, cablul frânei de mână deteriorat – funcționarea frânei e afectată, fixare slabă sau joc vizibil în cazul casetei de direcție și altele).
Ce se întâmplă dacă ai ITP expirat la mașină
În situația în care ITP-ul unei mașini expiră, înmatricularea acesteia este suspendată automat. Potrivit Codului rutier, dacă un conducător auto circulă cu o mașină al cărui ITP a expirat, riscă atât o amendă pentru lipsa ITP-ului valabil, cât și una pentru condusul în timpul suspendării înmatriculării. În plus, așa cum proprietarul unei mașini înmatriculate în străinătate poate să-i facă acesteia, în anumite situații, ITP -ul în țara noastră, așa și pentru mașinile înmatriculate la noi se poate face ITP-ul în unele state membre ale Uniunii Europene, respectând, bineînțeles, regulile și legislația din acele țări. Totuși, așa cum subliniază RAR, pentru că nu avem, la nivel european, o legislație comună privind astfel de operațiuni, cei ce fac în străinătate ITP-ul mașinilor înmatriculate aici vor trebui, dacă se întorc în țară, să facă inspecția și în România, chiar dacă ITP-ul făcut în afara granițelor mai este încă valabil.
ITP făcut în altă țară. Ce faci când te întorci în România
La nivel european nu există o legislație comună privind efectuarea Inspecției Tehnice Periodice (ITP) a mașinii. Fiecare stat membru are reguli proprii, ce trebuie respectate când se solicită un astfel de serviciu de către proprietarii de autoturisme, fie că sunt cetățeni ai acelei țări sau ai alteia. Dar trebuie știute câteva detalii.
Registrul Auto Român (RAR) arată că posesorii de autovehicule care vor să facă în străinătate ITP-ul mașinii înmatriculate în România ar trebui să solicite firmei de asigurări cu care colaborează mai multe lămuriri privind recunoașterea inspecțiilor tehnice periodice făcute în afara granițelor, în cazul unui accident auto.
Asta, deoarece, în funcție de asigurător și de situație, s-ar putea pune problema, în cazul unui accident provocat de o mașină fără ITP, ca despăgubirile să nu fie plătite.
„Având în vedere faptul că, la acest moment, nu există o soluție europeană agreată și general valabilă cu privire la efectuarea ITP, la revenirea în România, vehiculul va trebui să fie supus efectuării ITP în cadrul unei stații autorizate sau a unei reprezentanțe teritoriale RAR, în baza legislației naționale, deoarece vehiculul respectiv nu va figura înregistrat cu ITP valabilă în baza națională de date (cu toate implicațiile legale), chiar dacă dovada privind efectuarea ITP emisă de alt stat membru este încă în termen de valabilitate”, subliniază RAR.