Absolvenţii de clasa a VIII-a din Braşov se pregătesc să-şi completeze fişele de înscriere la liceu. Vineri s-au publicat mediile finale după Evaluarea Naţională, după ce şi contestaţiile depuse de cei nemulţumiţi de notele obţinute la una dintre probe au fost soluţionate. Deşi, ca număr de medii maxime nu s-a modificat nimic, în final rămânând tot 30 de absolvenţi de „10 curat”, o situaţie deosebită a apărut la Colegiul Naţional „Johannes Honterus”, unde 24 din cele 27 de contestaţii au fost soluţionate cu punctaj în plus, în unul dintre cazuri fiind vorba de o majorare chiar cu 3,5 puncte. Părinții au mari suspiciuni la felul cum au fost corectate lucrările la germană și au trimis o petiție la Ministerul Educaţiei.

77,8% dintre candidaţi au obţinut medii peste 5

În acest an, rata de participare la Evaluarea Naţională a fost de 94,87%. 4.416 candidați au fost prezenți, dintr-un total de 4.655 elevi înscriși. Șase absolvenți de clasa a VIII-a nu au putut participa la etapa I a sesiunii 2020 a Evaluării Naționale din motive medicale, aceștia înscriindu-se pentru etapa a II-a, etapă care va debuta luni, 29 iunie, cu proba la Limba și literatura română. În urma datelor obținute în urma reevaluării lucrărilor contestate, Inspectoratul Şcolar Judeţean Braşov a realizat propriul „tablou” al acestei Evaluări Naţionale. Conform analizei realizate, proporția candidaților cu medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) este de 77,81%, reprezentând 3.436 de candidați, ceea ce înseamnă o creștere a acestui număr față de rezultatele inițiale. Mai exact, nouă candidați au trecut pragul mediei 5 în urma contestaţiilor. Numărul candidaților cu media generală de 10 a rămas, în schimb, același: 30. Faţă de anul trecut, acest rezultat este vizibil mai bun. La Evaluarea Naţională 2019, doar 11 elevi din judeţul Braşov au obţinut media maximă.

Aproximativ un sfert dintre medii sunt între 8,00 şi 8,99

La proba de Limba și literatura română, 3.683 de candidați (82,84%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 104 candidați au obținut nota 10. La Matematică, 3.299 de candidați (74.71%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 123 de candidați au obținut nota 10. La Limba și literatura maternă, 384 de candidați (92,98%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar un număr de 3 candidați au obținut nota 10, arată cifrele finale după soluţionarea contestaţiei. „De remarcat este faptul că anul acesta au fost înregistrate 929 de medii între 8,00 și 8,99, cu 295 mai multe decât în anul 2019 și 749 de medii între 9,00 și 9,99, cu 293 mai mule decât în anul precedent. Creșterea numărului de medii pe plaja superioară va avea ca și consecință creșterea mediilor de admitere la clasele de liceu la care s-au înregistrat anul trecut mediile de admitere cele mai mari”, au precizat reprezentanţii IŞJ Braşov.

60% dintre contestaţii soluţionate cu note mai bune

Elevii din judeţul Braşov au depus 502 contestații, mai puține decât în ultimii doi ani totuşi. Cele mai multe coltestaţii au fost depuse la Limba și literatura română – 278. Dintre toate contestaţiile, 299 au fost rezolvate în favoarea candidaților, obținându-se note mai mari decât la evaluarea inițială, 32 au rămas la nota inițială iar 171 au scăzut. Astfel, în urma reevaluării lucrărilor, 264 de medii au crescut, 20 au rămas neschimbate, iar 127 au scăzut.

24 din 27 de contestaţii de la „Honterus”, admise cu punctaj superior

O situaţie aparte, chiar îngrijorătoare, a apărut la Colegiul Naţional „Johannes Honterus”, acolo unde 225 de elevi care au studiat la clase cu predare în limba germană au susţinut examenul de Evaluarea Naţională. Aceştia au avut o probă în plus, cea de Limba maternă – germană. 27 de rezultate au fost contestate la această probă, iar 24 dintre contestaţii au fost admise cu o notă mai mare decât cea de la evaluarea inițială. Mai mult decât atât, 14 dintre elevi au primit note cu peste un punct mai mari, în urma contestaţiei.   Părinţii elevilor de la „Honterus” s-au arătat revoltaţi de această situaţie şi au sesizat-o, printr-o petiţie, la Ministerul Educaţiei, cerând o verificare a modului în care s-a făcut corectarea lucrărilor.
„ (…)vă supun atenției situatia revoltătoare a rezultatelor după contestații aferente lucrărilor la limba germană, care relevă diferențe extrem de mari față de notele acordate de prima comisie de corectare și care creează îndoieli justificate cu privire la modul în care au fost evaluate TOATE LUCRARILE ELEVILOR. Astfel, așa cum se poate vedea din tabelul anexat, există diferențe de până la 3,5 puncte între notele obținute înainte și după recorectarea lucrărilor, situația fiind următoarea:
-din totalul de 28 lucrări contestate, dupa recorectare 25 au obținut punctaje superioare (un procent de 89, 28 %).
-din cele 25 de lucrari care au obținut punctaje superioare, 14 au obținut punctaj suplimentar de peste 1 punct (56 %).
-au fost 6 elevi care au obtinut peste 2 puncte diferență față de prima notă acordată.
– a existat o situație în care elevul a primit după recorectare 3,5 puncte în plus față de prima notă obținută.
În contextul în care această situație ridică semne de întrebare cu privire la modul de evaluare al acestor lucrari, vă rugam să dispuneți recorectarea tuturor lucrărilor de limbă maternă (germană) din județul Brașov întrucât este foarte clar că lucrările au fost subevaluate în prima etapă de corectare, iar consecințele care derivă din aceste erori afectează grav poziția în ierarhia de admitere la liceu și drepturile elevilor de a beneficia de o evaluare corectă, echidistantă și obiectivă a testelor susținute“, se arată în scrisoarea adresată ministrului Monica Anisie.

Lucrărilor care au obţinut o diferență de 1,5 puncte, recorectate

De altfel, şi IŞJ Braşov, a luat act de această sesizare, amintind că, în conformitate cu procedurile de corectare, contestaţiile au fost soluţionate în alt judeţ. De asemenea, IŞJ reaminteşte că, în cazul lucrărilor care au obţinut un punctaj cu mai mult de 1,5 în plus sau în minus după contestaţie urmează o a treia evaluare, tot în alt judeţ, iar nota obţinută va fi cea finală. „În conformitate cu aliniatul (3) și (4), art. 8 din Ordinul M.E.N. nr. 4916 din 26.08.2019, în cadrul etapei de soluționare a contestațiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare inițială. În situația în care se constată o diferență mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea inițială și cea de la contestații, președintele comisiei de contestații numește o a treia comisie formată din alți doi profesori cu experiență, alții decât cei care au evaluat inițial lucrările în centrul de contestați. Reevaluarea se face după o nouă secretizare a lucrărilor, respectând cu strictețe baremul de evaluare și notare și toate procedurile de evaluare […]. Nota acordată de a treia comisie este nota finală a comisiei de contestații. Nota obținută în etapa de soluționare a contestațiilor este nota definitivă, indiferent de punctajul obținut, în plus sau în minus, față de nota acordată în etapa de evaluare inițială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată și reprezintă nota obținută de candidat la proba respectivă.”, a explicat IŞJ.

2-6 iulie, perioada de înscriere la liceu

Examenul de evaluare națională pentru elevii clasei a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare sumativă externă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Media de admitere în liceu constituie criteriu pentru admiterea în învățământul liceal de stat, fiind media ponderată între media generală obținută la probele scrise ale Evaluării Naționale (cu o pondere de 80%) și media generală de absolvire a claselor V-VIII (cu o pondere de 20%). Completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, se va derula în perioada 2 – 6 iulie și va fi urmată de repartizarea computerizată în învățământul liceal de stat (10 iulie). (Mihaela Parnghel)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here