Făgăraşul iese în evidenţă prin calitatea deplorabilă a drumurilor şi trotuarelor, prin investiţii foarte puţine, prin nivelul ridicat al taxei de salubritate şi prin lipsa transparenţei decizionale. Este părerea consilierului local Cosmin Poparad care, spune el, vrea să aducă în faţa cetăţenilor problemele şi deciziile reale ale conducerii municipiului şi nu părţi din adevăr aşa cum se întâmplă în prezent. Cosmin Poparad este consilier local din luna aprilie 2019, de când un post deţinut de ALDE a rămas vacant. ,,Vreau să spun lucrurilor pe nume” susţine Cosmin Poparad care se declară şocat de faptul că în Primăria Făgăraş ,,supusul şi tăcutul au devenit calităţi”. ,,Dacă te duci la instituţii nimeni nu vorbeşte, angajaţii îţi spun că este mare presiune pe ei. Pentru inexistenţa proiectelor, a lucrărilor promise şi nerealizate se dă vina pe vechea conducere. Dar au trecut peste 3 ani din acest mandat. A tot schimbat din 2016 conducerile de la toate instituţiile din subordinea primăriei, de la Salco, de la Ecoterm, etc, şi atât. În rest nu se vede nimic. Trebuie să fim în mijlocul cetăţenilor tot timpul, nu doar în campaniile electorale pentru alegeri. Pentru dezvoltarea Ţării Făgăraşului voi colabora cu oricine dacă este bine intenţionat” spune Cosmin Poparad. Într-un dialog cu consilierul local au fost dezbătute problemele urbei care i-au nemulţumit pe făgărăşeni. Aceleaşi subiecte vor fi dezbătute de Monitorul de Făgăraş şi cu alţi consilieri locali.
Achiziţii năstruşnice
Reporter: Dacă urmărim achiziţiile efectuate de Primăria Făgăraş pe www.e-licitaţie.ro, observăm că foarte mulţi bani publici se duc pe cele mai năstruşnice cheltuieli. Am văzut telefoane mobile scumpe, laptopuri, cursuri de pregătire, studii de tot soiul. Ultimul telefon mobil, un Samsung S9, a fost cumpărat de la firma Probitec SRL cu 2084,03 lei plus TVA (441,24 euro plus TVA), respectiv 2.480 lei. S-au plătit cursuri de perfecţionare, dar Curtea de Conturi a penalizat primăria pentru acest gen de cheltuieli. Ce părere aveţi?
Cosmin Poparad: Urmăresc foarte des achiziţiile Primăriei Făgăraş. Da, recent a fost cumpărat un telefon mobil, Samsung S9. Din 2016, primarul a schimbat telefoanele la mulţi din primărie, dar numai moderne, scumpe. Nu este ilegal, dar nu este moral. Primarul se plânge că nu are bani la buget, dar pe de altă parte, el vine şi cheltuie banii din buget pe multe festivaluri. Abia acum am văzut toţi pe ce s-au dus banii cetăţenilor pentru că în plen nu ne prezintă cheltuielile. S-au dus mulţi bani pe telefoane mobile, pe ,,concedii”. În 2017 s-au plătit 65.000 euro pe concediile la mare ale dânsului şi pentru o parte din angajaţi sub formă de cursuri de perfecţionare care s-au organizat chiar în luna august, pe litoral, la Mamaia. Ce spun acele cursuri? Exact ceea ce primarul vine la începutul anului când semnează contract cu SC Licitaţii şi Achiziţii SRL. Mă întreb, cum explică faptul că se plătesc din banii făgărăşenilor cursuri, în luna august, la care se şcolesc angajaţii la mare şi după aceea, în ianuarie, vii şi închei contract cu această firmă pe bani grei exact pentru aceeaşi temă? Ce experienţă are acea firmă cu un singur angajat, care n-a mai avut alte contracte cu alte firme? În altă odine de idei, când s-a luat acel credit, primăria a contractat o firmă de consultanţă şi i-a plătit 32.000 euro pentru a obţine creditul. Atunci am scos de pe SEAP câteva exemple de primării care au avut aceleaşi sume contractate şi au plătit pentru consultanţă între 2000 şi 5000 euro. Primăria Făgăraş a plătit 32.000 euro unei firme. I-am arătat primarului, dar a spus că la acele primării poate nu erau lucrurile atât de complicate ca la noi. Mai vorbim şi de firmele de casă ale primarului care sunt abonate la contractele cu Primăria Făgăraş. Lucrarea de la sala de sport de la CN Radu Negru este realizată de IC Metal Confex din Victoria. Această firmă ştie de toate, de la parchet, la vopsitorie, la zidărie, faianţă, izolaţii, efectiv sare în ochi. O altă firmă este cea care demolează ştrandul. Oare nu se puteau reface bazinele, iar bazinul de înot să fie făcut în altă parte a vechiului ştrand unde este spaţiu suficient? Se puteau găsi variante, nu? Puteam avea şi bazin de înot acoperit şi ştrad pentru sezonul cald în aceeaşi zonă, în incinta fostului ştrand care are un spaţiu generos. Oricum eu, şi nu doar eu, n-am văzut un proiect pentru bazin de înot acoperit finalizat şi un contract de finanţare semnat. Pe lista de investiţii a CNI sunt multe obiective din toată ţara, spitale, şcoli, etc, deci bazinul de la Făgăraş va sta la rând. Exemplele sunt multe.
Ping-pong cu ,,Marea asfaltare”
R.: Un alt subiect este ,,marea asfaltare” promisă din 2014 şi nerealizată nici în 2019. Care este situaţia?
C.P.: Marea asfaltare. Şi în cazul acestor lucrări a semnat contractul şi după 3 luni l-a reziliat. Acum se vorbeşte de suma de 60 milioane de lei şi nu de 18 sau 25 milioane cât a fost semnat contractul în 2014 şi a fost organizată licitaţia. În 2014 s-a semnat un contract pentru reabilitare drumuri în municipiu pentru suma de 25 milioane de lei, s-a derulat procedura, dar cei din conducerea de atunci s-au certat şi nu s-a mai făcut nimic. În 2016 s-a reluat totul, s-au schimbat indicatorii, în luna mai 2018 s-a semnat contractul cu Consal. După 3 luni însă reziliază contractul. În presă vine şi spune că n-a fost bun proiectul. Întrebarea mea este de ce a semnat dacă era greşit proiectul, mai ales că a reluat procedura şi a derulat-o în condiţiile stabilite de el. Aceste informaţii nu ne-au fost prezentate în consiliu. Voi cere actele şi motivele de reziliere pentru a vedea adevărul întrucât se pot pierde banii. În aprilie 2019, am avut surpriza să supunem la vot alţi indicatori tehnico-economici pentru aceleaşi lucrări. Culmea lucrările nu se mai fac cu 18 milioane de lei aşa cum a spus iniţial, ci cu 52 milioane de lei plus TVA. Deci a scăzut valoarea de la 25 milioane la 18 milioane, iar acum urcă la 60 milioane de lei. Întradevăr mai apar 2-3 trotuare şi câteva borduri, dar nu au cum să coste atât, de la 18 la 60 milioane de lei. Consider că este o ilegalitate pentru că nu s-a specificat sursa de finanţare pentru această diferenţă. Adică tu ai semnat un contract pe 25 milioane de lei şi ai nevoie de 60 milioane de lei, de unde iei diferenţa? Carosabilul se vede că este dezastruos în Făgăraş, nu trebuie să o spun eu ca şi consilier. Dacă îl întrebi pe primar spune că are proiecte şi ne va arăta el, dar până acum nu se vede nimic.
Salariile sunt sub semnul întrebării
R.: Ce părere aveţi de bugetul municipiului? Sunt bani de salarii până la sfârşitul anului?
C.P.: Bugetul Primăriei Făgăraş este unul ambiguu, ascuns. Pentru a analiza ai nevoie de foarte multe date, iar dacă le ceri ţi se spune că eşti împotrivă, dacă îl întrebi de mere îţi răspunde pere. Nu ştiu dacă vor fi bani de salarii. Din declaraţiile primarului la votarea bugetului pe 2019 reieşea că nu este acoperit ultimul trimestru, adică lunile octombrie-noiembrie-decembrie. Se aşteaptă însă la rectificări.
R.: Ce priorităţi aveţi ca şi consilier local?
C.P.: Prioritatea nr. 1 pentru mine este să-i ascultăm pe cetăţeni. Apoi drumurile, trotuarele şi ocolitoarea. Consider , de asemenea, că este nevoie de o transparenţă mai mare în activitatea primarului şi în activitatea Consiliului Local.
R.: Ce înseamnă funcţia de consilier local pentru Cosmin Poparad?
C.P.: Funcţia de consilier local, în opinia ea, înseamnă o răspundere foarte mare şi implicare. Avem obligaţia de a veni cu proiecte de hotărâri, avem obligaţia de a veni cu îmbunătăţiri la proiectele de hotărâri care sunt aduse în comisiile de specialitate , avem obligaţia să nu uităm cu toţii că am depus un jurământ pentru funcţia de consilier local, să nu uităm că interesul nostru nu este nici al partidului, nici unul personal, ci este interesul făgărăşenilor care ne-au trimis să-i reprezentăm în consiliul local.
R.: ALDE este reprezentat în CL Făgăraş de doi consilieri, Cosmin Poparad şi Ovidiu Popa. Cum este colaborarea pentru votul în Legislativ?
C.P.: De când fac politică nu am susţinut niciodată ideea că în Consiliul Local trebuie să duci varianta partidului. Ne întâlnim la partid, dar nu stabilim cum ducem votul. În diverse situaţii în plenul CL Făgăraş eu am avut un punct de vedere, iar colegul meu, altul. De exemplu, la povestea de acum 2 luni de zile pentru accesarea primei tranşe din credit, am susţinut vehement că nu este normal să luăm bani de la ocolitoare şi să-i direcţionăm spre alt scop, respectiv strada D-na Stanca. Pentru strada D-na Stanca erau banii alocaţi din bugetul local încă din 2017, dar după 2 luni de zile nu mai erau banii disponibili. Mi-am susţinut punctul de vedere în sensul că nu este bine ce se întâmplă, iar colegul din ALDE a votat ,,pentru”, a avut o altă opţiune. Eu respect votul colegilor consilieri, dar asta nu înseamnă că tac din gură atunci când văd că lucrurile nu sunt conforme cu realitatea.
,,Se ascunde o parte din adevăr”
R.: Sunt situaţii în care la făgărăşeni ajung informaţii deformate, ca să nu spunem că sunt minţiţi de aleşii locali?
C.P.: Este cam drastic spus ,,se minte”, mai corect ar fi că se prezintă doar o parte din adevăr. Adică se asccunde o parte din adevăr. Un exemplu ar fi strada D-na Stanca. Creditul a fost luat pentru reabilitare străzi în municipiu, în presă s-a scris, aşa cum a spus primarul, că împrumutul este pentru Ocolitoare. Dezbaterea publică organizată de primar la vremea respectivă, a fost pentru Ocolitoare. În documentaţii proiectul a fost ,,reabilitare străzi în municipiul Făgăraş”.
R.: În realitate cum s-a pus problema cu creditul şi cu ocolitoarea Făgăraşului?
C.P.: Dacă ne uităm în urmă, din 2017, când s-a accesat creditul respectiv, mie personal mi s-a părut şi mi se pare în continuare că totul este haotic. Nu poţi să faci un credit pe ceva pe ce nu ai. Eu nu pot să fac un credit să renovez casa dacă nu am casă. Acesta a fost reproşul meu şi mi se pare foarte corectă poziţia mea. Primarul a făcut un credit, a îndatorat Făgăraşul, chiar dacă ştia că va dura foarte mult până primeşte ocolitoarea în proprietate. Dar tot timpul a declarat, sunt dovezi articolele de presă, în care a spus că ocolitoarea este a Municipiului, a primăriei. În şedinţa CL Făgăraş de acum 2 luni a venit cu o hârtie pe care ne-a fluturat-o şi pe care o avea de fapt de 8 luni de zile, cum că ocolitoarea este pe traseul dintre ministere şi că n-a primit-o. Ocolitoarea are ca proprietar Ministerul Transporturilor, iar acum, în septembrie 2019, tot acest minister este proprietar. Se pare că a făcut doar o adresă în care şi-a exprimat dorinţa de a prelua ocolitoarea. Această adresă nu ştim unde s-a oprit. Tot primarul a venit acum 3 săptămâni cu o informare că toată procedura de preluare a înaintat spre Guvern, mai puţin două ministere n-ar fi semnat, apoi prin HG se va trece la Municipiul Făgăraş. Deci Făgăraşul nu este proprietar pe Ocolitoare, dar vorbim de ea din 2017 de când am luat creditul. De fapt din 1990 vorbim de ocolitoare şi nu s-a făcut nimic.
R.: S-a votat accesarea creditului şi tragerea primei tranşe în august 2019. Care este situaţia în prezent? A intrat prima tranşă în visteria Municipiului?
C.P.: Probabil s-a luat, nu ştiu, consiliul n-a fost informat. Vreau să mai punctez un aspect. La şedinţa în care proiectul privind prima tranşă s-a suspus la vot, a picat, CL Făgăraş a respins proiectul primarului. A aşteptat însă perioada în care eu eram plecat în concediu şi a convocat o şedinţă extraordinară şi atunci a trecut cu amendamentul că primarul ne va prezenta un act de la Finanţe care să arate că creditul pentru ocolitoare nu este o ilegal. Acel document de la Finanţe nu ne-a mai fost prezentat nici până astăzi. Şi dacă cer acel document, primarul nu va răspunde solicitării mele. În general, dacă fac o adresă către Primăria Făgăraş în calitatea de consilier local, nu pe Legea 544, nu mi se răspunde.
,,Arma primarului, victimizarea”
R.: Din credit sunt bani pentru reabilitarea străzii D-na Stanca, dar există un proiect de reabilitare?
C.P.: A existat un proiect care a fost scos la licitaţie în 2017, s-a stabilit firma care să efectueze lucrările, s-a semnat contractul cu firma Consal din Braşov în luna mai 2018 pentru 1,9 milioane de lei plus TVA. Proiectul însemna o bandă pe sens plus piste de biciclete, lăţimea fiind de 9 metri, iar termenul de implementare 12 luni. Banii erau în buget, consiliul i-a alocat atunci, 2017, dar primarul nu a dat niciun ordin de începere a lucrărilor. L-am întrebat pe primar unde s-au dus banii, dar mi-a răspuns că cu banii aceia a făcut alte investiţii. În plenul şedinţei CL l-am interpelat din nou, însă mi-a spus că banii s-au dus pe funcţionare pentru că partidul pe care îl reprezint l-a lăsat fără buget. Ce face primarul este victimizare, o armă a lui. Într-o emisiune mi-a spus că din acei bani a făcut investiţii, dar nu-şi mai aduce aminte ce investiţii. Nu văd în Făgăraş investiţii pe care s-ar fi dus 1,8 milioane de lei, suma alocată din bugetul local pentru reabilitarea străzii D-na Stanca. Deci nu ştiu unde s-au dus acei bani.
Pas la şantierul din D-na Stanca
R.: Cum va fi reabilitată această stradă şi când?
C.P.: În şedinţa CL Făgăraş din luna iulie, primarul a venit cu două variante pentru D-na Stanca: o bandă pe sens plus piste de biciclete, 9 metri, aşa cum era semnat contractul cu Consal, iar a doua variantă cu 2 benzi pe sens, 12 m. Întrucât în comisii am văzut că nu pot să am un dialog cu primarul, să lucrăm concret pe proiecte, atunci am înaintat în mediul on-line, proiectul respectiv pentru a studia în primul rând oamenii afectaţi direct, astfel ca ei să vină şi să-şi spună părerea direct în plenul CL Făgăraş. Oamenii au venit, s-a dezbătut acest punct 2-3 ore, după care primarul a retras de pe ordinea de zi acest proiect. În săptămâna următoare am fost pe teren şi am măsurat din bordură în bordură, după care am făcut şi o dezbatere publică la casa de cultură. Apoi a convocat o şedinţă extraordinară şi s-a supus la vot. Au fost 2 abţineri, eu şi un alt coleg. Proiectul a trecut în varianta două benzi pe sens, 12 metri. Deci nu a ţinut cont de doleanţele oamenilor din zona respectivă. Am rămas stupefiat când am aflat de la oameni că în luna martie ei au făcut un memoriu pe care l-au depus la Primăria Făgăraş în atenţia CL Făgăraş şi a primarului. Ori noi, consilierii locali, nu am primit acest memoriu al cetăţenilor de pe strada D-na Stanca.
R.: Aţi analizat memoriul cetăţenilor de pe strada D-na Stanca?
C.P.: În şedinţa extraordinară am avut 3 întrebări pentru primar, dar mi-a răspuns cum ştie el mai bine să răspundă, adică să se victimizeze şi să ducă discuţia în altă direcţie şi un alt context. A spus că acel memoriu a fost pus la dosar, dar niciun consilier local nu l-a avut în faţă şi n-a avut cunoştinţă de el. Nici în comisii nu am avut acel memoriu pentru a afla părerea făgărăşenilor direct afectaţi. El vine şi ne spune că nu trebuie să ne uităm la 10 case care sunt pe D-na Stanca, ci la doleanţele oamenilor din Făgăraş care sunt mai mulţi şi vor 4 benzi. Avem un exemplu elocvent, la Perşani, când, în urmă cu o săptămână, un tir a intrat într-o casă pentru că există acolo un trotuar foarte îngust. Este o situaţie similar. Pe teren când am fost să măsurăm, cel mai îngust loc de pe traseu este la sensul giratoriu. Din casă în casă sunt 16 m, dacă scădem 12 m strada, rămân 4 metri pentru trotuar, deci 2 metri pe fiecare parte, iar dacă punem şi bordurile pentru că trebuie să fie, rămân 1,80 m pe o parte şi 1,80 m pe cealată. Dacă va trece tir-ul la 1,80 m de casă este o problemă mare. Mă întreb, pentru că am copii, cum poate o mamă cu copil mic să circule pe acel trotuar? În plus Apa Canal Sibiu va avea lucrări la reţeaua de apă, nu ştiu cum se va proceda. Primarul a spus că indiferent de situaţie va da începerea lucrărilor la 1 septembrie. A trecut acest termen şi nu se lucrează. Deci?
R.: Mereu se anunţă cu surle şi trâmbiţe începerea lucrărilor la drumuri, la Cetate, marea asfaltare, etc. Dar termenele promise trec şi şantierele nu se deschid. De ce?
C.P.: Dacă în această săptămână nu vor începe lucrările voi ieşi din nou cu un comunicat prin care -i cer primarului să explice de ce nu se lucrează. La fel cum se întâmplă şi la Cetatea Făgăraşului. S-a spus că trebuie să înceapă lucrările în august, motivul invocat pentru mutarea Zilelor Cetăţii la stadion, şi nu se lucrează nici acum.
R.: În documentele ataşate proiectului de hotărâre legat de reabilitarea străzii Doamna Stanca, valoarea investiţiei este mult mai mare decât 1,8 milioane de lei. Cum se va acoperi valoarea totală a lucrărilor?
C.P.: Deci banii sunt din credit, 1,8 milioane de lei, dar lucrările, aşa cum ne-au fost prezentate, au o valoare mult mai mare, peste 3 milioane de lei plus TVA, plus apa pluvială, cu totul se ajunge la peste 6 milioane de lei. L-am întrebat pe primar de unde ia diferenţa, dar mi-a spus că nu este problema mea. El va cheltui această primă tranşă din credit, iar restul până la 6 milioane va lua din bugetul de anul viitor. Primarul spune că este un proiect de amploare şi se va duce pe 24 de luni. I-am cerut să ne prezinte planşa desenată cu varianta de 12 metri, avizele necesare, dar nu ne-a prezentat nimic. (Lucia BAKI)