- Comuna Sâmbăta de Sus mai poate plăti salariile doar până în luna august
- ,,Primăria Sâmbăta va intra în insolvenţă dacă nu luăm măsurile necesare” susţine primarul comunei, Vasile Andreaş
- Vot pe interes în Legislativul de la Sâmbăta de Sus
- 83% din bugetul comunei abia acoperă salariile şi cheltuielile de funcţionare
- Urmările majorărilor salariale din sectorul bugetar cu care se laudă PSD
- Cu cât sunt plătiţi angajaţii din Primăria Sâmbăta de Sus
Sâmbăta de Sus este prima comună care este în prag de insolvenţă din cauza cheltuielilor ce depăşesc cu mult veniturile bugetare. Peste 83% din bugetul local al comunei reprezintă salariile angajaţilor şi cheltuielile de funcţionare, rămânând pentru investiţii puţin peste 500.000 de lei. Nu este singura comună din ţară afectată de legea privind majorările salariale ale funcţionarilor publici dată de PSD şi cu care liderii partidului de guvernământ se laudă fără însă să repartizeze şi banii necesari acoperirii acestor majorări exagerate. În general UAT-urile mici ajung în incapacitate de plată chiar dacă folosesc banii de la investiţii pentru a plăti lefurile angajaţilor, aşa cum de altfel le-au recomandat liderii PSD. Problemele financiare ale UAT Sâmbăta de Sus au fost tranşate în şedinţa de plen a consiliului local desfăşurată în data de 23 aprilie a.c., când primarul Vasile Andreaş a prezentat soluţiile care ar putea salva comuna de la insolvenţă. Numai că aleşii locali din Legislativ n-au votat proiectul de hotărâre prezentat de Executiv astfel că Primăria Sâmbăta de Sus nu va mai fi prima comună care s-a reînfiinţat după 1990, ci prima primărie care îşi va închide porţile.
Salariile şi funcţionarea golesc bugetul local
Şedinţa ordinară a CL Sâmbăta de Sus desfăşurată în data de 23 aprilie a.c., a fost una cu scântei şi cu emoţii atât pentru aleşii locali, dar mai ales pentru angajaţi. Un proiect de hotărâre iniţiat de primarul Vasile Andreaş aducea în faţa Legislativului o problemă pe care mulţi n-au vrut să o abordeze începând cu ianuarie 2019. Cheltuielile bugetare ale UAT Sâmbăta de Sus, aşa cum au fost ele prezentate în faţa consilierilor locali, depăşesc cu mult veniturile primăriei, ducând la un deficit de 1.049.370 lei. Asta în condiţiile în care veniturile totale ale comunei se cifrează la 2.949.000 lei. Cele mai mari cheltuieli reprezintă salariile angajaţilor care au fost majorate şi în ianuarie 2019. Astfel, bugetul de salarii se ridică la 1.635.000 lei/an şi reprezintă salariile celor 17 angajaţi din UAT Sâmbăta de Sus, indemnizaţiile consilierilor locali, salariile celor 7 asistenţi personali şi indemnizaţiile celor 9 persoane cu handicap. Pentru funcţionarea serviciilor şi a compartimentelor din cadrul UAT Sâmbăta de Sus se mai cheltuie pe an suma de 778.000 lei (capitolul ,,bunuri şi servicii” din buget). În total suma de 2.413.000 lei din bugetul prognozat la valoarea de 2.949.000 lei pentru anul 2019 se va duce pe salarii şi bunuri şi servicii. Pentru investiţii mai rămâne suma de 512.000 lei care ar trebui să acopere lucrările necesare în comună şi care sunt aşteptate de contribuabili de peste 30 de ani. Dacă mai spunem că veniturile proprii ale comunei, însemnând taxele şi impozitele locale plătite de cetăţeni, reprezintă mai puţin de 30% din bugetul total al comunei, cheltuielile de funcţionare ar trebui calculate proporţional cu acestea.
Şedinţa cu scântei
Proiectul de hotărâre cu privire la modificarea HCL nr. 43 din 8 august 2017 privind stabilirea salariilor de bază pentru funcţionarii publici şi personalul contractul din Primărie şi CL Sâmbăta de Sus a fost cuiul şedinţei ordinare a legislativului întrunit în luna aprilie a.c. Acest proiect a fost iniţiat de primarul comunei, Vasile Andreaş, care a propus legislativului să reducă salariile angajaţilor din primărie uzând de legislaţia în vigoare care indică valori minime şi maxime pentru coeficientul de calcul al lefurilor. Astfel, propunerea edilului şef plasa valorile acestui coeficient de la 1 la 1,93 în funcţie de vechime şi gradaţii. Consilierii locali nu a fost de acord cu reducerile salariale. Au fost prezenţi la plen 9 consilieri locali, dintre care cinci au votat ,,împotrivă”, iar patru s-au abţinut. Nu au fost prezenţi la şedinţă: Ştefan Iulian (PSRO) şi Ioan Pârvu (PSD).
Scăderea lefurilor angajaţilor
Primarul Vasile Andreaş a invitat fiecare angajat la discuţii, când le-a explicat situaţia financiară precară în care se află comuna Sâmbăta, cerându-le să dea câte o declaraţie scrisă privind poziţia lor în ceea ce priveşte scăderea coeficientului de calcul al salariului. Dacă unii dintre ei au înţeles situaţia, au fost alţii care au refuzat scăderea lefurilor. ,,Am fost la Curtea de Conturi şi la Prefectura Braşov unde ne-au recomandat să reducem salariile şi apoi, dacă este cazul, şi posturile pentru că avem şanse să intrăm în insolvenţă. Bugetul comunei Sâmbăta de Sus este de 2,9 milioane de lei, iar salariile sunt de 1,7 milioane de lei. În aceste condiţii dacă nu luăm măsurile necesare vom putea plăti salariile doar până în luna august 2019. Am făcut multe calcule la buget, dar trebuie să reducem şi salariile. Este foarte greu şi trebuie să luăm măsurile necesare să nu intrăm în insolvenţă. Am explicat situaţia financiară şi am discutat cu toţi angajaţii primăriei această situaţie, majoritatea a înţeles situaţia, iar o mare parte dintre angajaţi au semnat o declaraţie prin care şi-au dat acordul pentru reducerea salariilor. S-au înregistrat 16 declaratii ale angajatilor din care 12 erau de acord cu scaderea coeficientului, înţelegând că primaria trece printr-o situaţie dificilă şi este la un pas de incapacitate de plată” a spus primarul Vasile Andreaş. Patru angajaţi n-au fost de acord cu propunerea primarului şi şi-au explicat poziţia.
- Haşu Mariana- secretarul comunei, funcţionar public
- Roşoiu Doina- consilier, asistentă socială şi de stare civilă, funcţionar public
- Ispas Adriana- consilier juridic, funcţionar public
- Trîmbiţaş Mădălina- referent registratură, contractual
Ce spun angajaţii
- ,,Coeficienţii sunt stabiliţi în fucţie de pregătirea profesională şi de gradul profesional. Putem avea studii superioare cu toţii, dar suntem împărţiţi pe grade profesionale şi vechime. La toate acestea se mai adaugă responsabilitatea funcţiei. Eu consider că fiecare are o responsabilitate. Nu sunt de acord cu coeficientul de 1,65, acelaşi nivel ca şi contabila. Consider că sunt neîndreptăţită, motiv pentru care nu am semnat declaraţia de reducerea salarială. Îmi exprim punctul de vedere, nu sunt de acord pentru că nu se respectă funcţia publică, nu se respectă gradul profesional, nu se respectă responsabilitatea fiecăruia şi atribuţiile funcţilor care revin la fiecare în parte. Avem pregătire, nu putem fi la acelaşi nivel cu cel cu studii medii sau şcoli profesionale. Există lege pentru fiecare şi responsabilitatea funcţiei. Nu mă pot compara cu persoana care conduce un tractor”, a spus Adriana Ispas.
- ,,Am crezut că fac infart când am auzit de reducerea salariului. Am 35 ani vechime, 25 de ani în administraţie publică, am făcut facultatea la Universitatea ,,Lucian Blaga”. Consider că sunt un funcţionar public pregătit. Pot da concurs la orice oră. Aşa ceva nu concep”, a spus Doina Roşoiu.
- ,,Credeţi că primăria intră în faliment din cauza salariilor? Eu nu cred aşa ceva. Problema în instituţie sunt eu şi colega mea. Și dacă am coeficientul zero eu tot rămân în primărie. Suntem în Săptămâna mare, iar colegele au făcut rugăciuni”, a spus secretara CL Sâmbăta, Mariana Veronica Haşu.
Primarul arată acuzator spre consilierii locali
,,Niciun consilier nu a votat ,,pentru” acest proiect de hotărâre. Riscăm să intrăm în colaps financiar şi unii consilieri parcă asta şi vor, să ne afundăm tot mai mult. Un aport mare l-au avut şi unii consilieri care la iniţiativa consilierului PNL, Morariu Nicolae, au votat scăderea taxelor şi impozitelor locale pentru persoane juridice pentru anul 2019. În anul în care toate se scumpesc, ei au fost de acord cu reducerea impozitelor. Consecinţa deciziei lor este reducerea bugetului anual. Concret, cota de impozitare a fost redusă de la 1,45 la 1 pentru persoanele juridice” a explicat primarul Andreaş.
Proiecte de investiţii respinse de Legislativ
Edilul şef de la Sâmbăta de Sus mai spune că proiectele menite să atragă fonduri pentru primărie s-au lovit de votul consilierilor locali care s-au împotrivit. ,,Proiecte care ar fi putut să aducă bani primăriei n-au trecut de consiliul local. Vă dau câteva exemple pentru a afla cetăţenii comunei.
- Proiectul privind parcul de aventură de la Dragus trebuia să se facă la Sâmbăta de Sus, dar n-a avut votul consilierilor.
- Proiectul privind contruirea unei fabrici de peleţi şi nutreţuri n-a fost votat de consilieri. Se creau locuri de muncă şi încasări la bugetul local.
- Proiectul privind realizarea unui depozit de materiale de constructii de către Ciprian Roşca. N-a avut votul necesar.
- Proiectul privind concesiunearea unui teren pentru realizarea unui eveniment inedit, SâmbătaX3, al lui Lucian Savoiu. Era o competiţie air soft în care se organizau ateliere de creaţie, locuri de campare, muzica, etc. Nu s-a vrut” a explicat primarul Vasile Andreaş.
Vot pe interes
- ,,Ce vom face? 12 angajaţi sunt de acord cu reducerea salariilor, iar patru nu au fost de acord. Nu ştiu ce urmări pot fi după ce votăm acest proiect de hotărâre. Ce se va întîmpla? Faliment sau insolvenţă? Primarul se justifică cu declaraţiile semnate de angajaţi. În aceste condiţii noi ce vom face?”, a spus Pârvu Gheorghe, consilier local.
- ,,Am studiat foarte bine bugetul şi impactul bugetar, acest proiect nu ajută. Cu un buget echilibrat nu putem intra în insolvenţă. Vorbiţi de insolvenţă de parcă ar fi o ciumă. O unitate administrativă nu poate intra în insolvenţă. Chiar dacă deficitul este de 10 miliarde, vom echilibra bugetul şi vom rezolva problema. Primăria Sâmbăta nu poate intra în insolvenţă. Când vom discuta bugetul vom reduce cheltuielile la unele capitole unde sunt cheltuieli foarte mari şi aşa vom rezolva situaţia. Va trebui să echilibrăm bugetul fără să reducem salariile”a spus consilierul local, Nicolae Morariu. Acesta intenţionează să candideze la funcţia de primar al comunei la alegerile locale de anul viitor, iar un vot pentru acest proiect i-ar afecta imaginea, spun colegii lui din Legislativ.
,,Sunt divergenţe mari, eu nu sunt capabil să gândesc fiecare angajat ce face şi ce coeficient să aplicăm. Mă depăşeşte situaţia, de ce să facem război în primărie, nu sunt capabil să hotărăsc aşa ceva” a spus consilierul local, Florea Ioan.
La propunerea unui consilier local şedinţa s-a suspendat pentru câteva minute, timp în care au fost invitaţi toţi salariaţii în sala de şedinţe pentru a-şi spune punctul de vedere. Cu toate acestea, proiectul iniţiat de primarul Vasile Andreaş n-a avut niciun vot ,,pentru” în Legislativ.
Pas la investiţii pentru a se plăti salarii
La capătul mai multor ore de discuţii, pentru a se obţine economii la buget, s-au decis următoarele reduceri de cheltuieli:
- La bunuri si servicii pe trimestrele 3 şi 4: 0 lei
- La planuri parcelare: de la 125 mii lei au rămas 75 mii lei
- La investiţii prin PNDL: cota CL Sâmbăta se reduce de la 40 mii lei la 20 mii lei, iar Şcoala va rămâne cu 24,3 mii lei din cei 70.000 lei prevăzuţi iniţial.
- Se vor folosi 150 mii lei din excedent pentru investitia ,,Reţea iluminat public la Complexul turistic”
Propunerea Executivului pentru stabilirea salariului de bază
,,Salariile de bază vor fi calculate începând de la gradaţia zero şi ţinându-se cont de vechime şi implicit de gradaţii. Acordarea indemnizaţiei de hrană şi alte drepturi salariale prevăzute de lege se vor acorda în funcţie de buget:
- Gradaţia 1, vechime 3-5 ani, cota de 7,5%
- Gradaţia 2, vechimea de la 5 la 10 ani, cota 5%
- Gradaţia 3, vechimea de la 10 la 15 ani, cota de 5%
- Gradaţia 4,vechimea de la 15 la 20 ani, cota 2,5%
- Gradaţia 5, vechimea peste 20 ani, cota de 2,5%.
Aşa cum prevede legislaţia, salariul de bază se va calcula prin înmulţirea coeficientului stabilit cu salariul minim brut pe ţară, respectiv 2080 lei în 2019, la care se adaugă vechimea şi alte sporuri/drepturi legale. Suma sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor, premiilor, indemnizaţiilor de hrană şi vacanţă, nu vor depăşi 30% din suma salariilor debază. De asemenea, nivelul veniturilor angajaţilor nu va depăşi nivelul indemnizaţiei viceprimarului” se arată în raportul de specialitate ce însoţeşte proiectul de hotărâre.
- Indemnizaţie primar: 8320 lei/lună (coeficient de ierarhizare 4)
- Indemnizaţie viceprimar: 6240 lei (coefficient de ierarhizare 3)
- Indemnizaţie consilier local: 832 lei/lună (10% din indemnizaţia primarului)
Salariile din UAT Sâmbăta de Sus
Funcţii publice de execuţie
- secretar: 4160 lei/lună (coeficient 2)
- consilier juridic, consilier, referent: 3432 lei/lună (gradaţie 0, coeficient 1,65)
- referent: 3016 lei/lună (coeficient 1,45)
Funcţii contractuale de execuţie
- contabil: 4014 lei/lună (coeficient 1,93)
- consilier personal: 3619 lei/lună (coeficient 1,74)
- expert inginer: 3432 lei/lună (coeficient 1,65)
- referent taxe şi registratură: 3016 lei/lună (coeficient 1,45)
- şofer, pompier SVSU, muncitor calificat, asistent personal: 2080 lei/lună (coeficient 1)
CL Sâmbăta de Sus
Legislativul de la Sâmbăta de Sus format în urma alegerilor locale din 2016 are 11 funcţii de consilier local reprezentând 6 partide politice: 3 de la PSD, 2 de la ALDE, 2 de la PNL, 1 de la UNPR, 1 de la PSRO, 1 de la PND şi 1 de la PMP.
- Blendea Ioan, PND
- Comaniciu Horaţiu Ioan, PNL
- Florea Ioan, UNPR
- Gărăoiu Florin, PSD
- Ispas Gheorghe, ALDE
- Morariu Nicolae PNL
- Pârvu Ioan, PSD
- Pârvu Gheorghe, ALDE
- Ruja Gheorghe, PSD
- Ştefan Iulian, PSRO
- Bălescu Vasile, PMP