- AXI Tour Izi SRL şi-a dat afară reprezentantul de la Făgăraş, dar menţine tot microbuzul de 19 locuri
- Subvenţia pentru elevi omisă de Municipalitate şi de şcoli
- Majorarea de preţ la bilete şi abonamente cerută de firma de transport va intra în dezbatere publică, promite primarul
- Interesele din transportul public local i-au afectat pe făgărăşeni
Pînă la 1 februarie 2019 transportul public local din Făgăraş va fi asigurat de microbuzul cu 19 locuri, iar după această dată reprezentanţii firmei AXI Tour Izi SRL spun că vor pune în circulaţie autobuzul cu 50 de locuri. Este concluzia discuţiilor care au avut loc marţi, 22 ianuarie a.c., începînd cu ora 14.00, între primarul Făgăraşului, Gheorghe Sucaciu, şi reprezentanţii firmei AXI care a concesionat transportul public local. ,,Firma şi-a prezentat punctul de vedere susţinînd că subvenţia de la bugetul local este mică, iar cheltuielile pe care le are depăşesc veniturile obţinute la Făgăraş. Reprezentanţii firmei au susţinut că nu ştiau despre situaţia de la Făgăraş întrucît reprezentantul firmei lor, Cosmin Poparad, nu i-a informat, motiv pentru care au renunţat la serviciile lui. De la 1 februarie 2019 vor pune în circulaţie autobuzul cu mai multe locuri” a explicat primarul Sucaciu.
Microbuz pentru elevi
Edilul local a mai spus că pentru elevi se va folosi un alt microbuz. ,,Noi nu am primit de la şcoli solicitări în privinţa transportului elevilor şi de aceea nu ştim cîţi elevi folosesc transportul public pentru a ajunge la şcoală. Aşteptăm de la şcoli o situaţie după care vom cere un miloc de transport separat. În contract sînt prevăzute subvenţii pentru elevi de 50%” a mai spus primarul. În prezent elevii care folosesc transportul public plătesc bilet întreg şi nu sînt înregistrate abonamente. Elevii spun că nu ştiau că beneficiază de reducere de 50% pentru transportul public. Nici şcolile n-au fost interesate să-i ajute pe elevi, ca de altfel nici reprezentanţii Primăriei Făgăraş care n-au popularizat o astfel de facilitate. La orele 7.00, 12.00 şi 14.00, cei mai mulţi pasageri pentru mijlocul de transport al AXI Tour Izi sînt elevii.
Cine beneficiază de subvenţii
În prezent, Prmăria Făgăraş subvenţionează transportul public local pentru anumite categorii sociale, banii fiind viraţi în contul firmei de transport AXI periodic în baza numărului de bilete de călătorie eliberate. S-a stabilit între părţi un mod de decontare a banilor aferenţi subvenţiilor, astfel că în medie pe an, de la bugetul local pleacă în contul firmei peste 40.000 de lei.
- Persoanele cu handicap care circulă gratuit. Sînt 58 persoane, iar în luna decembrie 2018 au solicitat bilete doar 11 persoane.
- Pensionarii cu pensii între 600 şi 800 de lei/lună. Beneficiază de o reducere de 75% din costul biletului, ei plătind doar 25%. Sînt 28 persoane incluse în această categorie, dar în luna decembrie 2018 au fost eliberate bilete pentru 13 beneficiari.
- Pensionari cu pensii cuprinse între 800 şi 1000 lei/lună. Aceşti pensionari plătesc jumătate din costul unui bilet. În luna decembrie au folosit bilete doar 8 pensionari din această categorie.
- Foştii deţinuţi politici beneficiază gratuit de transportul public. Deşi sînt înregistrate 10 persoane, în luna decembrie doar 4 dintre ele au solicitat bilete subvenţionate.
,,Subvenţiile pentru transportul public local sînt suportate, o parte de la bugetul local, iar o parte de firma de transport. În cazul persoanelor cu handicap care beneficiază de gratuităţi, costul biletelor de călătorie este suportat 75% de primărie şi 25% de firma de transport. În cazul foştilor deţinuţi politici, proporţia este de 70% şi 30%. Pentru pensionarii cu pensii mai mici de 1000 lei doar Primăria Făgăraş suportă 75% din costul biletelor, bani viraţi în contul firmei, restul de 25% este suportat de fiecare pensionar” a explicat Olga Fusărău de la SPAS. În cursul anului 2018, AXI a emis către Prtimăria Făgăraş 6 facturi, trei dintre ele fiind justificate, celelalte, nu. ,,Primele facturi în valoare de 8.100 lei, 6.800 lei şi 6.700 lei au fost plătite fiind corelate cu numărul biletelor vîndute. Firma a mai emis încă trei facturi a cîte 8.000 lei fiecare fără justificarea ataşată. Noi am numărat biletele vîndute şi nu coincid cu sumele facturate. Prin urmare cele trei facturi nu au fost decontate” a spus Olga Fusărău de la SPAS Făgăraş care ţine aceste evidenţe.
Majorări de preţ
Periodic transportul public local înregistrează sincope. Începutul de an a găsit pe singurul traseu stabilit de edilii locali un singur microbuz cu 19 locuri al firmei AXI Tour Izi SRL. Maşina s-a dovenit neîncăpătoare pentru afluxul de călători, mai ales la orele de vîrf . Iar cînd au început elevii cursurile, luni,14 ianuarie, transportul public a devenit sufocant. Şi 40 de persoane au fost încărcate în microbuz din staţii, cu mult faţă de locurile existente. O decizie a şoferului pe cît de ilegală pe atît de periculoasă. Deşi condiţiile în care sînt transportaţi călătorii în municipiu sînt necorespunzătoare, o bătaie de joc aşa cum spun făgărăşenii, administratorul firmei AXI Tour Izi SRL, a anunţat Primăria Făgăraş printr-un e-mail că va majora preţul biletelor începînd cu luna ianuarie 2019. AXI vrea să dubleze tarifele la biletele de călătorie şi la abonamentele lunare. Dacă în prezent un bilet de călătorie costă 2 lei/persoană, AXI vrea să-l majoreze la 5 lei/persoană. Un abonament lunar costă 65 lei/persoană, iar prin majorarea cerută ajunge la 125 lei/lună. ,,Am aflat de majorarea propusă de firma de transport şi este normală în condiţiile în care toate s-au scumpit. Dar pentru a aplica o astfel decizie trebuie să urmaşi paşii legali, dezbatere publică şi adoptarea unei hotărîri de consiliu” a explicat primarul municipiului.
Istoria transportului public local
Transportul local este asigurat de firma AXI Tours Izi SRL în baza contractului nr. 20670 semnat cu Primăria Făgăraş în data de 27 august 2014 care are valabilitate 6 ani. La semnarea contractului firma şi-a luat angajamentul să respecte regulamentul privind transportul public local adoptat de Municipalitate, asta însemnînd două autobuze şi un microbuz pentru cele 3 trasee stabilite pentru oraş. ,,La puţin timp după semnarea contractului s-a revenit asupra traseelor şi s-a stabilit să fie folosit un singur traseu care este valabil şi astăzi, iar pentru transport să fie pusă o singură maşină cu peste 50 de locuri” a spus Andrei Filip de la compartimentul transport public din cadrul Primăriri Făgăraş. Traseul stabilit de Municipalitate este: Kaufland – T. Vladimirescu -Tăbăcari- M. Viteazu- B-dul Unirii- M. Eminescu- Teiului – 13 Decembrie – Uniunii- Negoiu- Ion Creangă- Mircea Eliade- Ciocanului- Şoseaua Combinatului- Trandafirilor- Ghioceilor- D-na Stanca- B-dul Unirii- Tăbăcari- T- Vladimirescu- Kaufland. Programul zilnic pentru transportul public începe la ora 6.00 şi se încheie cu ultima cursă de la ora 17.00, iar sîmbăta şi duminica nu există transport public local. La începutul lunii decembrie 2018 s-a defectat autobuzul care avea 55 de locuri şi de atunci se foloseşte un icrobuz cu 19 locuri.
Licitaţie cu interes în 2014
După rezilierea contractului cu Transbus SA la începutul anului 2014, Primăria Făgăraş a organizat licitaţie pentru transportul local de persoane în data de 16 mai 2014. Şi-au depus ofertele trei firme, Dualline M&B SRL din Făgăraş, Robalin Trans SRL-D din Făgăraş, înfiinţată ls RC la 19 februarie 2014, şi Transtim SRL din Hârlău, judeţul Iaşi. Comisia de licitaţie a fost formată din: viceprimarul de atunci ca preşedinte şi ca membrii Micu Florina, Milea Claudia, Boer Liliana şi Anca Vlad. Firma Transtin SRL a fost eliminată de la licitaţie, dar considerîndu-se nedreptăţită a dat în judecată Primăria Făgăraş, dosar 266/99/2015 înregistrat la Tribunalul Braşov, secţia civilă de contencios administrativ şi fiscal, iar prin sentinţa nr. 1169/CA din 15 noiembrie 2016 s-a dispus anularea procesului verbal nr. 17.070/14.07.2014 al şedinţei de deschidere a ofertelor şi a actelor subsecvente acestuia privind atribuirea contractului de delegare a gestiunii serviciului de transport public local prin curse regulate în municipiul Făgăraş, prin concesiune. Comisia de licitaţie declarase oferta Transtin neeligibilă ,,întrucît Codreanu Constantin în calitate de asociat la Transtin are şi calitatea de asociat la Transbus, societate care înregistrează debite substanţiale, de 1.000.000 lei la bugetul local”. Instanţa a stabilit că Transtin este ofertantul şi nu Codreanu sau Transbus. Recursul formulat însă de Primăria Făgăraş la Curtea de Apel Braşov a fost respins ca tardiv, sentinţa rămînînd definitivă. Prin urmare, Primăria Făgăraş a fost obligată să pună în aplicare Decizia Curţii de Apel Braşov, nr. 324/R/2017 şi să anuleze procesul verbal din 14 iulie 2014.
Dscuţii reluate în 2016
Problemele din transportul public local nu s-au încheiat însă ci au fost readuse pe tapet de conducerea Municipalităţii cînd s-a analizat înfiinţarea autogării, solicitare cerută de Tramsuz SA. ,,În cererea SC Transbus SA înregistrată la Primăria Făgăraş în data de 27 iunie 2016 ni se cere să avizăm favorabil înfiinţarea autogării pentru mai buna organizare a transportului locuitorilor municipiului Făgăraş. Pe de altă parte OUG 27/2011, la art. 119 spune clar: pentru eliberarea licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier, activităţi desfăşurate de autogară, operatorul economic va depune la ARR o cerere însoţită de mai multe documente printre care şi aprobarea autorităţii administraţiei publice locale executive/deliberative pentru înfiinţarea autogării. Eu am emis un aviz de principiu ca ulterior Legislativul să emită o HCL în acest sens. Acum, (n.r. în plenul CL Făgăraş din 31 iulie 2016)aveţi în faţă proiectul de hotărîre prin care puteţi să acordaţi votul. Vreau să modificăm şi regulamentul pentru a obliga autocarele să intre în autogară. Astfel vom scăpa de imaginea călătorilor cu bagaje pe bulevard sau în alte locuri din oraş. Vom stabili şi un capăt de linie la Gară” a spus atunci primarul Gheorghe Sucaciu. Autogara a fost înfiinţată prin HCL şi funcţionează şi astăzi. (L.B.)
Calatorind cu microbuzul (combinat-Kaufland) am observat ca multi pasageri returneaza biletul soferului, pentru a-l mai folosi odata, incantati ca-i pot oferi un bonus. E un fel de „clientela”, un fenomen foarte frecvent. Acest comportament se intoarce impotriva noastra, s-ar putea interpreta ca nu sunt pasageri.
si nu vor mai fi curse. Eu zic sa fie atentionati soferii si sanctionati cand accepta asta.
Si noi trebuie sa avem atitudinea corecta cand vedem asta.