Monitorul de Făgăraș - Ziarul care stă de vorbă cu oamenii!

Home Ştirile locale ,,L-am salvat”
,,L-am salvat”

 

Este expresia pe care medicul Mihaela Pandrea şi-ar dori să o folosească la fiecare caz ajuns la UPU Făgăraş Dr. Mihaela Pandrea conduce actul medical de la Spitsalul Municipal Făgăraş din funcţia de director medical Interviu cu medicul Mihaela Pandrea şi noul director medical de la Spitalul Municipal Făgăraş


     Holul de la parterul Spitalului Municipal Făgăraş unde funcţionează Unitatea Primiri Urgenţe este mai mereu aglomerat. Este o agitaţie continuă, gemete, strigăte de ajutor, tărgi cu pacienţi răniţi sau a căror viaţă atîrnă de un fir de aţă. Sînt şi pacienţi care aşteaptă liniştiţi să fie preluaţi de un cadru medical cedînd locul altora care sînt în stare gravă. Pe lîngă triajul de la UPU, mai există o regulă, de data aceasta nescrisă, care se aplică între pacienţi, cea a bunului simţ. Personalul medical de aici, atît cît este, încearcă să facă faţă solicitărilor şi să salveze vieţile persoanelor care au nevoie de intervenţii de prim ajutor. UPU Făgăraş este singura unitate ce funcţionează la foc continuu între Braşov şi Sibiu. Sînt doar cîţiva medici, doi în tura de zi şi unul în tura de noapte. Ar fi nevoie de mult mai mulţi, dar birocraţia din Sănătate aduce şi acest inconvenient. La Urgenţe ar fi absolut necesar şi un tomograf care să lucreze gratuit pentru pacienţi, dar mai este cale lungă pînă spitalul făgărăşean va avea şi această dotare. Pînă atunci, ambulanţa trasportă pacienţii la Urgenţe Braşov pentru investigaţii. Se poate spune că de peste 2 ani, Spitalul din Făgăraş şi implicit UPU a beneficiat de investiţii majore, cum n-a avut vreme de un deceniu. Primăria Făgăraş a fost cea care şi-a canalizat atenţia spre spital, cheltuind milioane de lei din banii contribuabililor pentru dotări şi îmbunătăţirea actului medical. Cu paşi mici, dar siguri, titulatura de ,,spitalul morţii” se pierde în timp, iar făgărăşenii revin la sentimente mai bune faţă de actul medical şi medicii de aici. De bună seamă este loc de mai bine, dar noua conducere a schimbat priorităţile unităţii, punînd pe prmul loc, aşa cum este normal, pacientul. Medicul Mihaela Pandrea a condus spitalul în urmă cu 9 ani şi face o comparaţie între situaţia spitalului de atunci cu cea de astăzi. Chiar dacă aspectul unităţii în faţa pacientului nu diferă prea mult, diferenţele majore se regăsesc în serviciile medicale. ,,N-am fost susţinuţi de nimeni, nici de primărie, nici de minister, pe cînd astăzi avem toată susţinerea Primăriei Făgăraş” spune cu convingere medicul Mihaela Pandrea. De puţin timp, dr. Pandrea a acceptat funcţia de director medical şi spune că ,,funcţia înseamnă responsabilitate şi mai multă muncă”. Este medic la UPU Făgăraş de 16 ani, a întîlnit multe cazuri, dar satisfacţia muncii sale este atunci cînd poate spune ,,l-am salvat”, referindu-se la pacientul ajuns în faţa ei în stare gravă. Am stat de vorbă cu medicul de urgenţă Mihaela Pandrea, actualul director medical, despre satisfacţiile acestei meserii tributare unui jurămînt depus la ieşirea de pe băncile facultăţii, dar şi despre problemele spitalului din Făgăraş. Într-un interviu acordat ziarului ,,Monitorul de Făgăraş, dr. Mihaela Pandrea pune faţă în faţă problemele cu care se confruntă medicii de la UPU şi satisfacţiile acestei meserii.
 

16 ani în faţa pacienţilor de la Urgenţe
 

Reporter: Aveţi o experienţă bogată ca medic de Urgenţă. De ce aţi ales acest domeniu în care viaţa pacientului înseamnă intervenţie la secunde? La UPU sînt doar două variante, ,,l-am pierdut” sau ,,l-am salvat”.
Dr. Mihaela Pandrea: Îmi place foarte mult să-i ajut pe oameni, atît cît îmi stă în puteri şi cît mă ajută dotarea spitalului. Satisfacţia este mare atunci cînd pot să rezolv unele cazurile urgente şi foarte urgente. Sînt 16 ani de cînd lucrez în Urgenţe, este o muncă dedicată pacientului care presupune responsabilitate, profesionalism şi multă dedicaţie. Viaţa pacientului ajuns la Urgenţe depinde de viteza cu care noi acţionăm, de dotările unităţii. Ne dorim ca la UPU Făgăraş să spunem mereu ,,l-am salvat”. Atunci vom avea satisfacţii noi, ca medici şi, de bună seamă, asistenţii medicali.

Cazurile grave sînt transferate la Braşov
   

 

 

 

 

R: Unitatea de Primiri Urgenţe Făgăraş face faţă tuturor cazurilor care ajung aici?
M.P: Uneori da, uneori nu. Spun acest lucru pentru că nu putem rezolva cazurile foarte urgente în Spitalul Municipal Făgăraş din lipsă de specialişti. Mă refer la neurochirurgie, intervenţiile chirurgicale cardiace care se pot face doar într-un spital judeţean de urgenţă. Sînt multe cazuri grave cînd pacientul trebuie transferat la Braşov. De exemplu, în cazul unui infart acut pacientul trebuie stentat, iar noi nu avem posibilitatea să facem acest lucru. Il monitorizăm, stabilizăm şi îl transferăm la Braşov pentru stent. Un alt caz grav este traumatismul cranian, care din păcate nu poate fi rezolvat la Făgăraş, pacientul trebuie transferat la Braşov, la neurochirurgie pentru consult, tratament şi intervenţie chirurgicală. Lunar sînt transferate la Braşov, 10 – 20 de cazuri grave. Solicităm şi elicopterul de la Tg. Mureş pentru ca pacientul să ajungă cît mai repede la un specialist astfel ca viaţa să-i fie salvată.
R: Cum vă gestionaţi timpul şi efortul pentru a salva vieţi?
M.P: Un minut salvează o viaţă, trebuie să acţionăm foarte rapid, trebuie să fii stăpîn pe ceea ce faci şi să dai tot ce poţi pentru pacient, în caz contrar îl pierzi. Este foarte greu să explic în cîteva cuvinte ce trebuie făcut în cazurile grave. Noi ştim ce trebuie făcut şi lucrăm în echipă. În funcţie de caz cerem ajutorul ATI-stului dacă este nevoie. Evaluarea cazurilor de urgenţă se face de o echipă medicală. În cîteva minute pacientul este monitorizat şi stabilizat.
,,50% din cazurile ajunse la UPU nu sînt urgenţe”
R: Localnicii sînt obişnuiţi să apeleze la UPU ori de cîte ori se simt rău, sărind peste rolul medicului de familie. Care este diferenţa între un caz de urgenţă şi un simplu caz medical?
M.P: Nu toate cazurile care vin în Urgenţă sînt cazuri de urgenţă. Mulţi pacienţi care vin la Urgenţe ar trebui să ajungă în Policlinică cu bilet de trimitere de la medicul de familie. Foarte mulţi pacienţi ajung însă la uşa noastră, deşi problemele lor sînt de competenţa medicului de familie, dar e mult mai uşor să vină la Urgenţe fără să se gîndească la faptul că aglomerează activitatea de la UPU. 50% din cazurile înregistrate la UPU nu sînt cazuri de urgenţă. Toţi pacienţii care aşteaptă la UPU Făgăraş, cred că sînt urgenţa majoră. Noi gestionăm bine această situaţie, avem un Triaj, unde o asistentă medicală triază urgenţele, iar restul cazurilor aşteaptă pînă rezolvăm cazurile de urgenţă. Din acest motiv pacienţii aşteaptă pe hol. Nu putem pleca de lîngă un pacient cu infarct să vedem un pacient cu durere de cap de cinci zile sau cu febră. Am avut cazuri cînd pacientul acuza dureri la membre de două luni şi a venit la Urgenţe în loc să meargă la medicul de familie.
,,Pacientul a revenit la Făgăraş pentru a-mi mulţumi că i-am salvat viaţa”
R: Ce caz v-a impresionat cel mai mult?
M.P: Îmi amintesc un caz de acum 5 ani care m-a impresionat foarte mult. Un pacient adult cu doi copii minori, soţia fiindu-i decedată, el îşi creştea singur copiii. A ajuns la UPU Făgăraş cu infarct miocardic şi a intrat în comă. L-am resuscitat şi apoi am solicitat elicopter. Personal m-am dus pe stadion pentru a trimite pacientul cu elicopterul la Tg. Mureş. Bărbatul a fost operat, salvat şi trăieşte. Pacientul a venit la Făgăraş pentru a-mi mulţumi că i-am salvat viaţa. M-a impresionat foarte mult, nu vă pot spune în cuvinte. Un alt caz care m-a impresionat foarte mult, a fost un băieţel care a căzut dintr-un pom şi a intrat în comă cu un traumatism cranian. Pacientul a fost transferat de urgenţă la Braşov a fost operat şi acum este foarte bine. În decursul anilor multe cazuri m-au impresionat.
,,Am colegi care au fost agresaţi”
R: Sînt situaţii în care aparţinătorii sau pacienţii acţionează necivilizat. Aţi întîmpinat astfel de scandaluri la UPU Făgăraş? Cum procedaţi şi cum rezolvaţi aceste probleme?
M.P: Au fost medici şi asistenţi agresaţi. De regulă scandalurile sînt atunci cînd aparţinătorii nu înţeleg că trebuie să aştepte pe hol pînă ne facem treaba. Nu înţeleg că persoana pe care o însoţesc nu este o urgenţă majoră. Omul care strigă, ameninţă, vorbeşte, nu este caz de urgenţă. Romii de obicei fac scandaluri. Eu personal nu am fost agresată, dar am colegi agresaţi. În astfel de cazuri apăsăm butonul de panică şi imediat vin agenţii de pază şi poliţiştii. Persoanele respective sînt amendate şi apoi se liniştesc. Din păcate avem multe cazuri de acest fel. Este greu să gestionăm asfel de situaţii cînd viaţa unui pacient este pusă în pericol.
,,Ducem lipsa unui tomograf”
R: Ce lipseşte de la UPU Făgăraş pentru asigurarea primului ajutor în condiţii optime?
M.P: Avem aparatură medicală şi personal bine calificat. Totuşi am avea nevoie de mai mulţi medici de urgenţă. Cu cît sînt mai mulţi cu atît este mai bine, timpul de aşteptare este mai mic şi pacientul este preluat mai repede. La UPU Făgăraş sînt doi medici de urgenţe pe tură, iar noaptea doar un medic. Nu pot spune că ziua sau noaptea sînt mai mulţi pacienţi, pentru că am avut zile cu cîţiva pacienţi şi nopţi cu 30 de pacienţi. La UPU nu este o regulă, oamenii vin la Urgenţe cînd au nevoie. Dacă ducem lipsă de ceva, ducem lipsa tomografului. Nu putem face gratuit tomografii. Pacienţii care ajung la urgenţă şi necesită tomografie, sînt transferaţi la Sptalul Judeţean Braşov pentru că ei deţin tomograf. Doar pacienţii care sînt internaţi în spital pot beneficia de tomograf gratuit.
R: Majoritatea cazurilor grave sînt trimise la Braşov, Tg. Mureş sau Bucureşti? De ce?
M.P: Sînt trimise doar cazurile diagnosticate cu infarcturi sau traumatismele craniane. Nu mai trimitem foarte multe cazuri la Braşov de cînd avem medic anestezist 24 din 24 de ore, pentru că urgenţa care vine în spital poate fi operată oricînd şi din acest motiv s-au redus transferurile. În perioada în care nu aveam medic anestezist, eram obligaţi să trimitem cazurile la Braşov.
S-a investit în aparatură medicală la spitalul din Făgăraş
R: În ultimii ani s-a îmbunătăţit situaţia din Spitalul Municipal Făgăraş?
M.P: Da, s-a îmbunătăţit foarte mult şi s-a investit în aparatură medicală. Cazurile de ortoperie se rezolvă la Făgăraş, aici s-au făcut investiţiile necesare. În curînd se vor face investiţii şi la sala de operaţie de la Ortopedie, un flux laminar. La Cardiologie s-a achiziţionat un ecograf nou, un aparat de test de efort, iar medicul cardiolog interpretează şi monitorizează cazurile. În curînd se va achiziţiona un aparat pentru Radiologie. iar pentru UPU s-au făcut toate achiziţiile necesare, monitoare, EKG şi defibrilatoare.

R: Comentaţi relaţia muncă, salarii, programul de lucru?
M.P: Multă muncă, iar renumeraţia este bună după noua grilă de salarizare, însă mai puţin repaus. Gărzile sînt încărcate pentru că nu sînt suficienţi medici, dar cred că este suficient de bine.
,,Nu mai sînt tensiuni între medicii din spital”
R: De puţin timp sînteţi director medical, de ce aţi acceptat funcţia?
M.P: Funcţia presupune mai multă muncă, mai multă responsabilitate. Am acceptat funcţia pentru că îmi place. Este o muncă în plus pentru mine, medic la urgenţe, director medical, fac gărzi, dar îmi place ceea ce fac şi din acest motiv am acceptat funcţia şi mă dedic activităţii. Îmi gestionez bine activitatea şi mă descurc. Am o răspundere în plus pentru că toate problemele cu care se confruntă medicii ajung la mine şi încerc să le rezolv. Am o relaţie bună cu toţi medicii din spital şi pot să fac unele lucruri mai bine pentru că ştiu cu ce se ocupă un director medical şi un manager. Încerc să rezolv unele probleme care au fost deficitare în trecut. Mă bucur că nu mai există tensiune între medici pentru că s-au rezolvat multe probleme.
A condus Spitalul
R: Aţi fost managerul spitalului în perioada 2009 – 2010 şi aţi administrat problemele unităţii (financiare, medicale, administrative). Există vreo diferenţă între situaţia de atunci şi cea de acum?
M.P: Da, există diferenţe majore şi în problemele administrative şi în cele medicale. Pe vremea respectivă lipsea aparatura medicală şi nu aveam niciun ajutor. Acum, Primăria Municipiului Făgăraş ne ajută foarte mult. A fost greu, dar acum, pot spune că este bine. Înainte de 2009 au fost probleme mari, a fost perioada în care spitalul a fost numit ,,Spitalul morţii”. Nici nu vreau să-mi amintesc de respectiva perioadă.

R: Poate deveni Spitalul Municipal Făgăraş, un spital de urgenţă? De ce?
M.P: Da, poate deveni un spital de urgenţă şi se lucrează la acest proiect. Sub această titulatură vom putea accesa mai mulţi bani de la Ministerul Sănătăţii. Prin acest proiect intrăm în programe speciale şi vom putea rezolva cazuri mult mai complexe. Sperăm ca în 2019 Spitalul Municipal Făgăraş să fie spital de urgenţă.
Plicuri negre în buzunare albe
R: Există o meteahnă a angajaţilor din spital: ,,Plicuri negre, în buzunare albe”. Sînteţi de acord cu aceste practici?
M.P: Nu sînt de acord cu astfel de practici şi nu cred că la Spitalul Municipal Făgăraş se mai aplică astfel de practici. Dacă este vreo persoană care a dat plic unui medic la Făgăraş o invit la mine să-mi spună cazul concret. S-a vehiculat foarte mult şi s-au mediatizat astfel de cazuri, însă nu cred că sînt adevărate. În altă ordine de idei nu este în regulă aşa ceva. Nu cred că medicii cer plicuri, actul medical nu trebuie să fie condiţiponat de ,,plicul negru din buzunarele albe”. Nu se practică aşa ceva în spital, eu nu cunosc astfel de situaţii.

Notă maximă pentru personalul medical
 

R: Pe o scară de la 1 la 10, notaţi calitatea actului medical de la spitalul din Făgăraş.
M.P: Orice medic din spital face faţă cazurilor grave. Pot să spun că sînt medici de 10 cu felicitări. Din păcate am avut cazuri medicale care au ajuns în ultima fază la noi şi nu am putut face nimic. Doar aparţinătorii acestor cazuri ne pot clasifica pe o astfel de scară între 1 şi 2. Mulţi pacienţi ajung la Urgenţe cu o tumoare de gradul IV , în astfel de cazuri nu mai putem face nimic. Noi, medicii de la Urgenţe, am descoperit foarte multe tumori, în astfel de cazuri sîntem legaţi de mîini şi nu putem face nimic. Din păcate pacienţii nu se duc la medicii de familie să facă analizele gratuite anuale şi ajung la noi în ultima fază.
R: Sînt pacienţi care susţin că unii medici îi invită la cabinetele lor particulare unde trebuie să plătească serviciile medicale, deşi ar trebui să-i consulte gratuit în spital. Ca director medical, veţi pune capăt unor astfel de practici?
M.P:Nu cunosc astfel de cazuri şi nu cred că sînt. În Policlinică medicii specialişti îşi fac treaba, pacienţii nu trebuie să meargă la cabinete particulare. Bolnavul este internat şi beneficiază de toată aparatura medicală din spital.
Posturi scoase la concurs
R: Pentru funcţionarea în condiţii optime a actului medical, ce medici specilişti ar trebui să fie atraşi la Spitalul Municipal Făgăraş
M.P: Lipsesc următorii medici specialişti: gastrointerolog, diabetolog, recuperare medicală, ATI , cardiologi, medici de urgenţă, însă posturile au fost scoase la concurs. Sperăm să ocupăm aceste posturi.
R: Bugetul spitalului are o bună repartizare astfel încît să acopere nevoile unităţii sau mai sînt situaţii în care banii publici sînt canalizaţi spre interese diferite de ale pacientului?
M.P:Banii sînt repartizaţi foarte bine, managerul este şi economist şi ştie foarte bine să repartizeze bugetul. Cea mai mare parte din buget se cheltuie pentru actul medical şi aici mă refer la medicamente, aparatură medicală, materiale sanitare, tot ceea ce are nevoie un medic pentru a-şi desfăşura actvitatea în bune condiţii.
Spitalul va avea noi linii de gardă
R: Ţinînd cont de nevoile Ţării Făgăraşului, ce secţii, compartimente, servicii ar trebui desfiinţate în spital şi care ar trebui înfiinţate?
M.P: Desfiinţate în niciun caz, înfiinţate da. Acum lucrăm la înfiinţarea gărzilor la Ortopedie şi la Radiologie. Sînt absolut necesare pentru că în caz urgenţă pe timpul nopţii, de exemplu, vom putea face o radiologie, o ecografie. (Carla TATU)

Comments
Comentariu nou Cautare
Scrieti comentariu
Nume:
Email:
 
Titlu:
 
Va rog sa introduceti codul anti-spam pe care il puteti citi in imagine.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Anunt mediu Salco Serv

 

     SC SALCO SERV SA Fagaras, anunta publicul interesat asupra depunerii solicitarii de revizuire a autorizatiei de mediu pentru activitatea de colectare ,transport si depozitare a deseurilor, inclusiv a deseurilor toxice periculoase din deseurile menajere, cu exceptia celor cu regim special,desfasurata in comuna Sinca cu satele apartinatoare:Sinca, Valcea, Ohaba,Persani,Sercaita, Bucium; pentru deschiderea unui centru de colectare deseuri nepericuloase (hartie si carton, PET, sticla, metal si ambalaje din lemn); pentru activitatea de colectare deseuri periculoase (DEEE-uri) si pentru activitatea de demontarea si dezasamblarea masinilor si echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor;pentru amplasare statie mobila de carburanti(motorina),activitati desfasurate in incinta societatii SC SALCO SERV SA.
     Observatiile publicului se primesc zilnic in scris la sediul APM Brasov, str. Politehnicii nr.3, pe toata perioada derularii procedurii.

BUSINESS CHALLENGE - FOR ENTREPRENEURS ONLY?

În ediţia tipărită

Tinerii făgărăseni nu cunosc însemnele nationale

 

     Însemnele sau simbolurile naţionale, aşa cum arată art. 12 din Constituţia României sînt:
Drapelul României este tricolor; culorile sunt aşezate vertical, în ordinea următoare începând de la lance: albastru, galben, roşu.
Ziua naţională a României este 1 Decembrie.
Imnul naţional al României este ,,Deşteaptă-te române”.
Stema ţării şi sigiliul statului sînt stabilite prin legi organice
     Pentru tinerii făgărăşeni, însemnele naţionale reprezintă o întrebare grea la care prea puţini au putut răspunde. În schimb făgărăşenii trecuţi de prima tinereţe sau persoanele vîrstnice se mîndresc cu simbolurile naţionale şi le cunosc semnificaţia.

Citește mai departe...

Caută in site ...

Vizitatori online

Avem 908 vizitatori online

Curs valutar BNR

Vremea in Fagaras

Poze din Făgăraş şi Ţara Făgăraşului

1.JPG

Cartea

Informatii utile

FaceBook

Statistici

Membri : 14
Conţinut : 775
Număr afişări conţinut : 4318380

Horoscop zilnic



Ziare