Monitorul de Făgăraș - Ziarul care stă de vorbă cu oamenii!

Home Ştiri din sport Expoziție: Gară pe drumul Marii Uniri
Expoziție: Gară pe drumul Marii Uniri Email
Luni, 30 Octombrie 2017 19:48

 

Exponatele vor rămîne la Cetatea Făgărașului pînă la 6 noiembrie

     Miercuri, 25 octombrie a.c. a fost inaugurat, la Muzeul Ţării Făgăraşului ,,Valer Literat“ din Cetatea Făgăraşului, un vernisaj inedit intitulat sugestiv ,,Gară pe drumul Marii Uniri“. ,,Expoziţia este dedicată Zilei Armatei Române. Este un proiect finanţat de AFCN- Administraţia Fondului Cultural Naţional şi este o expoziţie intinerantă care vine de la Târgovişte şi va merge pînă la Alba-Iulia. Este vorba de o expoziţie foto-document care ne arată traseul Armatei Române în Primul Război Mondial dar şi al cuplului regal“ a declarat Elena Băjenaru, directoarea Muzeului Ţării Făgăraşului. ,,Acest proiect este iniţiat în colaborare cu Arhivele Naţionale, Primăria Municipiului Iaşi, Complexul Naţional Muzeal ,,Curtea Domnească“ din Târgovişte, Muzeul Naţional al Unirii din Alba-Iulia, Muzeul Judeţean Gorj ,,Alexandru Ștefulescu“ şi ,,Călător prin gările de odinioară“. Cei mai importanţi parteneri sînt cei de la CNAFR şi Muzeul CFR. Sînt fotografii care arată istoria feroviară din perioada 1914-1922 şi mergem pe considerentul că în prima fază, din trupele imperiale austro-ungare, au făcut parte şi români transilvăneni şi bucovineni. Am extins astfel aria proiectului pe toată perioada războiului. Expoziţia se termină cu harta reunită a Căilor Ferate ce include şi Basarabia“ a spus Alexandra Brutaru din cadrul Asociaţiei ,,Dar Developement Association“- organizaţie culturală de tineret ce promovează cultura.

 ,,Este un eveniment organizat de Asociaţia ,,Dar Developement“ în parteneriat cu noi şi are rolul de a arăta publicului larg importanţa Căilor Ferate la înfăptuirea Marii Uniri şi contribuţiile aduse în timpul Primului Război Mondial. Expoziţia are menirea de a conştientiza importanţa Căii ferate în ceea ce priveşte soarta războiului. Această expoziţie cuprinde mai multe fotografii vechi, unele fiind reproduceri după imagini de acum 100 de ani şi arată că toate trenurile, pornind de la cele din cadrul C.F.R, şi cele de la Căile Ferate Forestiere care transportau buşteni au jucat un rol esenţial în desfăşurarea războiului. Aceste trenuri au fost folosite pentru transport, răniţi, unele din ele au fost transformate şi în spitale, au dus hrană, alimente şi muniţie soldaţilor de pe front. Altele din aceste trenuri au constituit ultima şansă de a scăpa cu viaţă populaţia civilă. Fără Calea Ferată este posibil ca soarta Primului Război Mondial să fi fost alta“ a spus Mircea Dorobanţu, directorul Muzeului CFR din Bucureşti. ,,În anul 1880 s-a înfiinţat prima Școală Superioară din cadrul C.F.R. În anul 1881 inginerii români au proiectat prima Cale Ferată. Ea a fost între Buzău- Mărăşeşti, o rută foarte importantă în Primul Război Mondial. Pe data de 29 decembrie 1892 s-a născut şi sintagma- ,,CFR- cea de-a doua armată a ţării“. Trenurile noastre au transportat tunuri confecţionate la atelierele Griviţa din Bucureşti şi cele din Iaşi. Sîtem aici să aducem prinosul nostru de recunoştinţă şi să ducem visul lor mai departe. Cetatea Făgăraşului este un loc predestinat şi nici nu se putea mai bine. Tot ce am realizat aici ţine de o cultură organizaţională a breslei feroviarilor“ a spus Marcel Oţoiu, directorul general al Centrului Naţional de Caşificare şi Instruire Feroviară. ,,În anul 1919 regele Ferdinand şi regina Maria au făcut o vizită cu trenul regal prin Ardeal şi s-au oprit şi la noi“ a spus Elena Băjenaru. Duminică, 1 iunie 1919, era aşteptată la Făgăraş sosirea cuplului regal. ,,Maiestăţile Lor: Regele Ferdinand şi Regina Maria vor sosi în Făgăraş la prima Junie“ titra ziarul făgărăşean ,,Oltul“. În paginile aceluiaşi ziar se scria: ,,Fericită eşti Ţara Oltului! În curînd îţi va călca pămîntul roditor cel mai mare Rege al neamului românesc şi cea mai frumoasă Regină din lume. Vei tresăra cînd îţi va veni în prag Făt-Frumos cu plete brune şi Ileana Cosînzeana cu părul de aur..Inima ta va bate de fericire…sufletul tău va pluti în elanul unei însufleţiri neţărmurite. Fericită eşti Ţara Oltului! Tu nu vei pleca fruntea, zmerită şi tremurătoare, ci conştient de puterea cu care te-ai luptat pentru întruchiparea nădejdilor de mai bine, vei sta mîndră, cu faţa îmbujorată în preajma Aceluia, care a şters lacrimile cele mai mari ale unui neam subjugat. Fericit eşti Făgăraşule! În noaptea vremurilor legendare din sînul tău a trecut Carpaţii înzăpeziţi legendarul ,,Negru Vodă“ ducînd cu el solie mîntuitoare. În miezul zilelor învierei naţionale, Căpitanul neînfrînt în lupte şi în război puternic, vine să te cerceteze. Ce sărbătoare mare şi sfîntă! După noaptea îngrozitoare de chinuri nesfîrşite, au răsărit zorile mîntuitoare şi pe firmamentul limpede al cerului naţional, Soarele dreptăţii se înalţă strălucitor, mîngîind cu razele sale învietoare firile frînte de bejania vremurilor de fier. Ce sărbătoare mare şi sfîntă! Tocmai acum cînd falnica armată română a înfăptuit programul politic al poetului Eminescu, avem fericirea să vedem aicea pe aceia cari sunt făuritorii Marei Românii“ titra ziarul Oltul.

Scurt istoric al Căilor Ferate Române
 

     În anul 1868 compania feroviară a primit şi concesiunea construcţiei şi exploatării căii ferate de la Suceava şi Iaşi, cu ramificaţii spre Botoşani şi Roman, puse în funcţiune în perioada 1869-1871. În anul 1872 principalul nod feroviar al capitalei, care purtase numele de Gara Târgoviştei a fost dat în exploatare. Traseul era destul de lung, astfel că factorii responsabili au decis construirea a două gări cu caracter secundar: Gara Mogoşoaia şi Gara Pantelimon. Mai existau căi ferate la Filaret (1869), Dealul Spirii (1872) şi Cotroceni (1872). Între anii 1890-1895 inginerul Anghel Saligny a construit podul feroviar peste braţul Borcea pe care trupele româno-ruse au încercat să-l distrugă pentru a stăvili înaintarea nemţilor. În urma bătăliei de pe Valea Prahovei, care viza apărarea trecătorilor din Munţii Carpaţi, a fost distrusă şi Gara Predeal. Trupele germane erau comandate de arhiducele Karl iar cele româneşti de generalul de brigadă Arthur Văitoianu. La mijlocul lui noiembrie 1916, Bucureştiul atacat de trupele Mareşalului August von Makensen a fost părăsit. Doamnele din înalta societate organizează acţiuni de susţinere a trupelor care se retrag de pe frontul din Transilvania cît şi din sudul Dunării, printre acestea aflîndu-se şi prinţesa Nadejda Știrbei. Podul feroviar peste Argeş, distrus în urma luptelor din decembrie 1916, a fost reparat de geniştii germani pentru asigurarea traficului feroviar. Liniile ferate realizate la sfîrşitul secolului al XIX-lea şi dezvoltate în următoarea decadă de concesionari străini au configurat structura majoră a căilor ferate din România. Succesul acestor construcţii a făcut ca statul să se implice şi să aducă investiţii mari pentru a dezvolta reţeaua existentă prin adăugarea unor noi linii care să unească toate zonele importante din punct de vedere strategic şi economic. Făgărăşenii şi turiştii pot admira expoziţia pînă la data de 6 noiembrie a.c.
(Ștefan BOTORAN)
  

 

 

Comments
Comentariu nou Cautare
Scrieti comentariu
Nume:
Email:
 
Titlu:
 
Va rog sa introduceti codul anti-spam pe care il puteti citi in imagine.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 

Anunturi!

Primaria Victoria angajeza

 

     Primǎria Victoria, Jud. Braşov organizeazǎ concurs de recrutare pentru ocuparea următoarelor funcţiii publice de execuție vacante:


• Consilier I principal in cadrul Compartimentului Urbanism , Amenjarea Teritoriului și investiții – Birou Tehnic
• Consilier I debutant in cadrul Compartimentului Control Comercial- Biroul Impozite și taxe Locale
• Inspector I debutant in cadrul Compartimentului Executare Silită - Biroul Impozite și Taxe Locale

 

Detalii AICI 

 
ANUNT PUBLIC (click)

     UAT ORASUL VICTORIA, titular al proiectului “EXECUTIE RETEA APA CARTIER LOCUINTE STR. AVRAM IANCU, STR. BADEA CARTAN, STR. OCTAVIAN PALER SI STR. GRIGORE MOISIL” anunta publicul interesat asupra luarii deciziei etapei de incadrare de continuare a procedurii privind emiterea aprobarii de dezvoltare a proiectului,

În ediţia tipărită

Vocile Făgăraşului: ,,DNA trebuie să ajungă în Ţara Făgăraşului unde se fură pe rupte”

     ,,DNA îşi face treaba sau trebuie desfiinţat? A fost întrebarea la care făgărăşenii au răspuns reporterilor ziarului ,,Monitorul de Făgăraş”. Scandalul care a ţinut capul de afiş în mass media a fost DNA şi revocarea Codruţei Kovesi de la conducerea instituţiei. Cetăţenii şi-au format o opinie despre acest scandal în funcţie de canalul de televiziune pe care-l folosesc. Cei care pierd ore în şir pe Antena 3, TVR şi RTV acuză DNA, iar cei care urmăresc canalele Realitatea, Digi 24 sau B1 acuză politicienii alianţei PSD-ALDE. (continuare doar în ediţia tipărită)

Citește mai departe...

Caută in site ...

Vizitatori online

Avem 544 vizitatori online

Curs valutar BNR

Vremea in Fagaras

Poze din Făgăraş şi Ţara Făgăraşului

6.JPG

Cartea

Horoscop zilnic

FaceBook

Statistici

Membri : 14
Conţinut : 755
Număr afişări conţinut : 4060342

Informatii utile



Ziare