- Va ocoli Făgăraşul, dar face legătura cu DN1, prin centura de la Râuşor
Şase ani, mai mult probabil decât va dura proiectarea şi construcţia propriu-zisă, atât a durat realizarea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru un tronson de autostradă de nici 70 de kilometri între Sibiu şi Făgăraş. Un contract lansat încă de pe vremea când Dan Şova era ministrul Transporturilor şi care s-a derulat chinuit într-un interval în care alte autostrăzi s-au construit de la zero. „Este clar un exemplu de AŞA NU”, a explicat ministrul Transporturilor Cătălin Drulă, care a dat ca termen luna august pentru licitarea proiectării şi execuţiei autostrăzii propriu-zise. „Am putea intra în detalii tehnice, spre exemplu, cum pentru un astfel de proiect există o plată mare la final, iar din lipsa de finanţare în derulare, rezultă şi interes şi capacitate scăzută a prestatorilor. Dar, după mine, cauza principală a întârzierii acestei autostrăzi a fost lipsa de interes politic pentru acest proiect. Ultima etapă rămasă este obţinerea acordului de mediu cu ţintă luna iulie, iar în august vrem să scoatem la licitaţie proiectarea şi execuţia pentru această autostradă”, a spus ministrul Drulă. „E o vină împărţită. Birocratic s-au mişcat foarte prost, n-au fost făcute plăţi. Dar şi proiectantul a întârziat lucrarea, s-a folosit de toate portiţele tehnice şi legale ca să prelungească lucrarea. S-a tras foarte mult de timp la partea de stabilire a traseului. S-a discutat mult de un posibil tunel (n.r. în zona Brad) care ar fi presupus foraje serioase, adică un cost pentru proiectant, or interesul său până la urmă e să facă profit”, a spus Ionuţ Ciurea, directorul Asociaţiei Pro Infrastructura. Compania de Autostrăzi a precizat oficial pentru HotNews.ro că în momentul de faţă proiectul „se află în derulare etapa finală a procedurii de obţinere a Acordului de Mediu” şi că „studiul geotehnic detaliat a fost finalizat. Sectoarele de autostradă Sibiu-Făgăraş şi Făgăraş–Braşov vor avea indicativul A3” a precizat CNAIR
Care este traseul stabilit
Autostrada Sibiu- Făgăraş se va lega de Sibiu- Boiţa în zona Boiţa, unde va fi construit un sens giratoriu. Va continua apoi prin zona Turnu Roşu, Sebeşu de Jos, Racoviţa, Mârşa, unde se vor construi ieşiri şi intrări pe autostradă. Va continua prin zona Scoreiu, va intersecta DJ 105J (Porumbacu de Sus-Porumbac de Jos), iar la DC 50 (Sărata) va intersecta DN1, va ocoli satul Scoreiu, după care revine în peste DN1, intersectând DJ 105H (Arpaşu de Jos- Arpaşu de Jos). Va trece apoi pe lângă Ucea de Sus unde vor fi amenajate ieşiri şi intrări pentru Ucea de Sus şi Corbi, urmând să întersecteze DJ 103 (Viştea de Sus şi Viştea de Jos) apoi DC 80 (Olteţ-Drăguş). Va intersecta DJ 105B (Sâmbăta de Jos-Sâmbăta de Sus) unde se vor amenaja ieşiri şi intrări, DJ 103F (Voila-Voivodeni), DC 75 (Luţa-Beclean), DJ 104C (Hurez- Săsciori), DJ 104B (Ileni) unde vor fi amenajate ieşiri şi intrări spre Ileni şi Făgăraş. Legătura dintre autostradă şi DN1 se va realiza lângă Râuşor, intersectând DC 68 şi va include şoseaua de centură din nordul municipiului (5 km), ieşind la DN1 cu un nod. Autostrada nu vizează şoseaua ocolitoare a Făgăraşului din sudul urbei (de la Olt).
Istoricul investiţiei
O „banală” revizuire a unui studiu de fezabilitate a ajuns să dureze şase ani, în loc de un an şi jumătate cât era iniţial prevăzut. După ani şi ani şi discuţii asupra traseului, acesta a fost publicat într-o hartă interactivă pe unde vor trece cei circa 68 de kilometri de autostradă, precum şi cei circa 5 km de drum de legătură de lângă Făgăraş. În 2014, când Dan Şova trăgea frâiele infrastructurii rutiere, Compania de Autostrăzi scotea la licitaţie pe bandă rulantă contracte de studii de fezabilitate. Unul din acele contracte se referea la revizuirea SF-ului pentru autostrada Sibiu – Braşov, un proiect care înainte de acel moment era gândit doar ca drum expres. Iniţial, licitaţia avea un termen complet nerealist: 4 luni pentru revizuirea studiului de fezabilitate. Ulterior datele contractuale au fost modificate, iar în aprilie 2015 era semnat contractul de circa 16,3 milioane de lei cu Consitrans, cu termen 17 luni. Oficial lucrările la SF au început în mai 2015, dar s-au împotmolit în probleme birocratice, iar un an întreg a fost suspendat din lipsă de finanţare. A urmat apoi o lungă dezbatere între CNAIR, Consitrans şi Jaspers privind traseul autostrăzii, iar abia în 2019 au început primele foraje geotehnice pe traseu.
- Proiect: Revizuire Studiu de Fezabilitate – Autostrada Sibiu – Făgăraş
- Lungime: cca 68-70 km + drum de legătură la Făgăraş
- Antreprenor: CONSITRANS
- Valoare: 16.313.855,49 FARA TVA
- Contract semnat: 07.04.2015 (începere 11.05.2015)
- Termen iniţial de finalizare: 17 luni
- Dată finalizare (realist): Q3 2021
Autostrada de la Sibiu la Făgăraş se va continua pe relaţia Braşov – Bacău. „Sectoarele de autostradă Sibiu-Făgăraş şi Făgăraş – Braşov vor avea indicativul (A3)”, a precizat CNAIR.
Tronsonul Făgăraş – Braşov, proiectarea scoasă la licitaţie
Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a precizat, pe lângă realizarea tronsonului Sibiu – Făgăraş, accentul în perioada următoare va fi pus şi pe tronsonul adiacent, de la Făgăraş la Braşov. Ministrul a amintit că săptămâna trecută au fost depuse ofertele pentru proiectarea tronsonului Făgăraş – Braşov. „Peste câţiva ani traficul infernal de pe DN1 Sibiu-Braşov va fi scos din numeroasele localităţi de pe traseu”, a spus ministrul. Drulă a ţinut să puncteze că licitaţia nou lansată pentru bucata adiacentă Făgăraş-Braşov este „bazată pe noul model de caiet de sarcini, elaborat de CNAIR, care ar trebui să prevină tocmai probleme în derulare, din trecut”. Printre schimbări se numără realizarea de „plăţi intermediare definite corect şi corelate cu graficul de realizare a proiectului; termene realiste pentru realizarea activităţilor; corelarea obiectivelor naţionale şi europene cu cele locale prin implicarea autorităţilor locale ca stakeholderi în proiect; uniformizarea documentaţiei tehnice, dar şi a celei contractuale”.
Patru oferte depuse
Patru asocieri au depus oferte pentru completarea studiului de fezabilitate şi proiect tehnic pentru Autostrada Braşov- Făgăraş, parte a autostrăzii ce va face legătura între Sibiu şi Braşov. Valoarea estimată a contractului este între 21,3 şi 25,2 milioane de lei fără TVA. Obiectul contractului îl reprezintă completarea documentaţiei aferente Studiului de Fezabilitate şi a Proiectului tehnic pentru Autostrada Braşov (Cristian) – Făgăraş, precum şi elaborarea Proiectului pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire, în conformitate cu reglementările tehnice, legislaţia în vigoare şi cu cerinţele din caietul de sarcini. Totodată, prin completarea documentaţiei se înţelege inclusiv realizarea conectării cu sectorul de autostradă Sibiu – Făgăraş, împreună cu care formează Autostrada Sibiu – Braşov.
- EGIS INTERNATIONAL S.A.S (Lider de Asociere) – ITALROM INGINERIE INTERNATIONALA SRL (Ofertant Asociat 1);
- EXPLAN S.R.L (Lider de Asociere) – MEINHARDT INFRASTRUCTURE AND ENVIRONMENT LIMITED (Ofertant Asociat 1);
- SEARCH CORPORATION S.R.L (Lider de Asociere) – PROTELCO SA (Ofertant Asociat 1) – LIKE CONSULTING S.R.L. (Ofertant Asociat 2) – MEGA MUHENDISLIK MUSAVIRLIK A.S (MEGA ENGINEERING CONSULTING INC) (Ofertant Asociat 3);
- VIAPONTE ROM S.R.L (Lider de Asociere) – METROUL S.A (Ofertant Asociat 1) – CAPITAL VISION S.R.L (Ofertant Asociat 2).
Această ,,autostradă,, va rămâne doar pe hârtie,se câștigă mai mulți bani pe studiile de fezabilitate de cât pe folosirea acestei ,,autostrăzi,,! Mai mincinos decât guvernul României,nu există alt guvern în lume!
Se pare că se va construi autostrada Sibiu-Făgăraș-Brașov înaintea centurii ocolitoare a Făgărașului. Dacă se construiește autostrada, la ce mai avem nevoie de ocolitoare? Praf în ochii proștilor.